Bloggen.
Här samlar vi artiklar, nyheter och blogginlägg inom allt som handlar om content, sökmotoroptimering / SEO, digital marknadsföring och webbdesign.
Sök i bloggen!
Senast inlägg

Vad är skillnaden på domän, webbhotell och CMS?
Det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan domän, webbhotell och CMS, men här förklarar vi så du förstår enkelt!

SEO copywriting: Vad innebär det?
SEO copywriting handlar om copywriting som är sökmotoroptimerat. I den här artikeln går vi igenom vad det innebär och några användbara tips för SEO copywriting!

Optimera bilder för webben: 5 tips för optimal bild SEO
Att optimera dina bilder ger egentligen två primära fördelar – laddningstiden blir snabbare och dina bilder är även sökmotoroptimerade. Läs gärna om hur du kan optimera dina bilder för webben!

Buyer persona: Den ultimata guiden
Vad är en buyer persona? Hur skapar du din buyer persona? Läs gärna vår guide för att få bättre förståelse över begreppet och varför det är så viktigt att skapa en buyer persona för ditt företag!

CTA: Så skapar du en framgångsrik Call to Action
CTA är en förkortning på Call to Action och är enormt viktig för att besökare ska ta det naturliga nästa steget. Läs om hur du skapar en framgångsrik CTA!

SSL-certifikat: Vad, varför och hur?
SSL-certifikat, vad är det? Varför bör du ha ett på din hemsida eller webbshop? Hur skaffar du ett SSL-certifikat? Vi reder ut det!

Olika typer av marknadsföring: Den ultimata listan
Det finns väldigt många olika typer marknadsföring. Den här listan är den ultimata listan som har de flesta typer av marknadsföring som finns idag.

5 tips för SEO vid lansering av ny hemsida
Ska du lansera en ny hemsida? Har du koll på sökmotoroptimering? Läs gärna våra 5 tips för SEO vid lansering av en ny hemsida!

Sökordsanalys: Verktyg och tillvägagångssätt
Sökordsanalys är enormt viktigt inför sökmotoroptimering/SEO. Men hur gör man en sådan? Vilket verktyg är bäst att använda för en sökordsanalys?

Skillnaden mellan inbound links och interna länkar (och outbound links vs externa länkar)
Vad är det för skillnad på inbound links och interna länkar? Vilken skillnad finns det på outbound links och externa länkar? Vi reder ut det!

Vad är Google My Business?
Vad är Google My Business? I det här inlägget har vi samlat information kring verktyget, vilka fördelar det finns och hur ditt företag skapa en.

Kategoritexter: Vikten av optimerade kategoritexter inom e-handel
Kategoritexter är enormt viktiga ur ett SEO-perspektiv. I det här inlägget går vi igenom varför och hur du kan optimera dessa på bästa sätt för att synas högre i sökresultatet.

7 strategier inom copywriting som proffs använder
Strategier inom copywriting är fördelaktigt för dig som vill ha mer trafik, fler leads och ökad försäljning. Läs vårt inlägg för 7 strategier inom copywriting som proffs använder.

Storytelling: Allt du behöver veta
Storytelling handlar om att använda olika berättartekniker för att fånga uppmärksamhet bland människor. Här finns allt du behöver veta om storytelling.

YouTube SEO: Så optimerar du dina videor
YouTube SEO handlar om att optimera dina videor för att synas bättre. Med hjälp av sökmotoroptimerade videor kan du ranka högre, både på YouTube och Google.

SEO, SEM, SEA, SMM, PPC – Vad betyder det?
SEO, SEM, SEA, SMM, PPC – listan kan göras lång. Vad betyder alla dessa förkortningar? I det här inlägget går vi igenom vad förkortningarna står för och vad de innebär.

Jobba hemifrån? Tips för att arbeta remote
Att jobba hemifrån eller arbeta remote kan ha sina svårigheter. I det här inlägget går vi igenom lite statistik för att jobba hemifrån samt tips.

Metataggar: En nybörjarguide
Vad är metataggar? Det finns en hel del där ute och alla är inte viktiga att implementera. Den här guiden är för dig som vill lära dig mer om metataggar.

Vad är ankartexter och hur sökmotoroptimerar man dem?
Ankartexter är viktig både för användarvänligheten på din sida och för sökmotoroptimering. Men vad är ankartexter? Hur bör man sökmotoroptimera dem?

Content is king: Vart kommer det ifrån?
Har du hört talas om ”Content is king”? Det här uttrycket används flitigt inom content marketing, digital marknadsföring och sökmotoroptimering. Men vart kommer det ifrån?

Pressrelease: Så skriver du en pressrelease
När ditt företag har en nyhet som exempelvis en ny produkt, en ny hemsida eller ett kommande evenemang vill du nog sprida nyheten. Då kan du skriva en pressrelease!

Håll Sverige igång
Håll Sverige igång är ett fantastiskt initiativ som är skapat av företag, för företag. Norrlands Webbyrå har givetvis gått med för att stötta företag under dessa tider.
Ordlistan
Det kan finnas många krångliga ord och termer, inte minst på webben. Vi skapade en ordlista där du kan enklare förstå olika ord och termer inom SEO, webbdesign och marknadsföring.