Att annonsera på Instagram behöver inte vara krångligt, plattformen gör det dessutom väldigt enkelt för dig att annonsera. I den här guiden går vi igenom annonsering på Instagram – vilka olika annonser det finns och hur du går till väga för att annonsera!
Annonsera på Instagram i olika format
Du kan annonsera på Instagram i olika och flera format. Nästan alla format som du kan publicera content i, kan du också annonsera. Här nedan följer de format som du kan skapa som annonser!
Annonsera på Instagram via Stories
Över 500 miljoner användare på Instagram använder Stories dagligen. Genom att annonsera i Instagram Stories kan du nå ut till en bred och inriktad målgrupp. Om du vill annonsera i Instagram Stories kan du göra på två sätt – antingen marknadsföra en organisk Story eller skapa en Story-annons.
Annonsera på Instagram med foton
Foton kan vara väldigt stilrena och enkla att använda som annonser i plattformen. Här kan du välja om fotot ska visas i liggande eller stående format.
Relaterad artikel: Bildstorlekar på sociala medier
Videoannonser
Videoannonser kan vara lika effektiva som fotoannonserna, om inte mer eftersom den är rörlig. Videoklippen som du använder som annonser, får vara upp till 120 sekunder och antingen i liggande eller fyrkantigt format.
Carousel-annonser
Karusellerna kan du också använda som annonser, antingen med foton eller videoklipp. Det kan vara en bra annonstyp för dig som har flera produkter i en kampanj eller en webbshop.
Samlingsannonser
Du kan också använda samlingsannonser för att annonsera på Instagram. Det är likt karusellerna, förutom att användaren inte behöver swipa vidare för att se fler bilder utan ser samtliga på en gång.
Annonsera via utforska
Genom att annonsera i utforskadelen på Instagram, kan du nå ut till användare som nödvändigtvis inte följer dig. Enligt Instagram, besöker över 200 miljoner användare sidan Utforska. Det är också 83 % av de tillfrågade som faktiskt upptäcker nya produkter och tjänster på Instagram, som du förstår kan det alltså vara en utmärkt plattform att annonsera på.
När du annonserar i Utforska finns det möjlighet att bredda din kampanj till fler målgrupper och även vara en del av det som trendar.
Annonsera på Instagram på olika sätt
När du har beslutat dig för att annonsera på Instagram, och i vilket format din annons ska vara – så kan du marknadsföra den på olika sätt.
Via appen
Att annonsera via appen är troligtvis det enklaste sättet. Du har säkert sett att Instagram ibland ge dig förslag på inlägg som du har publicerat, och som du enkelt kan marknadsföra? Självklart kan du välja vilket av dina inlägg som helst.
Via Ads Manager
Med hjälp av Ads Manager kan du skapa och ändra dina annonser, dessutom kan också se resultatet av dina annonser. Både annonser på Instagram och Facebook kan du adminitrera från Ads Manager, däremot kan det vara lite enklare att marknadsföra ett inlägg du redan har publicera – direkt i Instagram appen.
Instagrams partner
Plattformen erbjuder också något som kallas för Instagram partner. Detta innebär att du kan få hjälp med vad som helst inom annonsering på Instagram, mot ett pris såklart.
Kom igång att annonsera på Instagram
Instagram använder samma verktyg som Facebook, när det handlar om att administrera annonserna. Du kan alltså skapa och spåra annonser på precis samma sätt som Facebook-annonser. Har du dock inte annonserat på Facebook tidigare, kommer här 4 steg för att komma igång med att annonsera på Instagram!
1. Skapa en företagssida och en företagsprofil
För att du ska kunna köra annonser på Instagram, behöver du ha en Facebook-sida och en företagsprofil på Instagram. Du kan enkelt göra om en profil till en företagsprofil, instruktioner från Instagram och Facebook hittar du här!
2. Skapa din annons
I det här steget väljer du att antingen marknadsföra ett inlägg som du redan har publicerat på Instagram, genom att klicka på Marknadsför. Eller så väljer du målsättning, målgrupp och annonsformat i Ads Manager. Du kan också välja att låta Instagram automatiskt välja den målgrupp som liknar dina befintliga följare.
3. Fastställ din budget
Du väljer själv hur stor budget du vill ha på din kampanj och annons! Ange hur länge du vill att annonsen ska köras och på så vis ser du vilken kostnad det blir, då räknas också dina tidigare val in.
4. Publicera
När du känner dig redo med din annons är det bara att publicera. Din annons kommer då att granskas och sedan får du ett meddelande när den har godkänts och aktiverats. Detta brukar inte ta någon lång tid, beroende på hur din annons är utformad.
Sammanfattning annonsera på Instagram
Målet med att annonsera på Instagram kan vara många, det behöver inte nödvändigtvis betyda att du vill sälja något. Du kan annonsera för att exempelvis driva trafik till din webbplats eller för att få fler följare på plattformen. Dina mål för annonserna kommer du också få möjlighet att välja i det första steget mot annonseringen.
Varför inte ta chansen att driva lite extra trafik till din webbplats eller din företagsprofil på Instagram? Eftersom du väljer budgeten själv, kostar det inte mer än vad du väljer. Tveka inte att kontakta Norrlands Webbyrå om du har frågor eller vill ha hjälp med dina annonser i sociala medier!