Annonsera på Instagram: Den ultimata guiden

Annonsera på Instagram är jättelätt! Läs vår guide för att komma igång att annonsera på Instagram när du vill öka din synlighet lite extra!
Annonsera på Instagram

Att annonsera på Instagram behöver inte vara krångligt, plattformen gör det dessutom väldigt enkelt för dig att annonsera. I den här guiden går vi igenom annonsering på Instagram – vilka olika annonser det finns och hur du går till väga för att annonsera! 

Annonsera på Instagram i olika format

Du kan annonsera på Instagram i olika och flera format. Nästan alla format som du kan publicera content i, kan du också annonsera. Här nedan följer de format som du kan skapa som annonser! 

Annonsera på Instagram via Stories

Över 500 miljoner användare på Instagram använder Stories dagligen. Genom att annonsera i Instagram Stories kan du nå ut till en bred och inriktad målgrupp. Om du vill annonsera i Instagram Stories kan du göra på två sätt – antingen marknadsföra en organisk Story eller skapa en Story-annons.

Annonsera på Instagram med foton

Foton kan vara väldigt stilrena och enkla att använda som annonser i plattformen. Här kan du välja om fotot ska visas i liggande eller stående format.

Videoannonser

Videoannonser kan vara lika effektiva som fotoannonserna, om inte mer eftersom den är rörlig. Videoklippen som du använder som annonser, får vara upp till 120 sekunder och antingen i liggande eller fyrkantigt format.

Carousel-annonser

Karusellerna kan du också använda som annonser, antingen med foton eller videoklipp. Det kan vara en bra annonstyp för dig som har flera produkter i en kampanj eller en webbshop. 

Samlingsannonser

Du kan också använda samlingsannonser för att annonsera på Instagram. Det är likt karusellerna, förutom att användaren inte behöver swipa vidare för att se fler bilder utan ser samtliga på en gång. 

Annonsera via utforska

Genom att annonsera i utforskadelen på Instagram, kan du nå ut till användare som nödvändigtvis inte följer dig. Enligt Instagram, besöker över 200 miljoner användare sidan Utforska. Det är också 83 % av de tillfrågade som faktiskt upptäcker nya produkter och tjänster på Instagram, som du förstår kan det alltså vara en utmärkt plattform att annonsera på.

När du annonserar i Utforska finns det möjlighet att bredda din kampanj till fler målgrupper och även vara en del av det som trendar. 

Annonsera på Instagram på olika sätt

När du har beslutat dig för att annonsera på Instagram, och i vilket format din annons ska vara – så kan du marknadsföra den på olika sätt.

Via appen

Att annonsera via appen är troligtvis det enklaste sättet. Du har säkert sett att Instagram ibland ge dig förslag på inlägg som du har publicerat, och som du enkelt kan marknadsföra? Självklart kan du välja vilket av dina inlägg som helst. 

Via Ads Manager

Med hjälp av Ads Manager kan du skapa och ändra dina annonser, dessutom kan också se resultatet av dina annonser. Både annonser på Instagram och Facebook kan du adminitrera från Ads Manager, däremot kan det vara lite enklare att marknadsföra ett inlägg du redan har publicera – direkt i Instagram appen.

Instagrams partner

Plattformen erbjuder också något som kallas för Instagram partner. Detta innebär att du kan få hjälp med vad som helst inom annonsering på Instagram, mot ett pris såklart. 

Annonsera på Instagram

Kom igång att annonsera på Instagram

Instagram använder samma verktyg som Facebook, när det handlar om att administrera annonserna. Du kan alltså skapa och spåra annonser på precis samma sätt som Facebook-annonser. Har du dock inte annonserat på Facebook tidigare, kommer här 4 steg för att komma igång med att annonsera på Instagram! 

1. Skapa en företagssida och en företagsprofil

För att du ska kunna köra annonser på Instagram, behöver du ha en Facebook-sida och en företagsprofil på Instagram. Du kan enkelt göra om en profil till en företagsprofil, instruktioner från Instagram och Facebook hittar du här! 

2. Skapa din annons

I det här steget väljer du att antingen marknadsföra ett inlägg som du redan har publicerat på Instagram, genom att klicka på Marknadsför. Eller så väljer du målsättning, målgrupp och annonsformat i Ads Manager. Du kan också välja att låta Instagram automatiskt välja den målgrupp som liknar dina befintliga följare.

3. Fastställ din budget

Du väljer själv hur stor budget du vill ha på din kampanj och annons! Ange hur länge du vill att annonsen ska köras och på så vis ser du vilken kostnad det blir, då räknas också dina tidigare val in. 

4. Publicera

När du känner dig redo med din annons är det bara att publicera. Din annons kommer då att granskas och sedan får du ett meddelande när den har godkänts och aktiverats. Detta brukar inte ta någon lång tid, beroende på hur din annons är utformad.

Sammanfattning annonsera på Instagram

Målet med att annonsera på Instagram kan vara många, det behöver inte nödvändigtvis betyda att du vill sälja något. Du kan annonsera för att exempelvis driva trafik till din webbplats eller för att få fler följare på plattformen. Dina mål för annonserna kommer du också få möjlighet att välja i det första steget mot annonseringen.

Varför inte ta chansen att driva lite extra trafik till din webbplats eller din företagsprofil på Instagram? Eftersom du väljer budgeten själv, kostar det inte mer än vad du väljer. Tveka inte att kontakta Norrlands Webbyrå om du har frågor eller vill ha hjälp med dina annonser i sociala medier

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

Facebook pixel
Sociala medier

Vad är en Facebook-pixel?

Har du hört talas om en Facebook-pixel? Här kan du läsa allt om pixeln – vad det är, hur den fungerar och hur du installerar den.