Ordlistan.

Viktiga ord och termer inom SEO

Här har vi skapat den ultimata ordlistan för viktiga ord och termer inom content, sökmotoroptimering, digital marknadsföring och webbdesign.
Om du letar efter ett specifikt ord kan du klicka på CTRL + F på ditt tangentbord och skriva det ord du söker efter.

A

En affiliate är en person som säljer trafik, sales eller leads till någon annan. I Sverige är en vanlig form av affiliate exempelvis hemsidor med prisjämförelse. I det stora hela handlar det om att attrahera trafik och sedan skicka den vidare till den som vill betala för trafiken.

När det handlar om bildfiler kan inte Google avgöra vad bilden visar. Då behövs det en form av kod och en beskrivning för vad bilden är för något. En alt-text är den text som beskriver bilden.

Du kan läsa mer om alt-texter i vårt blogginlägg: Alt-text: Vad är det och varför är den viktig?

En ankartext är texten för en länk i exempelvis brödtexten. Exempelvis, i den här meningen är webbdesign en ankartext. 

Du kan läsa mer om ankartexter i vårt blogginlägg: Vad är ankartexter och hur sökmotoroptimerar man dem?

B

Black hat är ett samlingsord på oetiska tekniker som används för att ranka högre i sökresultatet. Några exempel på black hat SEO är cloaking, dolda sökord och keyword stuffing.

C

Det här är en metod som brukar hamna under black hat SEO. Den innebär att sökmotorerna ser en annan sida än den besökaren ser. Cloaking gör att sökmotorer blir lurad att rangordna den högre.

Content innebär på svenska innehåll. Det kan vara innehåll i text, bild och video bland annat. 

Här kan du läsa mer om content.

Relaterad artikel: Content is king: Vart kommer det ifrån?

Content marketing, som på svenska betyder innehållsmarknadsföring, är en metod eller teknik inom marknadsföring som innebär att bygga förtroende och lojalitet. Det här gör man genom att producera relevant och värdeskapande innehåll till sin målgrupp.

Du kan läsa mer om content marketing i vårt blogginlägg: Vad är content marketing?

Copywriting handlar om att kunna sälja en produkt eller tjänst med hjälp av ord. Det handlar om att övertyga både nuvarande och potentiella kunder att agera på en utmaning eller ett erbjudande. En copywriter skriver alltså texter som säljer.

Här kan du läsa mer om copywriting.

Du kan också läsa mer om copywriting i vårt blogginlägg: 7 strategier inom copywriting som proffs använder

CPA är en förkortning på Cost Per Action eller Cost Per Acquisition. Det handlar om en form av annonsering som innebär att du betalar för att besökaren utför någon speciell handling på din webbplats. Det kan exempelvis vara att genomföra ett köp eller registrera sig på ditt nyhetsbrev.

CPC är en förkortning av Cost Per Click och handlar om kostnaden för ett klick. Det är vanligt att detta används i exempelvis Google Ads.

CPM är en förkortning av Cost Per Mille och innebär kostnaden per tusen visningar av en annons. Ett exempel är när man annonserar för visningar av en bildannons.

CTR är en förkortning av Click Through Rate. Det här handlar om antalet klick en länk får i förhållande till antal visningar.

D

Direct Answer är ett sätt för Google att ge användare snabba svar. Detta genom att presentera svaret på en sökfråga direkt och överst i sökresultatet. Nedan kan du se ett exempel.

direct answer ordlistan

Andra exempel på direct answer är om du exempelvis söker på ett räknetal eller olika valutor.

När man pratar om duplicerat innehåll innebär det att samma innehåll finns publicerat på flera webbplatser, eller på flera URL:er. Det kan antingen vara på samma webbplats men på olika sidor eller på flera olika hemsidor på webben. Ur ett SEO-perspektiv bör allt innehåll vara unikt. 

I robots.txt filen kan du lägga till instruktionen disallow vilket betyder att sökspindlarna inte kommer att spindla igenom den sidan. 

E

När man pratar om externa länkar menar man länkar som petar ut från din webbplats. Motsatsen är interna länkar som pekar från en sida på din webbplats till en annan sida på din webbplats.

Relaterad artikel: Skillnaden mellan inbound links och interna länkar (och outbound links vs externa länkar)

F

G

Google Analytics är ett gratis verktyg som visar data från din webbplats. Det är gratis och ger dig både statistik och fakta om användare som besöker din webbplats. 

Några saker som du kan mäta i Google Analytics: 

  • Hur mycket trafik din webbplats har 
  • Mätvärden för sociala medier, exempelvis vilken plattform besökare kommer ifrån etc
  • Hur länge en besökare stannar på en sida 
  • Vad avvisningsfrekvensen är 
  • Om användare besöker din webbplats via mobil eller desktop
  • Vilka sidor som får mest trafik och mycket, mycket mer

Relaterad artikel: Google Analytics: 10 saker du kan mäta

Google My Business är ännu ett gratis verktyg från sökmotorn som hjälper ditt företag att lista din verksamhet bredvid sökresultatet.

Du kan läsa mer om Google My Business i vårt blogginlägg: Vad är Google My Business?

Google Search Console, eller Google Sökkonsol som många säger på svenska, är ett gratis verktyg som du bland annat kan kontrollera indexeringen av din webbplats och även synligheten i sökresultatet. Tidigare gick det här verktyget under namnet Google Webmaster Tools.

Här kan du läsa mer om Google Search Console.

Google Shopping är en portal hos Google där du kan bläddra mellan olika produkter. Det fungerar lite lika som Google Ads, fast dessa annonser syns bredvid sökresultatet (se exempel är nedan). Shoppingannonserna kan också visas ovanför Google Ads annonserna.

ordlistan - google shopping

När du börjar skriva in din sökning hos Google, kommer det upp förslag på vad du kan söka efter. Detta kallas för Google Suggest. Här nedan kan du se ett exempel.

google suggest - ordlistan

Google Sökordsplanerare heter på engelska Keyword Planner. Med hjälp av det här verktyget kan du analysera olika sökord, exempelvis sökvolym. Notera att du behöver ha en aktiv Google Annons för att kunna använda verktyget på bästa sätt.

H

När man pratar om en H1-rubrik är det den första rubriken i din rubrik-hierarki. Från ett SEO-perspektiv bör du använda en H1-rubrik på varje sida eller inlägg och komplettera med några H2-rubriker. Har du flera underrubriker kan du också använda H3, H4, H5 rubriker etc.

I

Indexering innebär att katalogisera både ord och fraser på webben, genom en sökmotor. En sökmotor, som exempelvis Google, söker igenom din webbplats, lagrar vad den innehåller och visar sedan resultat när någon söker efter relaterat innehåll. 

Google (och Bing) indexerar alltså webbplatser och gör dem sökbara.

Interna länkar är länkar som går från en sida på din webbplats till en annan sida på din webbplats. 

Relaterad artikel: Skillnaden mellan inbound links och interna länkar (och outbound links vs externa länkar)

J

K

L

En landningssida är en sida som har ett tydligt mål – att konvertera besökare. Detta kan vara en konvertering för olika ändamål, som att exempelvis köpa din produkt, boka ett möte, skriva upp sig på ditt nyhetsbrev eller helt enkelt bara kontakta dig.

Ett long tail sökord är en sökfras som ofta är lite längre än ett sökord. Ett exempel på long tail sökord är vita sneakers dam.

Du kan läsa mer om long tail sökord i vårt blogginlägg: Vad är long tail sökord?

M

Med hjälp av META-element kan sökmotorer som Google, lättare ta in information om en hemsida. Det finns därför flera olika META-element (eller metataggar) för olika ändamål. Exempel på META-element är metatitel och metabeskrivning.

Läs gärna mer och ladda ner vår guide om META-element här: Metataggar: En nybörjarguide

N

Om en länk är nofollow, betyder det att sökmotorer inte ska bry sig om (eller ignorera) den länken. Nofollow påverkar alltså inte rankningar hos sökmotorer, varken negativt eller positivt. 

O

När man talar om off-page SEO menar man allt utanför din webbplats, som kan påverka sökmotoroptimering. Det är egentligen motsatsen till on-page SEO.

On-page SEO är motsatsen till off-page, on-page handlar om allt som finns på din webbplats och inte utanför. 

Organiska länkar handlar om att en webbplats länkar till en annan webbplats via ett specifikt nyckelord eller sökord. 

P

PageRank är en algoritm som mäter relativt informationsvärde på webbplatser. Det här är en central del över hur Google fungerar och det är även sökmotorns grundare Lawrence Page som har gett namn till algoritmen. 

Vill du fördjupa dig så hittar du Larry Page och Sergey Brin’s avhandling här.

PPC är en förkortning på Pay Per Click. Det innebär att du betalar för varje klick i din annons. 

Relaterad artikel: SEO, SEM, SEA, SMM, PPC – Vad betyder det?

Q

R

Rankingfaktorer är de faktorer som används vid rankning i sökresultatet. Google använder ungefär 200 rankingfaktorer för att presentera resultatet och några av dessa är: 

  • Kvalitet
  • Mobilanpassning
  • Infrastruktur
  • Hastighet
  • Användarupplevelse
  • Sökord

Med hjälp av redirect kan du leda om dina gamla länkar till en ny webbadress. Man kan säga att det är som en vidarebefordran. 

Remarketing (som också kallas för retargeting) handlar om att återkoppla till personer som tidigare har integrerat med din webbplats. Det kan vara ett effektivt annonseringssätt.

Om man talar om en responsiv webbplats, betyder det att hemsidan anspassar sig till den enhet som används. Alltså förändras layouten beroende på vilken skärmstorlek samt skärmupplösning som besökaren har. Kolumner och bilder exempelvis, anpassar sig automatiskt beroende på fönsterbredden bland annat.

ROI är en förkortning av Return Of Investment och innebär avkastning på investeringar. Det är en vanlig term som används för att beräkna en avkastning och som kan användas för att mäta och jämföra resultat. 

Röstsök, som på engelska heter voice search, är en funktion hos Google där du kan söka med hjälp av din röst istället för att skriva. Du kan göra detta på olika sätt, antingen via dator, mobilen eller med hjälp av Google Home. När du vill röstsöka klickar du på mikrofonen bredvid sökfältet, se exempel nedan:

ordlistan - röstsök

Du kan läsa mer om röstsök och SEO i vårt blogginlägg: Röstsök och SEO: Hur fungerar det?

S

SEM är en förkortning på Search Engine Marketing som på svenska betyder sökmotormarknadsföring.  Ofta används Google Ads inom detta område. 

Relaterad artikel: SEO, SEM, SEA, SMM, PPC – Vad betyder det?

SEO är en förkortning på Search Engine Optimization som på svenska betyder sökmotoroptimering. SEO handlar om att använda olika metoder och tekniker för att ranka högre i sökresultaten. Det här gör man för att besökare enklare ska hitta till din webbplats, till exempel.

Här kan du läsa mer om SEO / sökmotoroptimering.

Relaterad artikel:
 SEO, SEM, SEA, SMM, PPC – Vad betyder det?

SERP är en förkortning på Search Engine Results Page och är helt enkelt sökresultatet som Google (eller andra sökmotorer) visar när du har gjort en sökning.

En sitemap, som på svenska också kallas för webbplatskarta, finns i två olika varianter. En XML-sitemap talar om för sökmotorer vilka sidor som finns på din webbplats, vilket underlättar för deras genomsökning. 

En HTML-sitemap brukar ofta finnas i footern och kan lista de viktigaste sidorna på webbplatsen, detta för att besökaren enklare ska hitta till dem. Sedan finns det också andra speciella sitemaps för videor, bilder och nyheter.

Relaterad artikel: XML sitemap: Vad är det?

När en sökmotor som Google besöker en webbplats kallas det för att den spindlar (eller crawlar) igenom hemsidan. Det här gör den genom att dess sökspindlar följer länkar. 

Strukturerad data är ett sätt för sökmotorer att öka din synlighet i sökresultatet. När du har optimerat din strukturerade data visas det upp i sökresultatet genom Rich Snippets. Det här kan vara genom text, en bild eller någon annan data som Google anser vara relevant att visa upp. Det är ett sätt att sticka ut bland sökresultaten. 

Genom Rich Snippets kan du exempelvis visa betyg eller datum för event. Vanliga områden som visas som Rich Snippets är recept, media (exempelvis filmer) och nyheter. 

Relaterad artikel: Strukturerad data: Allt du behöver veta

En sökfras kan liknas med ett sökord, förutom att en sökfras kan vara något längre. Till exempel, istället för sökordet klänningar kan ordet röda klänningar vara en sökfras. 

Sökord är olika sökningar som utförs på ett ord eller en fras. När sökord har identifieras använder man primära (och sekundära) sökord som en sida eller en webbplats optimeras mot.

Sökvolym handlar om ett genomsnittligt antal sökningar som utförs inom en viss tidsperiod, ofta brukar det redovisas per månad.

T

U

URL är en förkortning på Uniform Resource Locator. På svenska säger vi både URL-adress och webbadress. Det är den här som identifierar en resurs på webben, till exempel en webbplats. Den här ordlistan har URL-adress: https://norrlandswebbyra.se/ordlistan

V

W

White hat är motsatsen till Black hat. White hat handlar om att använda metoder som anses vara etiska och som följer sökmotorernas riktlinjer.  

Wix är ett väldigt populärt verktyg för att bygga hemsidor. Många gånger jämförs Wix med WordPress. Det här verktyget är väldigt enkelt att använda (troligen därför som många väljer att bygga sin hemsida med Wix) där du lätt kan skapa din hemsida utan kodning.

WordPress är ett CMS-verktyg (CMS=Content Management System) som används på över 75 miljoner webbplatser. Ungefär 33-36 % av alla webbplatser är byggda med WordPress. Det är ett verktyg som är finns för den som vill bygga en hemsida och publicera innehåll. (Vår webbplats är byggd med WordPress)

Funderingar?

Har du frågor om vår ordlista eller vill lägga till något ord?
Vi tar gärna emot synpunkter och önskemål så tveka inte att kontakta oss!

ordlistan