SEO, SEM, SEA, SMM, PPC – Vad betyder alla dessa förkortningar?
Om du arbetar inom sökmotoroptimering, marknadsföring eller liknande har du säkert koll på några eller alla av dessa förkortningar. Det här inlägget är för dig som är ny på marknaden eller bara vill veta vad dessa förkortningar betyder för att de dyker upp ofta på webben.
SEO, SEM, SEA, SMM, PPC - Det här står förkortningarna för
SEO = Search Engine Optimization
SEM = Search Engine Marketing
SEA = Search Engine Advertising
SMM = Social Media Marketing
PPC = Pay Per Click
Vad är SEO?
SEO är en förkortning för Search Engine Optimization som på svenska heter sökmotoroptimering. På den svenska marknaden kan det också kallas för sökoptimering och sökordsoptimering men tekniskt sätt är det rätta ordet sökmotoroptimering.
Kortfattat handlar sökmotoroptimering om att optimera till exempel din webbplats med olika metoder och tekniker. Detta för att ha möjlighet att synas högre i sökresultatet hos Google eller andra sökmotorer. Idag finns det mer än 200 rankningsfaktorer som Google använder när den rankar olika hemsidor.
Vad är SEM?
SEM är en förkortning av Search Engine Marketing som på svenska översätts till sökmotormarknadsföring.
SEM handlar om betald marknadsföring och är en form av internetmarknadsföring. Detta innebär att öka synligheten för webbplatser i sökresultatet genom betald reklam som PPC och SMM.
Vanligtvis brukar Google Ads användas vid den här formen av marknadsföring och annonsering.
Skillnaden mellan SEO och SEM
Vad är det då för skillnad på SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmotormarknadsföring)? SEM är ett bredare område som också kan inkludera SEO. SEO och sökmotoroptimering handlar om att ranka högre i det organiska (icke-betalda) sökresultatet. SEM och sökmotormarknadsföring handlar istället om det betalda sökresultatet.
Vad är SEA?
SEA är en förkortning på Search Engine Advertising som på svenska betyder sökmotorannonsering. Det här är en metod som handlar om att placera onlineannonser på webbplatser som visar resultat från frågor i sökmotorer som Google.
SEA och sökmotorannonsering handlar till stor del om att annonsera via Google Ads (tidigare Google Adwords). SEM som vi tidigare nämnde, handla kort om allt som har med betald marknadsföring i sökmotorer. Både SEA och SEO är en del inom SEM, SEO+SEA=SEM.
Vad är SMM?
Vad är då SMM? SMM är en förkortning på Social Media Marketing och handlar om marknadsföring via sociala medier. SMM fokuserar på att skapa ett mervärde för följare och kunder via plattformar som YouTube, Instagram, LinkedIn, Facebook och Twitter bland annat.
Vad betyder SMO då?
SMO är en förkortning på Social Media Optimization och handlar om att optimera för sociala medier. Det här är en av de viktigaste delarna SMM.
Vad är PPC?
PPC är en förkortning på Pay Per Click och handlar om annonsering där du betalar per klick. Även här brukar det vanligaste vara Google Ads men det finns många fler program med PPC.
Den här typen av marknadsföring har blivit vanlig att använda och kan vara ett bra komplement i din digitala marknadsföringsstrategi. Något som är positivt för PPC är att du kan se resultat på en gång, till skillnad mot sökmotoroptimering som tar månader innan det blir resultat.
SEO, SEM, SEA, SMM, PPC - Sammanfattning
Nu känner du till vad förkortningarna SEO, SEM, SEA, SMM och PPC står för och lite kort vad de innebär. Du behöver inte ha koll på alla dessa men det kan vara bra att känna till dem när du exempelvis beställer från din byrå eller samarbetspartners.
Vi på Norrlands Webbyrå arbetar främst med sökmotoroptimering / SEO och digital marknadsföring via sociala medier. Vill du ha hjälp att utforma content / text till dina annonser kan vi också hjälpa till med det.