Content marketing
Content marketing handlar om att skapa värdefullt och relevant innehåll både regelbundet och konsekvent till sin målgrupp. Syftet med den här marknadsföringsmetoden är att skapa ett förtroende till sin definierade målgrupp och även lojalitet. Vi är en webbyrå som arbetar mycket med innehållsmarknadsföring och kan hjälpa ditt företag att göra det också! Det är en långsiktig process som börjar med att skapa en content strategi och en tidsplan över det content som ditt företag vill producera.
Content marketing:
Vad är det?
Innehållsmarknadsföring, eller content marketing, har funnits länge men har blivit mer aktuellt under senare år när företag har insett värdet av att arbeta med den här typen av marknadsföring. Det var Joe Pulizzi som myntade begreppet och tillsammans med Content Marketing Institute definierar de begreppet såhär:
“ Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action. “
Läs mer om historien bakom begreppet och om Joe Pulizzi i vår blogg!
Content marketing: Varför?
Genom att arbeta med content marketing, eller innehållsmarknadsföring som din marknadsföringsmetod kan du fånga dina potentiella kunders intresse tidigt i deras köpresa. Dessutom behöver du inte lägga ytterligare pengar på annonsering. Om du mäter varje insats kan du spåra hur mycket din innehållsmarknadsföring ger tillbaka. Därefter går det enkelt att avgöra vad som ger bäst effekt.
Det är flera företag som upplever att deras avkastning (ROI) på innehållsmarknadsföring är på topp. Detta speciellt på lång sikt eftersom de integrerar det som en del av försäljningsprocessen. Om du dessutom har ett system för att arbeta med de bästa KPI:erna ökar möjligheterna för ännu större ROI.
Ytterligare fördelar att arbeta med content marketing som en metod i din marknadsföring och försäljning:
- Stark association med din kompetens
- Expert i din bransch
- Innehåll att sprida i dina sociala medier
- Ökar antalet länkar till din företagsblogg
- Kontakt med potentiella kunder som du annars kanske inte hade träffat
- Skapar större förtroende för ditt varumärke
- Effektivare möten och mer fokusera på att stänga affärer
- Automatisera merförsäljning
- Bygger upp ett digitalt ekosystem och större digital närvaro
Content marketing:
Exempel på lyckade strategier
Det finns ett flertal större företag som lyckas väldigt bra med sin content marketing. Dessa företag har inte vi hjälp men de har utmärkta exempel på där strategi och utförande verkligen har varit framgångsrik!
ICA delar mycket innehåll som inspirerar, informerar och utbildar sin målgrupp, till exempel recept. Detta genom appar och tidningen Buffé.
IKEA driver bloggen Livet hemma som är fullmatad med tips, instruktioner samt inspiration inom heminredning för deras målgrupp.
Sportamore både inspirerar och utbildar sin målgrupp med hjälp av träningstips, trender och mode inom träning, i deras digitala tidning.
Content marketing och sökmotoroptimering
Innehållsmarknadsföring och sökmotoroptimering går lite hand i hand. Med hjälp av innehållsmarknadsföring kan du klättra hos sökmotorer som Google. Kombinera det med sökmotoroptimering så har du en lyckad kombination och chansen att dina potentiella kunder hittar till dig, ökar ännu mer!
Vi hjälper dig gärna med båda bitarna, vi tycker om att kunna erbjuda våra kunder en helhetslösning för att synas på webben. Genom att arbeta med content, innehållsmarknadsföring och sökmotoroptimering kan du synas högre i det organiska sökresultatet.
Precis som innehållsmarknadsföring, är också sökmotoroptimering en långsiktig process. Genom att kombinera båda delarna kan du ha en lyckad strategi för att synas högre i sökresultaten. Sökmotoroptimering handlar om att optimera både på din webbplats och utanför, för att ranka högre i det organiska sökresultatet.
För att lyckas med sökmotoroptimering behöver du regelbundet uppdatera med relevant och värdeskapande innehåll, där också content marketing kommer in i bilden. Det här kräver mycket arbete och även mätning för att arbetet ska vara framgångsrikt.
Content marketing
med en lyckad strategi
För att content marketing ska vara framgångsrikt och lyckat behöver du en content strategi. Det finns flera delar som bör vara med, samt en tidsplan. Några frågor att ställa sig vid en content strategi är:
- Vilken målgrupp är innehållet riktat mot?
- Vilken nisch vill ditt företag dominera inom?
- Vilka typer av innehåll ska du fokusera på?
- Vad är målsättningen?
- Vilka nyckeltal bör du mäta?
- Tidsplan?
Content marketing:
Det här kan vi hjälpa till med
Arbetet med content marketing är en process, och ingenting händer under en natt. Den här metoden inom digital marknadsföring består av flera steg och vi på Norrlands Webbyrå hjälper dig gärna!
Buyer personas
Har du koll på dina buyer personas? Vi hjälper dig att klargöra din målgrupp så du får en bättre bild!
Strategi
En strategi för innehålls-marknadsföring är viktigt. Tillsammans skapar vi en som fungerar för dig.
Tidsplan
Vi skapar en långsiktig tidsplan för din satsning på content marketing, så den passar dig och ditt företag!
Innehåll
Content är a och o för din content strategi, vi hjälper dig gärna med text och bild till dina kanaler!
Mätning
För att mäta vad som talar mest till din målgrupp använder vi bland annat Google Analytics.
Content marketing trender
De senaste åren har konsumenternas beteende förändrats, genom att efterfrågan på innehåll ska ge svar på det vi söker efter. Om vi tittar på hur utvecklingen har gått hittills finns det stor chans att betydelsen för content marketing fortsätter att öka. Det gör också att konkurrensen på högkvalitativt innehåll i form av videor, poddar och webinar också kommer att öka kontinuerligt. Den här typen av innehåll hjälper besökare att utbilda sig och samtidigt också göra sin egen research.
Format som är moderna idag behöver nödvändigtvis inte vara modern imorgon. Därför behöver du fokusera på budskapet och kunskapen som delas med hjälp av ditt innehåll. En bloggartikel kan idag presenteras genom ett par videor, en podcast eller olika inlägg på sociala medier. Det kan vara mer effektivt att erbjuda webinar istället för ett frukostseminarium på plats.
Content marketing: Sätt igång idag!
Vill du öka trafiken till din webbplats? Vill du att ditt varumärke ska få mer uppmärksamhet? Tveka inte att kontakta oss för ett digitalt möte och prata om vad du kan göra för att öka din försäljning. Med hjälp av content marketing och sökmotoroptimering som en kombination, kan du ranka högre i det organiska sökresultatet och öka trafiken till din webbplats!