Google Analytics: 10 saker du kan mäta

Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att mäta vad dina besökare och kunder gör på din webbplats. På så vis skapas förståelse över vilka digitala marknadsaktiviteter som fungerar och inte. Det ger ett bättre underlag för hur du och ditt företag bör prioritera kring kanaler och kampanjer.

Här kommer 10 saker som du kan mäta i Google Analytics!

Här kan du koppla på Google Analytics på din webbplats!

1. Sidvisningar i Google Analytics

Sidvisningar är något som alla med en webbplats, kan se och mäta i verktyget. Det här är alltså ALLA sidvisningar, vilket betyder att jag kan gå in på din webbplats och besöka till exempel fem sidor på din webbplats. Detta ger alltså fem sidvisningar. 

Något som också är väldigt intressant är att se vilka sidor som driver mest trafik. 

Vart hittar jag sidvisningar i Google Analytics?

Sidvisningar visas alltid på startsidan av din Google Analytics. Annars går du in på Beteenden i vänstra spalten, sedan Webbplatsinnehåll och sedan Alla sidor.

2. Unika sidvisningar

Unika sidvisningar är ganska likt sidvisningar i Google Analytics. Skillnaden är att unika sidvisningar är unika, alltså om jag besöker din webbplats också besöker jag fem sidor. Det räknas som en unik sidvisning. 

Vart hittar jag unika sidvisningar i Google Analytics?

Unika sidvisningar hittar du på samma ställe som sidvisningarna. Alltid på startsidan, annars går du in på Beteenden>Webbplatsinnehåll>Alla sidor.

3. Länder och städer i Google Analytics

Både länder, orter och städer går att mäta i Google Analytics. Du kan se vart i världen som dina besökare befinner sig, vilket kan ge mycket data för dig som har ett globalt företag till exempel. Orter och städer kan vara extra intressant för dig som har ett lokalt företag. 

Vart hittar jag länder och städer i Google Analytics?

Länder och städer finns alltid på startsidan. Annars, går du in på Målgrupp i den vänstra spalten, sedan Geografisk och sen Plats. Under kartan som visas kan du välja land, ort, kontinent eller subkontinent.

4. Enheter

Använder dina besökare mobil, surfplatta eller desktop när de besöker din webbplats? Det kan du också se i Google Analytics. Med hjälp av den här statistiken vet du vilken enhet du bör satsa extra mycket på. Däremot bör du alltid fokusera på mobilversionen av din webbplats, eftersom Google indexerna den versionen när den sedan rankar dig i det organiska sökresultatet. 

Vart hittar jag enheter i Google Analytics?

Enheter hittar du också på startsidan. Annars, kan du gå in på Målgrupp>Mobil>Översikt.

5. Trafikkanaler och källor

Trafikkanaler och källor i Google Analytics är väldigt intressant. Här kan du se vilka kanaler som dina besökare kommer ifrån. Kommer många från Instagram? Eller kommer många från organisk sök? Det här är mycket värdefull data! Med hjälp av den så vet du vilka kanaler som är extra fördelaktig att satsa på. 

Vart hittar jag trafikkanaler och källor i Google Analytics?

För att komma till statistiken om trafikkanaler, går du in på Förvärv>All trafik>Kanaler.

Om du vill hitta statistik om källor, går du in på Förvärv>All trafik>Källa/medium.

6. Beteendeflöde i Google Analytics

Beteendeflödet i Google Analytics kan också vara intressant. Med hjälp av det här flödet kan du se till exempel hur många steg som krävs innan besökare kommer till kontaktsidan. Du till exempel också se vilka sidor som har flest avhopp. 

Vart hittar jag beteendeflödet i Google Analytics?

Beteendeflödet hittar du under Beteende>Beteendeflöde.

7. Besök från Google Ads

Använder ditt företag Google Ads? Då kan du använda något som kallas “Smarta mål”. Det är ett mål i Google Analytics som mäter den trafik som har högt kvalitet. Med hjälp av den här funktionen kan du få en uppfattning om vilka sökord i annonserna som driver kvalitativ besök till din webbplats. 

Vi vill förtydliga att Google kräver 500 sessioner från Google Ads, varje månad. Bara då kan du aktivera smarta mål. 

8. Genererad tid på sidan

Genererad tid på sidan innebär att du kan se hur länge dina besökare stannar på olika sidor, på webbplatsen. Detta kan vara extra intressant om du till exempel har en blogg. Vilka artiklar läser dina besökare egentligen? 

Vart hittar jag genererad tid på sidan i Google Analytics?

För att hitta till statistik som visar genererad tid på sidan, så går du vill Beteende i den vänstra spalten. Sedan klickar du på Webbplatsinnehåll och vidare på Alla sidor.

9. Klick på e-postadresser

Många företag har inte bara kontaktformulär på webbplatsen, det finns också både e-postadresser och telefonnummer. Därför är det bra att även spåra klick på e-postadresser på din webbplats. 

För att implementera detta behöver du använda Google Tag Manager. Där kan du skapa en trigger för “Click URL = epost@domannamn.se” som sedan skickar det vidare till Google Analytics.

10. Klick på telefonnummer

Precis som med e-postadresser, kan du få många förfrågningar via telefon också. Därför är det bra att även spåra klick på telefonnummer på webbplatsen. 

För att göra detta möjligt behöver du göra telefonnummer på webbplatsen klickbara, alltså genom att lägga till en länk som heter “tel:123456” etc. Sedan behöver du lägga till spårningen av telefonnummer i Google Tag Manager, precis som med e-postadresser. Detta gör du genom att skapa en trigger för “Click URL contains tel:” eller “Click URL contains tel:123456”. 

Google Analytics

Sammanfattning om Google Analytics

Med hjälp av dessa 10 saker som du kan mäta i Google Analytics, kan du få enormt värdefull data om din webbplats! Ta vara på statistiken, grotta ner dig och klicka runt i verktyget. Det mäter det mesta, så det finns garanterat mycket som du kan använda för att driva ännu mer trafik till din webbplats! 

Vill du ha hjälp av koppla på Google Analytics på din webbplats? Välkommen att kontakta oss på Norrlands Webbyrå så hjälper vi dig mer än gärna!

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på reddit
Dela på whatsapp

Liknande inlägg

Vill du synas på webben och öka din försäljning?

Vi hjälper dig med content / text, sökmotoroptimering / SEO, digital marknadsföring och webbdesign.

Content