fbpx

PageRank: Hur fungerar algoritmen?

Vad är PageRank? Hur är det relaterat till Google? Är det fortfarande viktigt? Läs allt om PageRank här!
PageRank

PageRank är en del av Google som sökmotor. Det är inte alltid lätt att förstå hur PageRank algoritmen är uppbyggd och fungerar. Framför allt eftersom PageRank har hamnat lite i skymundan sedan start. Trots att det är vad som gjorde Google så unikt från början. 

Det går även att säga att det var starten till att börja arbeta med SEO. Framför allt länkbyggande arbete för att höja webbsidans ranking.

Här går vi igenom vad PageRank är, hur algoritmen fungerar och varför det fortfarande är viktigt att ta hänsyn till. Sist får du även en sammanfattning av artikeln.

Vad är PageRank?

PageRank har fått sitt namn från en av grundarna till Google, Lawrence Page. Lawrence Page, tillsammans med Sergey Brin tog fram en metod som gjorde det möjligt att värdera och vikta sidor mot varandra. Ett högre värde gav sidan mer auktoritet gentemot andra. 

Det som PageRank-algoritmen värderar är bland annat antalet sidor som länkar mot en sida, men framför allt sidornas kvalitet som länkar till en annan. Det var kort om bakgrunden, mycket har hänt sedan första patentet år 1998. Idag fungerar PageRank inte riktigt som den gjort historiskt. Däremot finns det funktioner som fortfarande är viktiga.

Vill du läsa mer om metoden kan du djupdyka i patentet här.

Hur fungerar PageRank och varför är den fortfarande viktigt?

Fortfarande är antalet länkar och vem som länkar viktigt för SEO. Det är skillnad om Folkhälsomyndigheten länkar till en sida eller om det är en mindre blogg från en privatperson. Googles algoritmer arbetar ständigt med att värdera och ranka sidor. Det är inte bara vem som länkar till sidan, utan vem som länkar till sidorna som länkar till sidan.

PageRank-algoritmen tar hänsyn till ankartexter, bedömer sannolikheten att till klick, interna länkar och externa länkar. Därför är PageRank fortfarande aktuellt och det är viktigt att arbeta även med länkbyggande SEO. Det som framför allt är viktigt är att arbeta med kvalitet och unikt innehåll.

PageRank

Google Toolbar och PageRank Score – en källa till förvirring

Google Toolbar lanserades runt år 2000 där det var möjligt att avläsa ett värde för PageRank. Måttet som visas är mellan 0-10, där 10 är högsta värdet. Värdet gestaltas även med färgskala där grönt visar på en högre kvalitet. Men, Googles Toolbar består av historiskt värde och uppdateras inte med ny data regelbundet. En annan viktig faktor är även att PageRank inte har en skala mellan 0-10 utan är mer avancerad.

Det innebär att det inte är så enkelt att arbeta med SEO som att se om det går att få ett grönt värde på Toolbaren. En fördel är att utvecklingen leder till att fokus blir mer på kvalitet istället för att arbeta med att manipulera rankingen på Google.

Varför är PageRank fortfarande viktigt att ta hänsyn till?

PageRank algoritmen används för att utvärdera sökningar och kvalitetstestning görs hela tiden av Google. Därför är det fortfarande viktigt att arbeta med länkbyggande, Google analyserar och viktar sidor mot varandra.

Samtidigt tar Google med faktorer som organisk trafik och sökord samt hur många som besöker sidan per månad. Eftersom kvalitet blir allt viktigare är det bra att undvika vad som kallas black-hat SEO. Google straffar den som försöker att manipulera ranking.

Sammanfattning om PageRank

PageRank utvecklades år 1998 och algoritmen gjorde det möjligt att vikta sidor mot varandra. Bland annat genom hur många som länkar till sidan och kvalitén på länkarna. Google Toolbar var ett verktyg som graderade sidor och gjorde det lätt att se hur en sida förhöll sig gentemot andra.

Idag uppdateras inte längre Google Toolbar som den gjorde tidigare. Samtidigt som PageRank algoritm fortfarande används för att bedöma sidor. Med avancerade uträkningar bedömer bland annat PageRank ingående länkar. Här tas även hänsyn till vem som länkar till sidorna som länkar. Det gör att det fortfarande är viktigt att arbeta med länkbyggande men samtidigt med unikt innehåll och kvalitet.

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg