Interna länkar hjälper Google (och andra sökmotorer) att förstå strukturen på din webbplats, dessutom hjälper de också att koppla samman ditt innehåll. Länkarna kan hjälpa till att skapa en hierarki på din webbplats genom att ge dina viktigaste sidor och artiklar mest länkar, skapa ett större värde. Alltså kan rätt intern länkningsstrategi boosta din SEO!
Vad är interna länkar?
En intern länk är en länk som går från en sida på din webbplats, till en annan sida på din webbplats. Både användare och sökmotorer använder dina länkar för att hitta innehåll på din webbplats.
Du använder länkar för att navigera besökare för att de ska hitta ditt innehåll. Även sökmotorer som Google använder länkar för att navigera din webbplats.
Olika typer av interna länkar
Det finns flera olika typer av interna länkar. De vanliga länkarna brukar vara på startsidan och menyn i sidhuvudet, men du kan också använda interna länkar i ditt innehåll. De kallas för contextual links på engelska.
Contextual links används för att länka till relaterat och intressant innehåll. Till exempel som våra ”relaterad artikel” länkar. Dessutom kan sökmotorer använda dessa länkar för att hitta relaterat innehåll på din webbplats för att avgöra vilket värde ditt innehåll har.
Desto fler interna länkar som en viktig sida får mot sig, desto viktigare kommer den verka för sökmotorerna. Det här är anledningen till att interna länkar är en viktig del av ditt SEO-arbete.
Interna länkar vs externa länkar
Alla webbplatser består av interna och externa länkar (eller åtminstone borde). Interna länkar kopplar samman sidor på din webbplats, medans externa länkar kopplar samman din webbplats med andra sajter.
Externa länkar är alltså länkar som går från din webbplats till andra webbplatser.
Varför är länkar viktiga för Google?
Interna länkar är en viktig faktor för Google och andra sökmotorer, men varför? Och vart börjar man?
Google följer länkar för att upptäcka innehåll på webbplatser och för att ranka sidorna i sökresultatet. Om en artikel eller sida har många länkar mot sig, då är det en signal för Google att den är viktig och rankar den därefter. Det här gäller både interna och externa länkar.
Interna länkar är något som du kan kontrollera. Med rätt interna länkar kan du leda dina besökare och Google till dina viktigaste sidor.
Så skapar du en intern länkstrategi
Det är viktigt för din SEO att utvärdera och förbättra intern länkstrategi, regelbundet. Genom att använda interna länkar på rätt sätt, kan du hjälpa Google att förstå:
- relevansen av sidorna
- relationen mellan sidorna
- värdet av sidorna
När du ska skapa en intern länkstrategi, finns det några saker att ha i åtanke. Men hur du gör exakt, beror på din webbplats och dina mål, däremot kan du med fördel kika igenom följande steg.
1. Bestäm strukturen för din webbplats
Att ha en tydlig struktur för din webbplats är en bra start. Tänk dig en pyramid – där startsidan är på toppen, följt av viktiga sidor och kategorier, som sedan följs av artiklar eller subkategorier. Menyn på din webbplats bör också reflektera den här strukturen.
2. Bestäm vilket innehåll som är viktigast
När du har strukturen klar, bör du bestämma vilket innehåll som är viktigast. Det gör du genom att tänka på vilket innehåll som dels är bäst och som genererar mest värde. Det är innehållet som du vill att besökare ska hitta till, exempelvis dina tjänster eller produkter.
Eftersom du vill att Google ska veta vilket innehåll som är viktigast för dig, behöver du lägga till länkar mot dessa sidor. Det finns flera olika ställen där du kan lägga till interna länkar till ditt hörnstensinnehåll (dina viktigaste sidor). Några av dem går vi igenom här nedan.
3. Lägg till contextual links
När du har skrivit flera artiklar om ett specifikt ämne, då borde du länka mellan dem. Det kommer att visa Google och dina besökare, att artiklarna är relaterade. Du kan antingen länka direkt i brödtexten, längst ner i ett stycke eller längst ned i artikeln.
Dessutom vill du visa sökmotorerna vilken/vilka artiklar som är hörnstenshåll. Det bästa du kan göra då är att lägga till interna länkar till de artiklarna från varje artikel inom det ämnet. Glöm inte att också länka från hörnstensinnehåll till individuella artiklar.
4. Länka hierarkiska sidor
Om du har hierarkiska sidor på din webbplats, använd interna länkar för att länka till mindre sidor och vice versa. Glöm inte att också länka de mindre sidorna till varandra. På en välorganiserad webbplats borde sidorna vara relaterade och att länka de på det här sättet kommer vara toppenbra.
5. Fundera på att lägga till en sektion för relaterade artiklar
Det finns många tillägg eller plugins du kan använda för att lägga till sektioner för relaterade artiklar till dina blogginlägg. Om du väljer att använda någon, se till att testa funktionen så att den faktiskt visar relaterade artiklar (och inte bara de senaste).
6. Försök att lägga till navigeringslänkar
Du kan också göra ditt hörnstensinnehåll ännu viktigare, genom att lägga till interna länkar från startsidan och navigeringsmenyn. Det bör du göra med de sidor och artiklar som är viktigast på din webbplats. Då kommer dina främsta sidor och artiklar få ännu mer länkvärde och vara ännu viktigare i Googles ögon.
7. Lägg till länkar till kategorier och taggar
Taxinomier, som kategorier och taggar, hjälper dig att organisera din webbplats och hjälper även dina besökare och Google att förstå vad ditt innehåll handlar om. Om du har en blogg, kan det vara fördelaktigt att lägga till länkar på kategorierna eller taggarna som artiklarna handlar om.
Det är ganska vanligt att du har detta längst upp i artikeln, men du kan också ha kategorierna eller taggarna i en sidopanel i själva artikeln.
8. Fundera på att lägga till länkar i populära eller senaste artiklarna
Det sista tipset är att skapa interna länkar i dina mest populära och senaste artiklar. Ett tips är att lägga till dem i sidfoten eller i en sidopanel, då kommer de att hänga med på alla sidor på din webbplats.
Interna länkar sammanfattning
Interna länkar är en av de viktigaste delarna inom SEO, och med hjälp av den här artikeln kan du enkelt implementera det i ditt arbete med sökmotoroptimering.
Om din webbplats är byggd med WordPress, kan du med stor fördel använda Yoast SEO plugin och uppdatera till PRO versionen. Då får du interna länkförslag direkt av Yoast.