Search intent översätts till svenska som sökintention och är viktigt för bland annat SEO. Sökmotorer som Google strävar efter att matcha search intent med bästa förslag på resultat. Därför är det viktigt att arbeta med innehåll som fokuserar på användarens behov.
I denna artikel kan du läsa mer om search intent. Du får även tips på hur du kan arbeta med att förbättra ditt content utefter sökintention. Vi avslutar med en kort summering som sammanfattar det viktigaste.
Vad innebär sökintention?
Sökmotorer som Google strävar hela tiden efter att förbättra användarens upplevelse. Det innebär att kunna matcha sökintentionen med resultat som passar. En person kan söka efter svar på en fråga, jämföra produkter eller lära sig något.
För att få rätt information kommer användare att använda sig av olika sökord och fraser. Sökmotorn rankar sedan sajter utefter sökintentionen. Därför är det viktigt att skapa innehåll i linje med sökintentioner.
Det räcker inte med att stapla sökord, det gäller att ta sig tiden att arbeta med att försöka förstå vad en person vill ha ut av sin sökning. Genom att ta med sökintention går det att skapa bättre och mer värdefullt innehåll för besökaren. I sin tur kan det generera ökade konverteringar.
Relaterad artikel: Google indexering: En guide till hur det fungerar
Olika kategorier av sökintentioner
Generellt går det att dela in sökintentioner i fyra olika kategorier. Om du skapar innehåll i linje med olika sökintentioner går det att hjälpa besökaren bättre. Det blir även lättare att utforma innehåll bättre, exempelvis om det ska vara ett informativ blogginlägg eller en instruktionsguide.
Informativ sökning
Besökaren använder ofta en bred fråga för att hitta information. Det kan vara en fråga som ”största kattrasen”, ”vad är SEO” eller en vägbeskrivning. En informativ sökning kan även vara första steget i en köpresa där personen vill samla på sig information.
Navigationsinriktad sökning
Istället för att ange en särskild webbadress gör personen en sökning. Det kan vara kortfattat som ”Aftonbladet” ”Norrlands Webbyrå” eller ”vab Försäkringskassan”. Egentligen är personen ute efter en specifik webbplats.
Undersökande avsikt
Med undersökande avses att personen vill jämföra och undersöka något. Det kan vara ”bästa frisör Sundsvall”, ”vinterdäck bäst i test” eller ”bra hundförsäkring”. Personen gör en sökintention med intresse om att kunna jämföra olika produkter eller tjänster.
Transaktionsinriktad sökning
När personen väl bestämt sig för en tjänst eller produkt men vill hitta rätt plats att genomföra köpet. Det kan vara ”hemstädning Nacka timpris”, ”köpa iPhone 14 billigt” eller ”offert altan”.
Relaterad artikel: 6 nybörjartips för SEO
Skapa innehåll med fokus på sökintention
Börja med att göra sökordsanalys, sökord är fortfarande viktig del vid skapande av innehåll. När du väl har sökorden klara för dig kan du bestämma vilken typ av innehåll du ska skapa. Sökintentionen ska vara i fokus för innehållet och hjälper dig om du ska göra en jämförelse av olika produkter, hjälpa besökaren med faktainlägg eller en produktsida.
Du bör också optimera befintliga inlägg och sidor för att bättre svara på sökintention. Optimerar du för användare kommer sökmotorer som Google lättare kunna ranka sidan.
Relaterad artikel: Vad är on page SEO: Back to basics
Sammanfattning om search intent
Sökintention eller search intent avser att förstå vad en besökare letar efter med sin sökning. Det kan vara att få information, göra jämförelse av produkter eller direkt köpa något.
Genom att arbeta med olika sorters innehåll för att matcha både sökord med sökintention hjälper du både personer och sökmotorer.
Det krävs lite mer arbete och planering men kan leda till högre ranking i kombination med fler konverteringar. Samtidigt ger det bättre kvalitet och mer nytta för besökaren som får rätt svar på sin sökning.