fbpx

Sökordsanalys: Verktyg och tillvägagångssätt

Sökordsanalys är enormt viktigt inför sökmotoroptimering/SEO. Men hur gör man en sådan? Vilket verktyg är bäst att använda för en sökordsanalys?
Sökordsanalys Verktyg

Sökordsanalys kan vara en knepig del av arbetet med sökmotoroptimering. Vilka verktyg ska jag använda? Vilken statistik ska jag kolla på? Hur bör jag tänka? 

Det finns massor av frågor som kan vara svåra att svara på, om du inte redan arbetar med sökmotoroptimering. I det här inlägget vill vi dela med oss av våra bästa tips om hur du kan gå tillväga och vilka verktyg det finns att tillgå. 

Du kommer att få reda på: 

  • Varför en sökordsanalys är viktig
  • Vilka verktyg det finns (både gratis och betalda) 
  • Hur du kan gå tillväga för att skapa din sökordsanalys (steg-för-steg)

Sökordsanalys: Varför?

Varför bör du göra en sökordsanalys innan du sätter igång med sökmotoroptimering? Sökordsanalyser är en del av grundarbetet inom SEO. Utan att veta något om de sökord som du optimerar för, arbetar du i mörkret. 

Med hjälp av en sökordsanalys får du bättre förståelse för din målgrupp och vilka sökord dem använder. De orden som du använder i ditt företag är nödvändigtvis inte de ord som potentiella kunder väljer att använda när de söker på Google eller andra sökmotorer. 

Verktyg för sökordsanalys

Det finns många bra verktyg för att skapa en sökordsanalys, både gratis och betalda. De har alla olika för- och nackdelar. Om du ska arbeta med sökmotoroptimering av flera webbplatser, kan det vara fördelaktigt att fundera på att betala för ett verktyg. Dessa är oftast bättre och har mycket mer data och statistik. Vi kommer att gå igenom några (både gratis och betalda) verktyg. 

Sökordsanalys verktyg som är gratis

Google har ett eget, kostnadsfritt verktyg som heter Sökordsplaneraren på svenska. Den kan du använda för att se sökvolymen på ett visst sökord samt liknande sökord. Det är dock värt att notera att du behöver ha en aktiv Google annons igång för att få ut korrekt och specificerad data. 

Google har också Google Trends. Där kan du se vart i landet som sökordet används mest och vilka sökord som är populära just nu. Om du vill använda det här verktyget för sökordsanalys, rekommenderar vi att du kompletterar det med något annat verktyg också.

Ubersuggest
Gratis

Ubersuggest är ett verktyg som Neil Patel har tagit fram. Det är kostnadsfritt och kan fungera bra om du söker statistik på ett specifikt sökord. 

Betalda verktyg

Ahrefs
Från 99 USD/mån

Ahrefs är bra på så många sätt och även det verktyg som vi använder mest, i vår sökmotoroptimering. Här kan du se sökvolymen på ditt sökord, ungefärligen hur svårt det kan vara att ranka på det ordet, relaterade sökord etc. Dessutom är verktyget bra för många delar i sökmotoroptimeringen, exempelvis när du ska arbeta med länkbygge.

SEMrush
Från 99 USD/mån

SEMrush är ett annat verktyg som är fullpackad med bra funktioner inom sökmotoroptimering. Bland annat kan du se sökvolym, trender för sökordet och få förslag på relaterade sökfraser och long tail sökord

Moz Keyword Explorer
Från 99 USD/mån

Moz Keyword Explorer är också ett bra verktyg att använda i arbetet med sökmotoroptimering. Precis som Ahrefs och SEMrush kan du få information om sökordet. Du kan se sökvolym, hitta unika söktermer, få relaterade sökfraser och mycket mer.

Sökordsanalys: Så skapar du den steg-för-steg

När du har bestämt verktyget för sökordsanalysen, hur kommer du då igång? Nedan har vi samlat tips för hur du kan gå tillväga för att skapa din sökordsanalys steg-för-steg.

1. Skapa ett kalkylblad och gör en lista över sökord

Första tipset är att skriva ner alla potentiella sökord i en lista, i ett kalkylblad eller Excel dokument. Skriv upp alla du kommer att tänka på som passar ditt företag. Om du vill få mer inspiration kan du använda Google Autocomplete och skriva in ett sökord där. Se exemplet nedan.

Sökordsanalys - Verktyg tillvägagångssätt

2. Utför research på dina sökord

När du har skrivit ner alla dina tänkbara sökord, är det dags att göra research. Skriv ner all statistik och data i kalkylbladet. Några faktorer som är bra att kolla på är: 

  • Sökvolym genom flera år
  • Svårighetsgrad för att ranka på sökordet 
  • Antal klick
  • CPC (Cost Per Click)

Det är också bra att kolla på relaterade sökord eller sökfraser samt long tail sökord, skriv även upp dessa i din lista tillsammans med data och statistik! 

3. Analysera konkurrenterna

Nu behöver du ta reda på konkurrensen kring ditt sökord. Du kan få mer trafik och relevanta besökare inom din målgrupp om du sökmotoroptimerar för ett lättare sökord. Ett tips är att börja med att googla dina främsta sökord. De webbplatser som kommer upp på första sidan är hemsidor som du kommer att konkurrera med. 

Ofta är det svårare att konkurrera med stora och väletablerade företag men du kan kolla på deras innehåll och få inspiration på innehåll och idéer för sökord. I flera av betalverktygen kan du också se vilka sökord som rankar bäst för dina konkurrenter. Där kan du också se vilka sökord och vilket innehåll som har störst potential att driva trafik och rätt målgrupp till din webbplats.

4. Skapa landningssidor för de främsta sökorden

När du är klar med din sökordsanalys borde du ha fått en bra uppfattning om vilka sökord eller sökfraser som passar bäst för dig och din verksamhet. Nu är det dags att skapa relevant innehåll och landningssidor. Börja med att skapa landningssidor för de viktigaste sökorden. Det är ett långsiktigt arbete och det tar tid att skapa optimala och relevanta landningssidor med bilder, text, länkar etc. 

HEADS UP! Sökmotoroptimera aldrig två sidor för samma sökord!

Sammanfattning om sökordsanalys

När det handlar om sökordsanalys verktyg rekommenderar vi Ahrefs, om du har plats i din budget. Ett tips är också att skapa en ordentlig sökordsanalys som du sedan kan använda när du planerar content på din webbplats. Ha sökorden i åtanke men låt dem inte styra helt och hållet när du publicerar innehåll. 

Lycka till med din sökordsanalys!

Relaterade inlägg

on-page SEO
SEO

Vad är on-page SEO? Back to basics

On-page SEO är den del av SEO som handlar om själva webbplatsen, alltså att sökmotoroptimera text, bilder och länkar på din hemsida.