On-page SEO är den grundläggande metoden för att optimera dina webbplatser för att rankas högre hos sökmotorer. Genom att arbeta med både synligt innehåll och HTML-källkod förstår Google och andra sökmotorer vad hemsidan har för avsikt.
Här får du svar på frågor följande frågor:
- Varför on-page SEO är viktigt?
- Hur arbetar jag med on-page SEO?
- Hur kan jag skapa bättre on-page SEO innehåll? 7 kortfattade tips
Varför on-page SEO är viktigt?
När en person gör en sökning testar sökmotorer som Google om hemsidan ger ett relevant sökresultat. En del av testet är att hitta sökord (keywords) på sidan som matchar sökningen. On-page SEO inkluderar att arbeta med sökord, men det hjälper inte bara att ha matchat sökningen.
När Google söker igenom din sajt används algoritmer som även söker efter annat relevant innehåll. Det inkluderar olika relaterade ämnen, bilder och videos. Därför räcker det inte att bara mata in sökord.
Exempelvis, om webbplatsen handlar om mögelsanering. Nämns bara mögelsanering flera gånger utan att ge svar på hur sanering går till och vart det går att få hjälp med sanering kommer Google leta vidare. Eftersom Googles algoritmer för ranking även arbetar med att söka efter innehåll är det viktigt att ha uppdaterat, relevant och anpassat innehåll.
Relaterad artikel: 6 nybörjartips för SEO
Hur arbetar jag med on-page SEO?
Att bara skriva in sökord som kan vara relevanta lite här och räcker inte långt. För att arbeta resultatinriktat med on-page SEO bör du tänka på följande fyra punkter:
1. Var relevant
Att skapa innehåll som faktiskt hjälper personer vid en sökförfrågan och svarar på frågor är utgångspunkten för arbetet med on-page SEO. Säljer du en produkt så är produktbeskrivning lika viktig som sökorden.
2. Arbeta noggrant
Gör research utefter relevanta sökord och studera konkurrenter. Ska du skriva bäst i test om matberedare ska du inte läsa bara om enskilda märken. Studera de relevanta topprankade sidorna inom området. Tänk på att även underrubriker och listor är viktiga att arbeta med inom on-page SEO.
3. Skapa unikt innehåll
Google och andra sökmotorer uppskattar unikt innehåll. Skapar du en produktsida ska du tänka på att arbeta med att kunna filtrera lättare, lägga in relevanta och bra bilder men även skriva unika produktbeskrivningar. Det är även bra att arbeta med omdömen och recensioner som hjälper besökaren.
4. Var tydlig
Arbeta med att skapa tilltalande innehåll som är lättläst och tydligt för besökaren. Oavsett hur bra information du har skrämmer det besökaren om den möts av bara massa text och med litet typsnitt. Dela in texten in olika underrubriker, blanda med relevanta och tilltalande bilder och arbeta med punktlistor. Använd även ord och begrepp som är lätta att förstå. Det kallas även UX-writing som du kan läsa mer om här!

Hur kan jag skapa bättre on-page SEO innehåll? 7 kortfattade tips
Att arbeta med on-page SEO är ett helhetsgrepp och kan du läsa sju tips som ger en bra grund:
- Använd sökordet i huvudrubriken och underrubriker.
- Permalänkar ska vara korta, beskrivande och innehålla sökordet.
- Missa inte att optimera ditt metatitel, det är den som dyker upp först i sökresultatet.
- Lägg energi på att skriva intresseväckande metabeskrivning och glöm inte det viktigaste, sökord.
- Sökoptimera bilder, namnge dem korrekt och använd beskrivande alt-text som är HTML-attribut.
- Komprimera bilder så bilderna laddar snabbt och se till så att bilderna är mobilanpassade.
- Använd dig av både interna och externa länkar.
On-page SEO - Sammanfattning
On-page SEO är den grundläggande metoden för att sökmotorer ska hitta din sida. On-page SEO är viktigt för att sökmotorer ska bedöma webbplatsen som relevant när personer gör en sökning.
Genom att arbeta med sökord i kombination med relevant innehåll lägger du grunden för bra on-page SEO. Tänk på att vara tydlig, skapa unikt innehåll och arbeta med bilder. Dela upp texten i stycken med underrubriker, punktlistor och arbeta med lättläst text.
Du skapar relevant och bra innehåll genom att använda sökord i huvudrubriken. Missa inte att optimera metatitel, metabeskrivningar och sökoptimera även bilder. Sidan ska även ladda lika fort oavsett om besökaren använder dator eller mobil.