Den lilla text som syns under rubriken (länken) i sökresultatet, är en metabeskrivning. Om du vill ranka högre i det organiska sökresultatet, kan den här textsnutten vara svaret – om du skriver den bra!
En bra metabeskrivning borde vara intressant nog att användaren vill klicka på din hemsida och besöka den. Men den borde också innehålla sökordet för den sidan, för att boosta SEO.
I den här artikeln kommer vi att gå igenom hur du skapar den bästa metabeskrivningen.
Vad är en metabeskrivning?
En metabeskrivning är en liten textsnutt på ungefär 160 tecken som summerar vad en sida på webbplatsen handlar om. Sökmotorerna visar den här textsnutten i sökresultatet för att användare ska veta vad sidan handlar om, innan de klickar sig in på den.
Metabeskrivningar hjälper användare att besluta om de kommer att klicka sig in på sidan eller inte. Dessutom är de också en viktig faktor för vart din sida rankar i sökresultatet.
Här nedan kan du se ett snabbt exempel på en beskrivning för vår sida.
Varför är metabeskrivningar viktiga?
Metataggar (inkluderat metabeskrivningar) används av Googles algoritm för att bestämma vilka sidor som ska ranka bra för specifika sökord.
Om du använder dem på rätt sätt har du en möjlighet att ranka bättre i sökresultatet. Metabeskrivningar hjälper till genom att:
- Öka CTR (click-through rate), som i sin tur boostar dina konverteringar
- Förbättra indexeringen så du rankar högre i sökresultatet (SERP)
- Göra det enklare för besökare att hitta det de söker efter
Sökmotorer som Google rekommenderar att du skriver metabeskrivningar till dina sidor. De visar, i sökresultatet, vad din sida handlar om och vad användaren kan förvänta sig om denne klickar sig in på sidan.
Dessutom syns också metabeskrivningar på sociala medier när du delar en länk.
Om du inte skriver en beskrivning, så kommer Google att skapa en åt dig. Problemet med detta blir att den troligtvis inte kommer att vara lika tydlig och intressant som om du hade skrivit den själv. Därför behöver du skriva metabeskrivningar till varje sida på webbplatsen, även artiklar.
Relaterad artikel: Metataggar: En nybörjarguide
8 tips för att skriva en bra metabeskrivning
Metabeskrivningar är ett bra sätt att öka den organiska trafiken till din webbplats. Men hur skriver man en beskrivning som både får många klick och samtidigt förbättrar rankningen?
Här kommer 8 tips som hjälper dig att skriva bra metabeskrivningar.
1. Inkludera en CTA i din metabeskrivning
Att använda en Call to Action (CTA) i din metabeskrivning är ett bra sätt att övertyga användare att klicka in på din sida. Du kan använda fraser som ”lär dig mer”, ”klicka här” eller ”handla nu”.
CTAs hjälper också läsaren att förstå vad sidan erbjuder och vad de kan förvänta sig när de klickar på den. Du kan använda Call to Actions för att sälja en produkt, övertyga användaren att skriva upp sig på en e-postlista eller genom att dirigera användare till dina sociala kanaler.
Relaterad artikel: CTA: Så skapar du en framgångsrik Call to Action
2. Fokusera på värde
Att använda ord som beskriver värdet på det du erbjuder, är ett bra sätt att locka användare att klicka in på din sida. När någon läser en metabeskrivning bör de kunna förstå vad som erbjuds och om det är något för dem.
Använd ord som ”lär”, ”se” eller ”titta” i din beskrivning där det passar. Du kan också använda ord som ”bästa”, ”erbjudande”, ”ny” eller ”populär” för att göra din metabeskrivning mer tilltalande.
3. A/B testa dina metabeskrivningar
I dina metabeskrivningar kan du enkelt experimentera med olika CTAs etc. Då kan du analysera datan för att se vad som fungerar bättre. Till exempel, testa olika Call to Actions på två beskrivningar (som betyder ungefär samma sak). Låt dem vara i några veckor, sedan kan du analysera i Google Analytics vilken sida som fick flest klick.
(Om det är lika i antalet klick, kan du istället analysera bounce rate, tid på sidan eller konverteringar).
4. Experimentera med längden
En metabeskrivning har en maxlängd på 160 tecken. Om den är längre kommer Google att klippa av den så att det inte går att läsa mer efter 160 tecken. Men även om det finns ett max antal tecken, bör du experimentera med längden.
Till exempel, långa och djupgående guider kan faktiskt få mer klick med en avbruten metabeskrivning, eftersom användaren vill veta mer. Din startsida kommer att fungera bättre med en kortare beskrivning medans bloggartiklar kanske får fler klick med en längre beskrivning.
Experimentera! En grundregel brukar generellt vara att inte gå över den rekommenderade längden.
5. Unik och intressant
Metabeskrivningar ger en bra överblick över vad sidan handlar om, därför är de viktiga för att locka besökare. Använd olika metoder och fraser för att få uppmärksamhet, skriv till exempel en lockande titel eller ta med en fråga.
6. Inkludera sökord i din metabeskrivning
Det är viktigt att inkludera sökorden i metabeskrivningen av två anledningar:
- Det hjälper sökmotorerna att förstå vad sidan handlar om och kan därefter ranka ditt innehåll
- Det säkerställer för användare att sidan handlar om det de är intresserad av
Vi utgår från att du har sökmotoroptimerat din sida eller din artikel, ta då med ditt primära sökord i metabeskrivningen. Men se till att inte försöka stoppa in den där hur mycket som helst. En eller två gånger räcker.
Relaterad artikel: Sökordsanalys: Verktyg och tillvägagångssätt
7. Implementera strukturerad data
Strukturerad data är HTML taggar som du kan lägga till på din webbplats för att ge sökmotoroptimerar och sociala medier mer kontext. Du kanske har sett några stjärnor i sökresultatet? Det är en av de vanligare strukturerad data som används.
Relaterad artikel: Strukturerad data: Allt du behöver veta
8. Duplicera inte metabeskrivningar
Eftersom metabeskrivningar är viktiga för SEO, var säker på att du alltid skriver unika beskrivningar till varje sida och artikel. Det här kommer att hjälpa sökmotorer att förstå vad din sida handlar om och samtidigt hur den ska jämföra med andra sidor.
Till exempel, om du använder samma metabeskrivning på alla dina sidor på webbplatsen, då kommer inte sökmotorerna veta vad sidorna innehåller. Det här är extra viktigt för e-handel, där det ofta används samma beskrivning för alla sidor. Även om produkterna är lika, bör deras beskrivningar vara olika.
Vanliga frågor och svar om metabeskrivningar
En metabeskrivning vara ungefär 160 tecken lång, inkluderat mellanrum.
Den syns i sökresultatet när en användare söker på en av dina sökord. Det är den lilla text som finns under din metatitel.
Ja, de påverkar SEO eftersom de ger sökmotorer information om din sida och den påverkar även användarupplevelsen.
Nej, använd unika metabeskrivningar och metatitlar för varje sida på din webbplats. Kom ihåg, din beskrivning är direkt under metatiteln, som brukar vara densamma som sidtiteln.
Sammanfattning
Nu kan du allt om metabeskrivningar! Det allra viktigaste är att skriva dem, annars kommer Google att välja en åt dig och det brukar sällan vara lika bra. Glöm dessutom inte att alla sidor och artiklar på din webbplats ska ha unika metabeskrivningar!