Vad är strukturerad data? Du kanske har hört termen inom sökmotoroptimering, men vad är det egentligen för något? Det är inte lätt att hänga med inom SEO-branschen eftersom Google ständigt uppdaterar och utvecklas. Det här är däremot inget som kommer att försvinna den närmsta tiden, det kommer snarare bli mer och mer aktuellt.
I den här artikeln går vi igenom vad det är, vilka olika typer det finns och vad fördelen är att använda sig av det.
Vad är strukturerad data?
Strukturerad data innebär att du markerar upp innehåll på din webbplats för att tydligt förklara vad det är för något. De webbplatser som har gjort detta, har möjlighet att synas i under Rich Results eller Rich Snippets i Google’s sökresultat. Dessutom blir den del som är markerad, även sökmotoroptimerad för röstsök.
Relaterad artikel: Röstsök och SEO: Hur fungerar det?
Det klassiska är att det visas ungefärligen 10 länkar på Google’s första sida i sökresultatet, men idag kan det finnas mycket mer. Ett av dem är Rich Results, här nedan kan du se exempel på olika Rich Results och vilken typ av strukturerad data som de har!
Vilka typer av strukturerad data finns det?
Det finns olika kategorier och olika typer, på så vis kan du implementera den typ som ditt innehåll handlar om.
Recept
Om du till exempel söker på ”kanelbullar”, då kommer resultatet på bilden upp. Där kan vi se vilken påverkan det kan ha, speciellt med tanke på att den visas längst upp – före de klassiska länkarna. Recepten som visas i sökresultatet har alltså märkt upp innehållet med strukturerad data, och du kan till och med se bilder på innehållet!

Nyheter
Nyheter är ett annat område där det oftast finns innehåll som är märkt med strukturerad data. Det fungerar även på andra artiklar, men nyheter är en kategori som brukar sticka ut extra. Den här branschen har väldigt hög konkurrens, vilket gör att du får en bättre chans för att sprida nyheterna, om du märker upp det.

Media: Filmer och musik
Här nedan finns ett exempel på filmer, men det kan även göras för musik, böcker och även tv-serier.

Event
När du söker på event Sundsvall (eller vilken stad som helst) kommer det upp Rich Results om olika evenemang. Detta kan vara väldigt fördelaktigt eftersom du ser datum, tid och adress direkt i sökresultatet. Du kan även klicka på ett evenemang, då kommer det upp lite mer information som exempelvis eventets webbplats.

Fler typer av strukturerad data
Det var några av de vanligaste exemplen på strukturerad data, men det finns även många fler. Ett tips är att gå in på Schema.org och läsa mer om vad det innebär och vilka fler typer det finns!
Hur implementerar jag strukturerad data?
Tidigare har det varit ganska svårt att implementera detta, det kräver en del kodning och kunskap för att göra det. Idag finns det dock flera verktyg du kan använda för att implementera det på ditt innehåll. Ett exempel är om du använder Yoast SEO för din WordPress hemsida, då hittar du strukturerad data som en flik bredvid SEO-analysen och läsbarhetsanalysen.
Du kan också läsa mer om det i Google’s guide om ämnet!