Röstsök och SEO: Hur fungerar det?

Det talas en hel del om röstsök och Google tror att 50 % av alla sökningar kommer att ske via röstsök under år 2020. Men hur fungerar då röstsök och SEO tillsammans? Hur sökmotoroptimerar man för röstsökningar? I det här inlägget har vi samlat information som du kan tänka på när du ska börja sökmotoroptimera för röstsök.

Röstsök och SEO

Vad är röstsök?

Röstsök, som på engelska kallas voice search, är en funktion där användare kan söka efter information via rösten istället för att skriva in sina sökningar i Googles sökruta. Detta kan man göra på olika sätt, antingen via datorn, mobilen eller Google Home. 

Googles röstsök har faktiskt funnits tidigare, fast inte på samma sätt som idag. År 2010 lanserade Google den första versionen och då fick användare ringa ett nummer och säga sin sökning (exempelvis “recept på chokladmuffins”). Då uppdaterades sökresultatet baserat på det som du sa i samtalet. 

Sedan dess har det hänt en hel del och Google har utvecklat röstsökningar och idag finns det i många av deras appar och produkter.

Vad är Google Assistant?

Idag finns det flera digitala assistenter på marknaden, Siri från Apple och Alexa från Amazon är det kanske någon som känner till. Google Assistant heter Googles digitala assistent som exempelvis finns i Google Home. Digitala assistenter har producerats för att hjälpa människor i vardagen. Det kan de göra genom att svara på frågor om vädret, ställa in olika påminnelser, skicka sms, tända lamporna i hemmet när du kommer hem och även för att ge svar på frågor med hjälp av sökresultatet i Google.

Skillnader mellan röstsök och textsök

Det finns vissa skillnader mellan hur vi röstsöker och hur vi söker med text. När vi söker med text kan vi ofta vara kortfattade och fokuserade på vissa sökord. Vi skriver vanligen inte på samma sätt som vi hade gjort om vi pratade med någon. Exempelvis kanske vi söker på “bageri Sundsvall” eller “väder Sundsvall”. 

Om vi istället söker med rösten så är det vanligtvis på samma sätt som när vi pratar med någon. Exempelvis kanske vi röstsöker på “vad är adressen till bageriet Bakgården?” eller “vem har skrivit Game of thrones böckerna?”. 

När vi söker med rösten brukar sökningarna vara längre och kanske mer naturlig än när vi söker med hjälp av text. Detta gör att long tail sökorden blir viktigare att fokusera på när du sökmotoroptimerar en webbplats.

Röstsök och SEO: Hur sökmotoroptimerar jag?

Nu har vi koll på vad röstsök är för något och att den här typen av sökningar ökar allt mer. Därför är det allt viktigare att inkludera detta i en SEO-strategi för att inte gå miste om trafik. Några grundpelare som du bör fokusera på vid röstsök är: 

  • Long tail sökord som frågor och termer
  • Uppdatera lokalt innehåll
  • Synlighet i Direct Answers
  • Strukturera upp innehållet med strukturerad data

Arbetar du med sökmotoroptimering redan är chansen stor att dessa punkter är en del av ditt dagliga SEO arbete. Här nedan går vi igenom punkterna lite närmare.

- Long tail sökord som frågor och termer

Som vi nämnde tidigare brukar röstsökningar vara något längre och mer naturliga än när vi söker med text. Därför behöver vi utforma innehåll på webbplatsen på samma sätt. Alltså använda long tail sökord och även frågor. 

Vad är long tail sökord funderar du säkert nu? Om du exempelvis säljer receptböcker via din webbutik, då vill du kanske använda sökordet “receptböcker” för att ranka i sökresultatet. Dock finns det många som säljer den här typen av produkter och det kan vara svårt att ranka högt bland stora konkurrenter som Adlibris, Bokus, Amazon osv. Då kan du istället använda dig av ett long tail sökord som troligtvis är lättare att ranka på. Ett exempel på detta är “receptböcker för grillning” eller “receptböcker för GI-metoden”. 

Oavsett bör du alltid börja ditt SEO arbete med att göra en sökordsanalys. Se över om du inte kan använda long tail sökord istället för att enklare kunna ranka.

- Uppdatera lokalt innehåll

Google har under en längre tid anpassat sökresultatet efter vart du befinner dig. Det är ingen skillnad med röstsök. Tvärtom, många röstsökningar brukar vara relaterade till olika platser och hur man hittar dit. Exempelvis “vad är adressen till bageri Bakgården”. Därför är det extra viktigt att hålla informationen uppdaterad både på webbplatsen, Google Maps och Google My Business.

Röstsök och SEO

- Synlighet i Direct answers

Genom Direct answers ger Google snabbare svar på sökningar, detta genom att presentera svaret direkt i sökresultatet och ovanför de organiska träffarna, det här kallas också många gånger för position 0 i sökresultatet. Vid röstsök är det den här rutan som läses upp som svar på sökningen.

Röstsök och SEO - direct answers
Exempel på en fråga med Direct Answers

- Strukturera upp innehållet med strukturerad data

För att sökmotorerna ska förstå vad de olika delarna på din webbplats handlar om kan man använda strukturerad data. När du exempelvis ser betyg, pris eller lagersaldo direkt i sökresultaten är detta strukturerad data.

Nyligen kom det en ny del i strukturerad data som heter Speakable och den hjälper Google eller andra sökmotorer att avgöra vilken del som är mest lämpad att läsa upp. Genom att använda sig av Speakable strukturerad data kan du alltså förbättra sökmotoroptimeringen för röstsök.

Sammanfattning av röstsök och SEO

När det kommer till röstsök och SEO gäller det egentligen bara att tänka lite mer kommunikation. Att du sökmotoroptimerar med sökord som inte är lika specifika utan fler frågor och termer. Dessutom att du uppdaterar den lokala informationen som finns om ditt företag på webbplatsen, Google Maps och Google My Business. Troligtvis kommer röstsök att fortsätta växa och om 50 % av sökningarna kommer vara via röstsök detta år, det återstår att se. 

Vill du ha hjälp med sökmotoroptimering? Norrlands Webbyrå hjälper dig att sökmotoroptimera dig webbplats. Kontakta oss för att veta mer!

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på reddit
Dela på whatsapp
Dela på pinterest

Liknande inlägg

strategier inom copywriting
Copywriting

7 strategier inom copywriting som proffs använder

Strategier inom copywriting är fördelaktigt för dig som vill ha mer trafik, fler leads och ökad försäljning. Läs vårt inlägg för 7 strategier inom copywriting som proffs använder.

storytelling
Content writing

Storytelling: Allt du behöver veta

Storytelling handlar om att använda olika berättartekniker för att fånga uppmärksamhet bland människor. Här finns allt du behöver veta om storytelling.

Vill du synas på webben och öka din försäljning?

Vi hjälper dig med content / text, sökmotoroptimering / SEO, digital marknadsföring och webbdesign.

Content