CTA är en förkortning på Call to Action och innebär att man vill uppmana besökare att utföra en handling. Det kan vara genom att klicka på en knapp, en länk eller för att skriva upp sig på ett nyhetsbrev, till exempel. Att använda CTA på din webbplats är viktigt för att uppmana dina besökare att utföra den handling som du vill att de ska göra.
Inom inbound marketing och content marketing är det vanligt att en CTA uppmanar besökaren att ladda ner något innehåll, exempelvis en e-bok eller en guide. Det kan också handla om att registrera sig på ett webinar eller skriva upp sig på din blogg. I den här artikeln kommer vi gå ner på djupet om CTA’s – vad det är, fördelarna med att använda Call to Actions och vilka olika typer det finns.
Relaterad artikel: Vad är content marketing?
Vad är en CTA - Call to Action?
Först och främst, vad är en CTA? En Call to Action finns för att fånga besökarens uppmärksamhet och få den att genomföra en handling. Det finns CTA’s i flera olika former och färger. Senare i den här artikeln kommer vi gå igenom flera olika format som en Call to Action kan vara. De vanligaste formaten på en CTA är följande:
- Länkar i textformat
- Knappar
- Bildbanners
- Videobanners
Varför använda Call to Actions?
Varför ska du då använda CTA’s? Call to Actions är viktiga för att hjälpa besökare att ta nästa steg och kan vara avgörande för att de ska göra det. Många besökare gör säkert inte det du vill att de ska göra på din webbplats, anledningen till detta kan vara många. Till exempel kanske de inte förstår vilket nästa steg är eller så blir de distraherad av något annat. För att undvika avbrutna besök på din webbplats eller undvika förlorad försäljning kan du som äger din webbplats, vägleda och uppmana dina besökare att ta det naturliga nästa steget. Genom att klicka på din CTA.
En bra CTA ska förenkla för besökaren
Grundprincipen med CTA är att förenkla för besökaren. En del av detta är att inte använda för många Call to Actions, varför? Finns det alldeles för många valmöjligheter blir det svårare för besökaren att besluta vad denne ska göra härnäst, vilket kan resultera i att besökaren inte gör något och avbryter besöket på din webbplats.
Ett tips är därför att begränsa antalet valmöjligheter och beslut med hjälp av tydliga och naturliga Call to Actions.
Placering av CTA
Trots att du bör vara försiktigt med att ha för många uppmaningar på en och samma sida, kan du ändå använda samma CTA fast i olika format. Tänk bara på att inte visa för många olika Call to Actions i samma vy.
Placeringen på dina Call to Actions bör vara där det känns naturligt för dina besökare. Det kan exempelvis vara i en sidopanel, efter en ingress eller längst ner på sidan så när besökaren har läst färdigt innehållet, är denne redo att ta nästa steg. Om du placerar dina CTA’s på olika platser på sidan så kan du få värdefull information kring vilken Call to Actions som dina besökare klickar på mest. Vi använder ett verktyg som heter Hotjar, där kan du skapa heatmaps som visar vart besökare har klickat och även hur långt ner på din sida som de har scrollat.
CTA som sticker ut
Att din Call to Actions syns och utmärker sig, kan vara avgörande. Ett vanligt misstag kan vara att man väljer en färg eller storlek som inte sticker ut från mängden. Till exempel kan en grå knapp verka inaktiv vilket gör att din besökare inte uppmärksammar din Call to Action och lämnar din webbplats utan att genomföra nästa steg.
Det är därför viktigt att välja en färg sticker ut på din webbplats. Använd en utstickande färg som passar profilen för ditt företag. I vårt fall har vi valt vår företagsfärg, en nyans av lila. Den använder vi även för länkar för att besökare ska förstå att den färgen ofta visar något ”viktigt” och klickbar.
Ett annat tips är att din knapp bör kännas som en knapp, alltså om du vilar musen på knappen bör den visa att det går att klicka på den. Detta kan du göra antingen genom en liten animation, som att knappen blir mindre eller större när musen vilar på den. Eller så kan du använda en hover färg, vi har valt att använda svart hover färg för att visa att det går att klicka på våra knappar!
Relevant CTA
För att kunna skapa relevanta Call to Actions är det väsentligt att du lär känna din besökare. Om du till exempel säljer produkter eller tjänster till företag kan det vara en längre beslutsresa jämfört med konsumentriktade webbplatser som en webbshop. Fundera på vart i köpresan som dina besökare befinner sig.
Att presentera rätt CTA för rätt besökare i det rätta sammanhanget kan vara svårt, men det kan vara avgörande för en lyckad webbnärvaro. Detta är extra väsentligt när det handlar om att generera leads och B2B försäljning.
CTA i olika format
CTA och Call to Actions kan komma i många olika format, färger och stilar. Vi tänker därför ta med flera av dessa format och även i vilka sammanhang som de passar bättre och sämre. Vi börjar med det allra vanligaste formatet av en CTA – knappar.
- CTA i form av knappar
Som tidigare nämnt är knappar vanligast att använda som CTA. Knappar kan du med fördel använda överallt på din webbplats – mitt på sidan, i en sidpanel, i menyn eller längst ner i en artikel. En CTA i form av en knapp är oftast med tydlig eftersom vi är vana att trycka på knappar, helt enkelt. Om vi exempelvis tar mobiler idag, då är knappar ofta enklare att trycka på istället för en länk i en text. Detta eftersom det är ett finger som används istället för en muspekare.
CTA-knappar kännetecknas ofta genom att:
- De har en tydlig kant eller form
- De har en färg som är annorlunda än bakgrunden
- De har text eller symboler
- Det hänger något med knappen när du vilar musen över den
Allt handlar om att knapparna ska vara iögonfallande, tydlig och att de sticker ut. Det ska också vara glasklart för besökaren vad som händer när du tycker på knappen.
- CTA i textformat
Även CTA i textformat fungerar väldigt bra när de är placerade naturligt i texten. Ofta går det också att använda fler CTA’s när de är i textformat, eftersom de inte har upp lika mycket uppmärksamhet och plats i en artikel. Ett bra tips är att använda en utmärkande stil på din CTA i textformat. Exempelvis en annan länkfärg eller ett större typsnitt.
- CTA som bildbanners
CTA’s som är i bildformat är något som också vanligen används som Call to Action. Vi ser det ofta på nyhetssajter, på bloggar och i appar. Det finns både för- och nackdelar med detta. Fördelen att använda CTA som en bildbanner är för att blir en naturlig del av din webbplats. Nackdelen är att det blir enkelt för en besökare att undvika en banner med blicken. Det kan bli svårare att fånga uppmärksamheten, då är det extra viktigt med utformningen och budskapet med den.
Om du vill använda bildbanners som CTA är ett tips att använda olika format, på så vis ser det bra ut på olika enheter!
- CTA i videor
När det handlar om CTA i videor finns det flera olika sorter, men vi har valt att ta med två:
Den första är en CTA bildbanner, fast istället för en bild är det en video. Det kan fungera riktigt bra, speciellt om resten av sidan inte är animerad. Den kan verkligen locka till sig extra uppmärksamhet, tänk dock på att de ofta är stora i filstorlek vilket kan göra din webbplats långsammare. Detta påverkar både användarupplevelsen och är negativt för SEO.
Den andra sorten av CTA i videor är att använda en inbyggd Call to Action i själva videofilmen. Det finns tjänster du kan använda som gör att du kan be om besökarens kontaktuppgifter efter en viss tid i videon. Det kan också vara så att besökaren behöver registrera sig för att få tillgång till resten av videoinnehållet.
- Sliders och popups
Sliders är små bilder eller formulär som dyker upp på en webbplats tillsammans med en diskret animation. Dessa kan användas på olika sätt, till exempel när du har varit en viss tid på en sida eller när du har scrollat ner ett antal pixlar.
Det som är positivt med sliders eller popups är att du kan styra över vilka som kommer att få se dem. Du kan anpassa väldigt mycket som budskap, utseende och placering utifrån din webbplats eller blogg.
- Chatbotar som CTA's
Tidigare har chatbotar används till största del som support eller för att besökare ska kunna ställa frågor direkt till företaget. Detta används de fortfarande till, men det finns också smartare chatbotar som kan vara ett effektivt verktyg för att konvertera besökare till leads.
Idag går det att anpassa och skapa olika chatbotar beroende på besökare. Om det är en återkommande besökare man denne få ett visst meddelande och är det en ny besökare kan denne få ett annat meddelande. En chatbot är inte specifikt en CTA men de kan hjälpa besökare att ta ett önskvärt nästa steg. Detta ger möjligheten att ta fram rätt Call to Action till rätt person.
Sammanfattningsvis
CTA eller Call to Action har verkligen utvecklats och kan idag används på flera olika sätt. En generell regel när det kommer till Call to Actions är att den ska fånga uppmärksamhet och vara tydlig med vad som händer om besökaren klickar på den.
Lycka till med dina CTA’s!