Bounce rate: 6 snabba metoder för att sänka den

Bounce rate eller avvisningsfrekvens berättar för dig hur många som lämnar din sajt utan att göra något. Läs om hur du kan sänka den!
Bounce rate 6 snabba metoder för att minska på den

Vill du sänka din bounce rate? En hög bounce rate kan skada konverteringarna på din sajt. Om dina besökare lämnar din webbplats utan att prenumerera på nyhetsbrevet eller bli kund, kan inte ditt företag växa.

Vi har därför samlat 6 enkla och snabba metoder som du kan använda för att sänka din bounce rate! 

Vad är bounce rate?

Bounce rate är den procent av besökare på din webbplats, som lämnar din sajt utan att gå vidare till en annan sida på hemsidan. Du kanske har sett avvisningsfrekvens i Google Analytics? Det är bounce rate, på svenska.

Det kan finnas flera anledningar till att besökare lämnar din sajt på en gång, till exempel kanske de inte hittar det som de söker efter eller så är den inte användarvänlig. En del bounce rate är förväntat, men du borde ändå försöka minska på den för att öka konverteringar och tillväxten för ditt företag.

Bounce rate, eller avvisningsfrekvensen, visas för alla sidor på din webbplats oavsett om det är en landningssida eller en artikel. Du behöver titta på varje enskild sida, eftersom bounce rate på hela webbplatsen kan vara ganska missvisande. Alla sidor fyller olika syften och därför varierar även bounce rate.

1. En tydlig CTA

Så, hur minskar du då på din bounce rate? Nummer ett är att ha en tydlig CTA, Call to Action. Många besökare bestämmer på en gång om de ska stanna på sidan eller inte, därför är det viktigt att ha en tydlig CTA för att det ska vara kristallklart vad nästa steg bör vara. 

Ett tips är att beskriva vad du gör, direkt när de landar på din webbplats.

2. Inkludera socialt bevis

Dina besökare kanske inte är redo att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev eller köpa din produkt ännu. Därför är socialt bevis så viktigt, det kan vara en kundrecension eller till exempel ”Gör som 20 000 andra, skriv upp dig på nyhetsbrevet”. Det kan sänka din bounce rate.

Bounce rate

3. Boosta webbplatshastigheten

Hastigheten på din webbplats spelar stor roll för att dina besökare ska vilja stanna på hemsidan, vilket i sin tur minskar på bounce rate. Desto längre det tar för din sajt att ladda, desto mer irriterad kommer dina besökare bli och troligtvis lämna den. 

Fakta är att besökare förväntar sig att din webbplats ska ha laddat klart inom 2 sekunder. Om den är långsammare än så, kommer de med stor sannolikhet lämna den vilket skadar dina konverteringsgrader.

4. Se över mobilversionen

Vi har pratat en hel del om hur viktig mobilversionen av din webbplats är, ändå måste vi även ta upp det här. Majoriteten besökare hemsidor på mobilen eller surfplatta, dessutom använder Google mobilversionen av din sajt när den indexerar. 

Du kan också se i Google Analytics, hur många som faktiskt besöker din webbplats från mobilen! Se till att den är optimerad för alla enheter. 

5. Blogga regelbundet

Statistik visar på att företag som har en blogg, genererar många fler leads jämfört med företag som inte har en blogg. 

Sikta på att skapa en contentplan som du kan följa och som gör att du publicerar artiklar regelbundet. Glöm inte att också ta med sociala medier i planen. Kom ihåg, målet är att driva besökare till din sajt och samtidigt övertala dem att stanna. Det spelar ingen roll vad du publicerar för slags content, om det inte är värdefullt eller underhållande.

Företag som har en blogg, producerar i genomsnitt 67 % fler leads varje månad, jämfört med företag som inte bloggar.

6. A/B testa allt

Genom att A/B testa din webbplats kommer du få insikt i varför din bounce rate är så hög. Det kan till exempel bero på något så enkelt som färgen på dina knappar, eller sättet som din landningssida lotsar dina besökare vidare.

Glöm inte att också analysera data! Hur ser din bounce rate ut på olika sidor efter några veckor? Är den ändå för hög? Testa några fler metoder! 

Sammanfattning om bounce rate

Med hjälp av dessa 6 snabba metoder, hoppas vi att bounce rate på din webbplats ska minska. Kom ihåg att bounce rate kan vara olika beroende på vilken typ av sida det är. 

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg