Varför bör alla företag ha en företagsblogg? Vad är syftet? Vilka anledningar finns det för att ständigt uppdatera bloggen med relevanta och innehållsrika artiklar? I den här artikeln går vi igenom 5 anledningar till en blogg för företaget!
Att ha en blogg för företaget har flera fördelar
På Norrlands Webbyrå brukar vi alltid prata om hur viktigt det är med en företagsblogg, speciellt ur ett SEO-perspektiv eftersom vi arbetar med sökmotoroptimering. Med hjälp av en företagsblogg har du större chans att ranka i det organiska sökresultatet. Inte bara det, med hjälp av en blogg för företaget kan du dela din expertis på ett matnyttigt sätt och på så sätt både driva mer trafik till webbplatsen, men också skapa fler leads.
Fortsätt att läsa för 5 viktiga anledningar till att ha en företagsblogg!
Relaterad artikel: Vad är content marketing?
1. Företagsblogg driver trafik till webbplatsen
En företasblogg driver trafik till din webbplats, på flera olika sätt. Bland annat genom att din webbplats har större chans att synas i det organiska sökresultatet (mer om det i nästa punkt). Men också genom att du marknadsför dina nya blogginlägg. Om du publicerar bra, intressanta och relevanta artiklar för din målgrupp kommer din trafik att öka. Dessutom är chansen stor att besökare återvänder till din webbplats för att se om företaget har publicerat några nya artiklar.
Det här ger också ett utmärkt tillfälle för e-postmarknadsföring. Om du erbjuder dina besökare att skriva upp sig på ett nyhetsbrev, kommer de direkt veta när det publiceras nytt content men det ger också en möjlighet för vidare e-postmarknadsföring i form av tjänster och produkter.
Företag som har en blogg får 55 % mer besökare till sin webbplats, jämfört med företag som inte har en blogg.
HubSpot
2. Företagsblogg kommer att förbättra din SEO
Att ha en företagsblogg med innehållsrika artiklar som är sökmotoroptimerade, kommer att förbättra din sökmotoroptimering. Bland annat eftersom Google och andra sökmotorer märker att du ständigt uppdaterar din webbplats. Men med varje ny artikel får du också en möjlighet till att ranka på ett till sökord och på så vis även synas mer i det organiska sökresultatet.
Är dina artiklar väldigt bra, kan det också medföra delningar av dina artiklar (vilka gör att de sprids organiskt) och även skapa länkar, vilket är otroligt fördelaktigt för sökmotoroptimering.
Relaterad artikel: Sökordsanalys: Verktyg och tillvägagångssätt
3. Företagsblogg är ett perfekt sätt att visa sin expertis på
Genom en företagsblogg har du ett utmärkt tillfälle och en plattform att visa din expertis. Du kan dela med dig av värdefulla tips, guider och intressant fakta. På det här sättet kommer fler potentiella kunder lita på din expertis och troligtvis köper dina tjänster eller produkter.
4. Företagsblogg bygger bättre kundrelationer
Din företagsblogg kan också fungera som en nyhetsportal för ditt företag. Du kan uppdatera med nyheter inom branschen eller inom företaget, då ser besökare vad som händer i ditt företag vilket skapar en närmare relation med potentiella kunder. Det skapar också bättre kundrelationer eftersom besökare med stor sannolikhet minns ditt företag och kommer tillbaka för fler intressanta artiklar eller för att köpa dina produkter eller tjänster.
5. Företagsblogg skapar fler leads
Den ökade trafiken som drivs till din webbplats, genererar leads som du sedan har möjlighet att konvertera till nya kunder! Du kan hjälpa dina besökare att välja vad de ska göra härnäst genom olika CTA’s (Call to actions). Till exempel kan det vara att läsa relaterade blogginlägg, skriva upp sig på nyhetsbrevet eller testa på en ny tjänst under en period.
Relaterad artikel: CTA: Så skapar du en framgångsrik Call to action
Företag som har en blogg, producerar i genomsnitt 67 % fler leads varje månad, jämfört med företag som inte bloggar.
DemandMetric
Företagsblogg: Sammanfattning
Flera som vi pratar med som har en företagsblogg tycker att det tar tid och är svårt att uppdatera den. Idéer på innehåll har tagit slut eller det blir för jobbigt och krävande att uppdatera företagsbloggen. Vi förstår det helt och hållet!
Vi älskar content och har skrivit inom de flesta ämnen, därför erbjuder vi företag att anlita oss som deras företagsbloggare.