Skribenter brottas ofta med utmaningen att skriva bättre rubriker. Rubriken ska tilltala rätt målgrupp, ge en snabb överblick av vad läsaren kan förvänta sig och dessutom vara lockande. För SEO-skribenter kan det dessutom finnas krav på att vissa sökord ska förekomma i rubriker. Det begränsar den naturliga kreativiteten men det går att hitta lösningar.
Utgångspunkten för att skriva bättre rubriker är att utgå från frågorna:
- Vem blir hjälpt av innehållet?
- Hur kan jag hjälpa dem?
- Vad gör innehållet unikt?
Samma frågar kan användas för att skriva intressanta och tilltalande underrubriker. Här kommer därför tips på hur du kan tänka för att skriva bättre rubriker som lockar rätt läsare.
1. Grundläggande för att skriva bättre rubriker - Vem blir hjälpt av innehållet?
Varje text har i regel en speciell målgrupp som ska bli hjälpt av innehållet. Därför bör även huvudrubriken vara tilltalande speciellt för den gruppen. Låt säga att texten ska handla om att resa till Thailand och rikta sig till resenärer med barn under 10 år.
Utkastet till titeln skulle kunna vara; ”Resa till Thailand? 5 resmål du inte får missa”
Titeln berättar att texten kommer att handla om fem resmål i Thailand. Däremot, om själva texten ska tilltala den som reser med barn säger den inte så mycket. Vill du verkligen att barnfamiljer ska lockas att läsa behöver rubriken förtydliga att resmålen är lämpliga för barn under 10 år.
Barnfamiljer som letar efter det perfekta stället i Thailand vill inte behöva upptäcka att hotellen som föreslås bara är för vuxna. Eller att stränderna inte är lämpliga för barn samtidigt som det är rejvparty natten lång.
Utkastet till rubriken skulle istället kunna utformas:
“Resa till Thailand med barn? 5 resmål för barnfamiljen i Thailand”
Relaterad artikel: Så skriver du en vinnande rubrik i 3 enkla steg

2. Hur kan jag hjälpa dem? En viktig fråga för att skriva bättre rubriker
Det är nu det är viktigt att tänka på hur du kan hjälpa barnfamiljer att planera den perfekta resan till Thailand. Du vill övertyga att din text kommer hjälpa dem att få härliga minnen och att din artikel är värd att läsa.
För att göra innehållet ännu mer tilltalande har underrubrikerna betydelse. Om den tilltänkta läsaren klickar sig in kan underrubrikerna vara avgörande för att personen ska läsa hela artikeln. Dina Thailandstips ska vara tydliga och visa hur barnfamiljer kan få ut mer av resan.
Genom att förtydliga huvudrubriken ytterligare kan du fånga och visa hur du kan hjälpa dem.
”Resa till Thailand? 5 resmål i Thailand lämpliga för barn under 10 år”
Då har du hjälpt barnfamiljer att precisera och ringa ner tydligare för vilka artikeln passar bäst.
Relaterad artikel: Särskrivningar: Skribentens värsta fiende
3. Skriva bättre rubriker genom att förtydliga vad som gör innehållet unikt
Det finns många artiklar som handlar om att resa med barn till Thailand. Därför behöver du tänka på att visa i rubriken vad som gör din artikel extra viktig inför resan. Därför kan rubriken med fördel visa vad som gör din artikel unik och nödvändig.
”Resa till Thailand med barn under 10 år? Tips 5 på resmål med extra barnvänliga hotell”
Då vet barnfamiljer att artikeln inte bara kommer hjälpa dem att hitta ett bra resmål. Hotellen kommer att passa för barn under 10 år.
Relaterad artikel: Korrekturläsa text? 10 tips som hjälper dig
Sammanfattning om att skriva bättre rubriker
Att skriva bättre rubriker kan vara en utmaning men det finns några tips som gör det lättare. Börja med att utgå från frågorna:
- Vem blir hjälpt av innehållet?
- Hur kan jag hjälpa dem?
- Vad gör innehållet unikt?
Det som gör rubriken bättre är att utgå från målgrupp och förtydliga hur du kan hjälpa dem. I rubriken ska det även framgå vad som gör innehållet unikt. Samma principer hjälper skribenten även att ta fram underrubriker som gör innehållet mer spännande för läsaren.