Även om du har skrivit den bästa artikeln, kommer ingen att läsa den om du inte har en vinnande rubrik. Varför? Eftersom du måste vinna läsaren genom din rubrik, det är rubrikens jobb – att få läsaren att vilja läsa artikeln.
I den här artikeln kommer vi gå igenom hur du kan skriva vinnande rubriker!
Vad är en rubrik?
En rubrik är en titel eller namn på din artikel och en rubrik gör följande tre saker:
- Fångar läsarens uppmärksamhet
- Gör att läsaren blir tillräcklig nyfiken för att klicka på din artikel
- Beskriver vad artikeln handlar om
Om du lyckas få in alla de här tre sakerna i din rubrik, då kommer många att vilja läsa din artikel.
Varför är rubriker viktiga?
En bra rubrik leder människor till din artikel. I många fall, kommer rubriken faktiskt att vara den enda faktorn som människor använder för att besluta om det är värt att läsa din artikel.
Rubriker tävlar om uppmärksamhet också i olika sätt, beroende på vilken plattform som de finns.
På sociala medier
Din artikel kommer att vara inbakad med oändlig skrollning av nyheter, inlägg och annonser på sociala medier. Rubriken behöver tävla och vinna mot alla dessa konkurrenter.
I ämnesrader på e-post
En genomsnittlig kontorsarbetare får ungefär 121 e-postmeddelanden varje dag. Även om bara 10 % av dessa nyhetsbrev har länkar till artiklar, kommer de flesta människor inte läsa 12 artiklar per dag. Därför väljer de, de mest intressanta artiklarna baserad på rubriken.
Sökresultatet
En genomsnittlig hemsida får ungefär 2/3 av trafiken från Google. Med en bra rubrik kommer troligtvis användare välja att klicka på din sida istället för de andra i sökresultatet.
Så skriver du en rubrik i 3 steg
Att skriva en rubrik är inte speciellt svårt, du kan klara grunderna genom ett enkelt tre-vägssystem. Tänk bara på följande när du arbetar fram en rubrik:
- Du borde anpassa din rubriker för Google, eftersom, som vi nämnde tidigare, kommer det mesta av din trafik från sökresultatet.
- Oftast är det bäst att skriva rubriken först, innan du skriver din artikel. Men det här är inget måste, ofta anpassar vi rubriker efter artikeln när den har skrivits.
- Undvik clickbait, genom att använda artikelns innehåll som grund för din rubrik så undviker du att någon klickar på rubriken och inser att innehållet inte är detsamma.
Nu skriver vi den vinnande rubriken!
1. Välj ett format
Vi tar ett exempel, vi ska skriva en artikel om de bästa SEO-verktygen. Alla dessa rubrikformaten fungerar då:
- Lista: 10 bästa SEO-verktygen för att arbeta med sökmotoroptimering 2022
- How-to: Så väljer du bästa SEO-verktyget för dig
- Tutorial: Bästa SEO-verktygen: Så väljer du den i 7 enkla steg
- Åsiktsartikel: Finns det verkligen ett bästa SEO-verktyg? Experterna säger nej
- Recension: Ahrefs recension: Det bästa SEO-verktyget
- Jämförelse: Ahrefs vs. SEMrush: Vilket är det bästa SEO-verktyget?
2. Ta med en vinkel
Nu när du har bestämt dig för formatet på rubriken, behöver du välja en bra vinkel. Om vi använder samma rubriker från det första steget, kan vi se på rubriken för listor att rubriken för med ”10 bästa SEO-verktygen för …”
Det som kommer efter ”för” är vinkeln. När det kommer till ”bästa SEO-verktygen” är branschen den dominerade vinkeln, till exempel ”för att arbeta med sökmotoroptimering”. Men du kan också använda till exempel ”för att skapa en sökordsanalys” eller liknande.
Här behöver du bland annat se över din sökordsanalys. Vad söker flest användare på? Letar de flesta efter ett SEO-verktyg för sökordsanalyser eller för länkbygge till exempel?
När du har ditt format och din vinkel klar, finns det ett steg till …
3. Rikta din rubrik mot människor
Självklart bör du optimera din rubrik för sökmotorer, men glöm inte att det faktiskt är människor som kommer att klicka på den för att läsa din artikel.
Tänk på att använda ord som människor använder, dvs försök att undvika branschtermer eller ett svårt språk.
Relaterad artikel: 21 användbara kortkommandon för skribenter
Sammanfattning
Rubriker är en viktigt del av din artikel, se till att följa dessa tre steg för att skriva vinnande rubriker! Tack vare din rubrik, kommer du att få fler som läser din faktiskt artikel.