Det behöver inte vara svårt att beställa texter som engagerar och ger bättre SEO. Oavsett bransch behöver företagets webbplats fyllas med bland annat texter som lockar och behåller besökaren.
Här kan du läsa en liten guide till att beställa texter och vilka för- och nackdelar det finns. Du får även tips och råd om olika typer av texter som skapar mervärde för företaget, besökaren och kunder.
Vad innebär det att beställa texter till företaget?
Att beställa texter till företaget kan var en god idé av flera olika skäl.. Det krävs tid, kunskap och engagemang för att skapa bra innehåll. Texterna kan bidra till att täcka många olika behov för företaget. Några vanliga exempel är:
- Artiklar för att engagerar och locka besökare
- Produktbeskrivningar och relaterat innehåll
- Jämförelser av produkter eller annat innehåll som ger liv åt webbplatsen
- Nyhetsbrev och pressreleaser
- Texter som passar till sociala medier
När företaget outsourcar textskrivandet, ökar möjligheterna att förbättra kvalitén och variationen mellan olika typer av inlägg. Det ger också möjlighet att ranka bättre hos sökmotorerna.
Långt ifrån alla företag kan anställa en person med rätt kompetens för att arbeta specifikt med att skapa spännande texter. Än mindre samtidigt sätta sig in uppdateringar och nyheter som rör SEO. En extern skribent brinner för att skapa spännande storytelling samtidigt som det finns en stor förståelse för marknadsföring.
Fördelar och nackdelar med att beställa texter
Det finns många fördelar och en del nackdelar med att beställa texter eller outsourca all textproduktion.
Fördelar med att beställa texter
- Att skriva texter, framför allt engagerande texter som kräver mycket research som tar tid. Företaget kan istället lägga tid på att ta fram långsiktiga strategier för content och marknadsföring.
- Det är i regel mer kostnadseffektivt att beställa texter. Eftersom behovet av innehåll varierar över tid kan det vara en onödig kostnad att anställa en dedikerad person..
- Att beställa texter är skalbart. Genom att arbeta med en extern partner går det att beställa två texter en månad, tio nästa månad eller ingen alls.
- Du kan få en helt ny bredd på texter. Genom att beställa texter får du ett nytt perspektiv och kan få hjälp av skribenter som har olika kunskaper. Du kan även få hjälp av specialister inom vissa nischer.
Nackdelar
- Den personliga kontakten och uppföljningen med olika skribenter kan upplevas lite som att tappa kontrollen.
- Det kan vara svårt att hitta personer som kan en mycket nischad bransch eller har specifika tekniska kunskaper.
- En del kan uppleva att att tonaliteten i texterna varierar.
Vad krävs för att beställa texter och få bra resultat?
Hos Norrlands Webbyrå är det lätt att beställa texter. Det går att skicka ett mail och det räcker med följande uppgifter:
- Hemsidan där texterna ska publiceras
- Vilken typ av texter som önskas
- Antal ord
- Eventuella sökord
Givetvis kan vi även boka in ett möte för att diskutera strategier och hjälpa till med SEO. Målsättningen är att du som kund ska få texter med rätt tonalitet som uppskattas av besökare och hjälper företaget att ranka högre.
Sammanfattning
Företag kan med fördel outsourca allt textskrivande eller beställa enstaka texter. Det ger möjlighet att fokusera på långsiktiga strategier. När ett företag beställer texter finns en hänsyn och förståelse av SEO. Det finns många fördelar Bland annat då textskapande tar tid samtidigt som det kan vara svårt att motivera att ha en anställd skribent.
När företaget beställer texter är det skalbart och i regel mer kostnadseffektivt. Det går även att få hjälp av experter inom vissa branscher och som ser företaget med nya ögon.
Hos Norrlands Webbyrå går det enkelt att beställa texter genom att skicka ett email. Du kan få hjälp med allt från enstaka texter till strategier och sökordsanalys.