Storytelling är en metod inom marknadskommunikation som fortsätter att öka. Det är en effektiv metod för att berätta om komplicerade produkter eller tjänster som annars hade varit svår att förklara för potentiella kunder.

Vad är storytelling?
Storytelling är en metod som handlar om att fånga uppmärksamheten hos människor genom olika berättartekniker. Under alla tider har människan använt olika metoder för att berätta historier så egentligen är det inte något som är speciellt nytt.
Med hjälp av storytelling kan vi kommunicera komplicerade idéer, händelseförlopp och situationer på både ett engagerande och enkelt vis. Många företag använder sig idag av storytelling, exempelvis IKEA, och med övning kan ditt företag också det.
Varför ska man använda storytelling?
Våra hjärnor är speciellt mottaglig för information och även för att komma ihåg informationen, om den är strukturerad som en historia. Vi har varit med om berättelser ända sedan vi var små i olika format och det är en anledning till att våra hjärnor känner igen det formatet.
Om företagets marknadsföring och innehåll är strukturerad enligt storytelling kan det finnas en större chans att informationen blir ihågkommen.
När passar det?

Den här metoden passar utmärkt att använda för att:
- berätta hur företagets kunder använder din produkt
- presentera företaget på en webbplats eller i annat marknadsmaterial
- presentera medarbetare på företaget, exempelvis på din webbplats
- lätta upp material som är faktatungt, en historia kan fånga upp läsarens intresse
- illustrera för dina kunder vad de får när de köper din produkt eller tjänst
- bygga eller för att stärka ditt varumärke
Vad ska man tänka på med storytelling?
När du arbetar med storytelling bör du tänka på att ha mottagaren i fokus, det gäller egentligen allt inom skapandet av content och storytelling är inget undantag. Ha som mål att utbilda, underhålla och inspirera mottagaren.
Det finns två sätt att arbeta med storytelling för ditt företag:
1. Svara på frågan ”varför”
Första steget i storytelling är att hitta en början. Det kan du göra genom att svara på följande frågor:
- Hur föddes ditt varumärke?
- Vad är syftet med det ditt företag gör?
- Vilka utmaningar står ditt företag inför och vilka problem behöver lösas?
Du behöver besvara frågan varför innan du kan svara på hur och vad. Simon Sinek utvecklade den här modellen som handlar om att berätta varför ditt företag gör det ni gör innan du berättar hur och vad ditt företag gör. Genom att inkludera den här principen i berättande, visar du dina kunder att du är driven av ett syfte.
Nedan kan du se en TED talk där Simon Sinek pratar om modellen.
2. Dina kunder är hjältar
Det andra tillvägagångssättet inom storytelling är att göra dina kunder till hjältar och låta dem berätta sin historia. Du är alltså inte huvudpersonen i berättelsen, utan istället är du vägledaren samt hjälpen till deras framgång. Den här formen av storytelling följer Donald Miller’s ramverk.
När du använder det här tillvägagångssättet och berättar en historia, behöver du identifiera hjältens inre, yttre samt filosofiska utmaningar genom frågorna:
- Vad eller vem är skurken i historien?
- Hur hjälper ditt varumärke dem?
- Vad är deras väg för att utmana och övervinna fienden?
- Kommer det bli ett lyckligt slut?
Enligt Donald Miller kommunicerar framgångsrika varumärken tydligast. De svarar enklast på frågorna: Hur kan mitt företag få kunden att överleva och växa? Hur förklarar jag det på ett sätt som inte kommer att förvirra dem?
Exempel på storytelling
Ett exempel på lyckad storytelling är från företaget Always. Deras mål är att förbättra självförtroendet hos tjejer och visa att de är hjältar. När någon säger ”like a girl” är det ofta nedsättande och betyder svaghet och underlägsenhet. Genom kampanjen #LikeAGirl ville Always ändra på de här negativa associationerna.
Problem: Den diskriminerande bilden av unga tjejer
Medhjälpare: Always finns här för att stärka
Hjälte: Att göra olika saker som tjej är coolt
Lyckligt slut: Girl power
Ett annat exempel på lyckad storytelling är från Land Rover. När företaget firade 70 år lyfte de fram en sann historia om ”The land of Land Rovers”. Ett avlägset område i Indiska Himalaya där lokalbefolkningen förlitar sig väldigt mycket på Land Rovers, årsmodell 1957 för att resa mellan två mindre byar. Fordonen hjälper människorna att transportera både sig själva och förnödenheter mellan byarna längs de svåra bergsvägarna. Videoproduktionen var lysande och de skapade en riktigt bra historia.
Problem: Isolerad by i Himalaya
Medhjälpare: Land Rovers
Hjälte: De lokala förarna
Lyckligt slut: Lokalbefolkningen kan resa fritt och får leveranser.
Storytelling: Sammanfattning
Storytelling är en kraftfull metod när du vill skapa engagemang och uppmärksamhet hos din publik. Antingen genom att följa Simon Sinek’s råd om att identifiera varför ditt företag finns innan du bestämmer vad och hur företaget ska utföra saker. Eller så väljer du Donald Miller’s metod och skapar berättelser som handlar om hur du kan hjälpa dina kunder.