Det finns många begrepp att hålla koll på inom sökmotoroptimering och metataggar är en av dessa. Idag är det väldigt enkelt att implementera metataggar om du använder CMS som exempelvis WordPress. Det behövs alltså ingen kodning som det gjorde förr.
I det här inlägget kommer vi gå igenom vad metataggar är, vad varje enskild metatagg innebär och hur de används av sökmotorer som Google.
Det här är en nybörjarguide till metataggar.
Vad är en metatagg?
Med hjälp av en metatagg kan sökmotorer som Google enklare ta in information om en webbplats. Det finns många olika metataggar som finns för varierande ändamål. Taggarna har inte samma vikt som de hade för några år sedan, därför är det viktigt att inte fokusera för mycket på dessa utan bara implementera dem i ditt totala optimeringsarbete.
När du skapar en ny sida eller ett blogginlägg kan det vara bra att implementera metainformationen samtidigt. På det sättet kan du spara tid genom att inte behöva gå tillbaka och ordna dessa i efterhand.
Olika metataggar
Det finns alltså olika taggar som uppfyller enskilda ändamål. De vanligaste som används inom sökmotoroptimering är metatitel och metabeskrivning. Dessa syns i sökresultatet vilket gör att det är det första som någon ser innan de besöker din hemsida.
- Metatitel (meta title)
En metatitel är tekniskt sätt ingen metatagg enligt Google men det är den som dyker upp som titel i sökresultatet. Den här metatiteln används för att ge en kort intro i sökresultaten och den syns även på fliken i webbläsarfönstret.
Eftersom det är den första rubriken som en besökare ser är den otroligt viktig. Dels för att locka till sig ett klick in på sidan men också ur ett SEO-perspektiv. När du ska sökmotoroptimera din meta titel är det bra att följa dessa tips:
- Mellan 45-55 tecken långt. Detta brukar variera så se till att inte gå över 55 tecken, om den är längre kommer Google att kapa din titel.
- Ta med ditt viktigaste sökord. Helst bör du använda sökordet först i titeln eller iallafall långt fram.
- Varje sida på webbplatsen. Alla sidor på din webbplats bör ha en metatitel.
- Alltid unik metatitel. Varje sida på webbplatsen bör ha en unik metatitel.
- Metabeskrivning (meta description)
Din metabeskrivning är också enormt viktig. Den beskriver mer detaljerat vad besökare kan förvänta sig att hitta på din sida. Metabeskrivningen visas under metatiteln i sökresultaten.
Såhär ser metabeskrivningen ut i kod:
<meta name=”description” content=”En beskrivning av sidan” />
Förutom metatiteln är metabeskrivningen också bland det första som en besökare ser i sökresultatet. Även den är viktig både för att locka till sig ett klick in på din sida och för ett SEO-perspektiv. När du utformar din metabeskrivning kan du följa dessa tips:
- Max 156 tecken långt. Precis som metatiteln varierar detta mycket men det är en bra riktlinje. Om du har en längre beskrivning kommer Google att klippa av den här också. Har du ingen beskrivning alls kommer Google att ta en som passar från din webbplats.
- Ta med ditt viktigaste sökord. Använd sökordet på ett sätt som passar och som inte ser överoptimerat ut, det ska vara relevant och passande.
- Varje sida på webbplatsen. Alla sidor på din webbplats bör ha en metabeskrivning.
- Alltid unik metabeskrivning. Varje sida på webbplatsen bör ha en unik metabeskrivning.
- Metasökord (meta keywords)
Metasökord eller meta keywords som det kallas, kan du faktiskt strunta i. För ett par år sedan gick Google ut med att de har slutat att använda metasökord i sina algoritmer. Idag kan det till och med skada om du använder metasökord.
Nedan kan du se vad Matt Cutts, tidigare mjukvaruingenjör på Google, säger om metasökord år 2009.
- Metarobots
Genom att använda metarobots kan du styra vad sökmotorer som Google ska genomsöka (indexera) och inte genomsöka. Dessa behöver du nödvändigtvis inte ändra då standardvärden är ”index” och ”follow”. Följande är några vanliga värden:
- index – tillåter att sidan indexeras
- noindex – förhindrar att sidan indexeras
- follow – innebär att alla länkar på sidan följs vid genomsökning
- nofollow – innebär att länkar inte följs vid genomsökning
- nosnippet – handlar om att inte visa textutdrag eller visa förhandsgranskning av video i sökresultatet
- noimageindex – innebär att inte visa sidan som hänvisningssida för en bild i Google Bildsökning
Såhär ser metarobots ut i kod:
<meta name=”robots” content=”…, …” />
- MetaGooglebot
Medans metarobots gäller för alla sökmotorer, gäller metaGooglebot bara för Google. Det är alltså samma sak som metarobots fast endast för Google.
Såhär ser metaGooglebot ut i kod:
<meta name=”googlebot” content=”…, …” />
- Metaspråk (no translate)
Om innehållet på din sida inte är på ett språk som Google tror att användaren vill läsa, då kan Google visa en länk för översättning i sökresultatet. Det här gör det möjligt för dig att visa ditt innehåll på fler språk, vilket gör att du kan sprida det på ett enklare sätt.
Självklart kan det finnas tillfällen då du inte vill göra det och då kan du använda metataggen notranslate.
Såhär ser metaspråk ut i kod:
<meta name=”google” content=”notranslate” />
Hur viktiga är metataggar?
Metataggar har minskat i betydelse väldigt mycket det senaste decenniet. Metatitel och metabeskrivning är fortfarande viktiga eftersom de syns i sökresultaten och kan vara det som avgör om någon klickar in på din webbplats. Nedan kan du se vad Matt Cutts (tidigare mjukvaruingenjör på Google) säger om ämnet i mars år 2012.
Sammanfattning av metataggar
Det finns en hel del metataggar, även många fler än vad vi har tagit med i den här guiden. Många av taggarna behöver du inte använda ur ett SEO-perspektiv och många taggar kan du modifiera med hjälp av olika verktyg.
Fokusera främst på metatitel och metabeskrivningen, se till att alltid implementera dessa när du skapar en ny sida eller ett nytt blogginlägg. Håll dig inom ramen om antalet tecken, använd ditt sökord och skriv en titel och beskrivning som är beskrivande, relevant och lockande.
Lycka till med dina metataggar!