UX-writing … Vad är det egentligen? Allt fler digitala företag och byråer börjar inse fördelarna med att involvera en copywriter i UX-processen. Då kommer UX-writers in i bilden.
I den här artikeln kan du läsa allt om UX, UX-writing och allt som hör till.
Vad är user experience, UX?
UX är som sagt en förkortning på User Experience. UX Design handlar om både den analytiska och kreativa processen för att skapa digitala produkter, som till exempel en app eller en hemsida. Nyckeln är att den ska möta användarens behov, att produkten är enkel att förstå samt trevlig att använda.
UX Design har länge handlat om endast design, visuella uttryck, tills på senare år när UX-writing har kommit in i bilden.
Vad är UX-writing?
UX-writing, som också kallas för UX-copy eller UX-copywriting, är texter som ska underlätta för användaren i sina digitala interaktioner. Syftet med UX-texter är att leda besökaren rätt, och samtidigt göra upplevelsen bättre – oavsett vad målet är. Texterna brukar generellt vara korta, kärnfulla och tydliga. Det ska alltså inte finnas några tvivel om varför den finns där.
Great microcopy makes sure that users never reach a dead end where they have to give up, because they have no good reason to continue or they don’t even know how. This ensures their next step within the product will always be clear to them: both what to do, and more importantly, why.
Vad gör en UX-writer?
Det är alltså en UX-writer som levererar UX-copy. Men vad gör en UX-writer och vart finns UX-copy? Varje gång du använder en app eller besöker en hemsida, stöter du på UX-writing. Det finns överallt.
”UX Writers advocate for Google design and help shape product experiences by crafting copy that helps users complete the task at hand.”
Några få exempel (utav tusentals) där UX-copy finns och som är en del av arbetet för en UX-writer:
- Knappar och Call to Actions
- Notiser
- Innehållstruktur och hierarki
- Instruktioner och steg-för-steg
- Formulär
- Felmeddelanden och statusmeddelanden
Google visar processen för bättre UX-writing
Nedan visar Google hur utvecklingen mot en jättebra UX-copy kan se ut. Exemplet visar ett felmeddelande för att någon har skrivit in fel lösenord. Resultatet är att meddelandet till slut blir tydligt, koncist och användbart:
Do's and dont's för UX-writing
- Använd aktiva verb
- Ta med det viktigaste först
- Använd alltid "du"
- Var tydlig!
- Undvik fackspråk och tekniska termer
- Använd inte synonymer
- Skapa inte långa texter
- Ta bort onödiga ord
Relaterad artikel: 5 misstag inom SEO copywriting
UX-writing och design
UX-writing bör vara med designprocessen redan från början. Detta eftersom det är en viktig del i användargränssnittet, jämfört med fristående text. UX-writing och design tillsammans skapar en helhetsupplevelse som hjälper användaren att nå målet. Samtidigt förmedlas varumärkes tonalitet.
"Every single user touchpoint and every piece of visible copy (including all the microcopy) is an opportunity to demonstrate your brand’s unique tone of voice and actively engage with the user and how they’re feeling at that precise moment."
Varför kan UX-writing vara klurigt?
UX-copy har många krav på sig. De ska vara tydliga, korta och koncisa samtidigt som de också ska förmedla en hel del. Användaren ska vara medveten om vad som händer, känna sig trygg och veta vilka steg de behöver göra. Med tanke på detta, behöver en UX-writer kunna använda rätt ordval i sin copy. Innebörden och betydelsen för orden behöver alltid stå i fokus, vilket självklart kan bli klurigt när det kommer till olika språk.
Ett sådant exempel är ordspråk, de är ofta tydliga, koncisa och korta men kan betyda olika saker på olika språk. Dessutom kanske ett ordspråk på, till exempel, engelska inte går att översätta till svenskan.
Relaterad artikel: Rädda en text: 7 tips för att styra upp den
UX-writing checklista
- Användare först: Fokusera på användaren
- Tydligt: Skriv lättlästa texter utan fackspråk och tekniska termer
- Koncist: Formulera så det är effektivt och går snabbt att läsa
- Användbart: Skriv på det sätt att det är kristallklart vad nästa steg är
- Kopplat till varumärke: Definiera varumärkets tone of voice och använd den
Sammanfattning om UX-writing
Nu har du koll på termen UX-writing och vad en UX-writer gör! Om du själv skriver UX-copy, använd gärna checklistan och kika på do’s and dont’s för att skapa jättebra copy som är tydlig, koncist och användbart för användaren!