5 misstag inom SEO copywriting

Vi har samlat 5 vanliga misstag inom SEO copywriting! Läs gärna och försök undvika dessa viktiga punkter inom SEO copywriting.
Misstag inom SEO copywriting

Copywriting är en viktig del i varje SEO-strategi. Med hjälp av högkvalitativt innehåll har du större chans att ranka i det organiska sökresultatet. Därför behöver du skapa din SEO copy på rätt sätt, utan några större misstag. Vi har därför samlat 5 vanliga misstag inom SEO copywriting som du bör undvika!  

1. Att inte börja med en sökordsanalys

SEO copywriting bör alltid börja med en sökordsanalys. Ett vanligt misstag inom SEO copywriting är att inte utföra sökordsanalysen eller att göra den senare, men copy arbetet bör starta med analysen. Att genomföra en sökordsanalys tar tid och energi, men är otroligt viktig för att ranka högre i sökresultatet. Om du har skrivit en jättebra artikel men är den inte sökmotoroptimerad kommer troligtvis inte så många att hitta till den! Det kommer garanterat att löna sig med en sökordsanalys.

2. Glömmer bort sökbeteendet

Innan du börjar skriva din copy, när du gör din sökordsanalys, är det också viktigt att kika på sökbeteendet. Du behöver veta vad syftet bakom dina sökord är. Användaren kanske letar efter information, en specifik webbplats eller kanske vill köpa något. Varför är då sökbeteendet viktig och varför bör du undvika det här misstaget inom SEO copywriting? 

Till exempel, om du skriver en försäljningsorienterad och övertygande copy för ett sökord som egentligen bara har ett informationssyfte (istället för transaktion), är oddsen att du inte kommer att ranka. Eller om du ändå rankar, är det troligt att besökare lämnar din webbplats för att det inte var den typen av innehåll som de sökte efter. 

Lösningen är att när du arbetar med din sökordsanalys, analysera SERPs. På så vis får du en idé för sökbeteendet bakom sökordet som du vill använda. Skriv sedan din SEO copy med hjälp av en tanke för textens syfte, tonläge, längd och CTA (Call to Action), till exempel.

3. Använder inte synonymer

Idag är sökmotorerna väldigt smarta och förstår att vissa ord kan ha samma eller likartade betydelser. Ett vanligt misstag inom SEO copywriting är att man inte utnyttjar detta! Se därför till att du använder synonymer på ditt sökord, det kommer inte bara vara fördelaktigt för sökmotorer utan också för läsaren. Genom att använda synonymer blir inte texten lika tråkig med samma sökord gång på gång. Dessutom ökar du dina chanser för att ranka på relaterade sökfraser! 

4. Skriver svårläst copy

Ett annat misstag inom SEO copywriting (och vanlig copy) är att det blir svårläst. Kanske du har använt fackterminologi eller för avancerade ord och termer, som egentligen inte är nödvändiga? Om du istället ser till att skriva en tydlig och lättläst copy, öppnar du upp för en mycket bredare målgrupp! 

Om du använder WordPress till din webbplats, kan du installera tillägget Yoast SEO som hjälper till enormt mycket med läsbarheten på din copy. Tillägget mäter inte bara läsbarheten på din text, utan ger också tips på hur du kan förbättra den! 

5. Tänker inte på användarens perspektiv

Ett annat misstag inom SEO copywriting (och vanlig copy) är att det skrivs från ditt perspektiv utan hänsyn till läsaren. Självklart är det lätt hänt, eftersom det är svårt att ställa sig i användarens skor. Men det är ändå viktigt! Användaren bryr sig egentligen inte om varför du tycker att din produkt är fantastisk eller varför ditt blogginlägg är intressant. Användaren vill veta vilket problem som du kan lösa och vad de får ut av att läsa ditt blogginlägg. 

Slutsatsen är alltså att inte försumma användarens perspektiv i din SEO copy. Detta inkluderar även att inte skriva för mycket ”vi” eller ”jag” i innehållet. Det handlar om användaren, inte om dig!

Misstag inom SEO copywriting: Sammanfattning

Många misstag inom SEO copywriting grundar sig i kvalitén på texten och förberedelser. Se därför till att vara noggrann med sökordsanalysen och skapa en genomtänkt copy med användarens perspektiv i fokus. Har du några fler tips på vanliga misstag inom SEO copywriting? Kommentera gärna nedan!

Relaterad artikel: Vanliga misstag inom SEO

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

SEO plugins
SEO/sökmotoroptimering

SEO plugins för WordPress

SEO plugins kan vara väldigt hjälpsamma när du arbetar med SEO på din hemsida, här kan du hitta tips på de SEO plugins som vi tycker om!