5 misstag inom SEO copywriting

Copywriting är en viktig del i varje SEO-strategi. Med hjälp av högkvalitativt innehåll har du större chans att ranka i det organiska sökresultatet. Därför behöver du skapa din SEO copy på rätt sätt, utan några större misstag. Vi har därför samlat 5 vanliga misstag inom SEO copywriting som du bör undvika!  

Misstag inom SEO copywriting

1. Att inte börja med en sökordsanalys

SEO copywriting bör alltid börja med en sökordsanalys. Ett vanligt misstag inom SEO copywriting är att inte utföra sökordsanalysen eller att göra den senare, men copy arbetet bör starta med analysen. Att genomföra en sökordsanalys tar tid och energi, men är otroligt viktig för att ranka högre i sökresultatet. Om du har skrivit en jättebra artikel men är den inte sökmotoroptimerad kommer troligtvis inte så många att hitta till den! Det kommer garanterat att löna sig med en sökordsanalys.

2. Glömmer bort sökbeteendet

Innan du börjar skriva din copy, när du gör din sökordsanalys, är det också viktigt att kika på sökbeteendet. Du behöver veta vad syftet bakom dina sökord är. Användaren kanske letar efter information, en specifik webbplats eller kanske vill köpa något. Varför är då sökbeteendet viktig och varför bör du undvika det här misstaget inom SEO copywriting? 

Till exempel, om du skriver en försäljningsorienterad och övertygande copy för ett sökord som egentligen bara har ett informationssyfte (istället för transaktion), är oddsen att du inte kommer att ranka. Eller om du ändå rankar, är det troligt att besökare lämnar din webbplats för att det inte var den typen av innehåll som de sökte efter. 

Lösningen är att när du arbetar med din sökordsanalys, analysera SERPs. På så vis får du en idé för sökbeteendet bakom sökordet som du vill använda. Skriv sedan din SEO copy med hjälp av en tanke för textens syfte, tonläge, längd och CTA (Call to Action), till exempel.

3. Använder inte synonymer

Idag är sökmotorerna väldigt smarta och förstår att vissa ord kan ha samma eller likartade betydelser. Ett vanligt misstag inom SEO copywriting är att man inte utnyttjar detta! Se därför till att du använder synonymer på ditt sökord, det kommer inte bara vara fördelaktigt för sökmotorer utan också för läsaren. Genom att använda synonymer blir inte texten lika tråkig med samma sökord gång på gång. Dessutom ökar du dina chanser för att ranka på relaterade sökfraser! 

4. Skriver svårläst copy

Ett annat misstag inom SEO copywriting (och vanlig copy) är att det blir svårläst. Kanske du har använt fackterminologi eller för avancerade ord och termer, som egentligen inte är nödvändiga? Om du istället ser till att skriva en tydlig och lättläst copy, öppnar du upp för en mycket bredare målgrupp! 

Om du använder WordPress till din webbplats, kan du installera tillägget Yoast SEO som hjälper till enormt mycket med läsbarheten på din copy. Tillägget mäter inte bara läsbarheten på din text, utan ger också tips på hur du kan förbättra den! 

5. Tänker inte på användarens perspektiv

Ett annat misstag inom SEO copywriting (och vanlig copy) är att det skrivs från ditt perspektiv utan hänsyn till läsaren. Självklart är det lätt hänt, eftersom det är svårt att ställa sig i användarens skor. Men det är ändå viktigt! Användaren bryr sig egentligen inte om varför du tycker att din produkt är fantastisk eller varför ditt blogginlägg är intressant. Användaren vill veta vilket problem som du kan lösa och vad de får ut av att läsa ditt blogginlägg. 

Slutsatsen är alltså att inte försumma användarens perspektiv i din SEO copy. Detta inkluderar även att inte skriva för mycket “vi” eller “jag” i innehållet. Det handlar om användaren, inte om dig!

Misstag inom SEO copywriting: Sammanfattning

Många misstag inom SEO copywriting grundar sig i kvalitén på texten och förberedelser. Se därför till att vara noggrann med sökordsanalysen och skapa en genomtänkt copy med användarens perspektiv i fokus. Har du några fler tips på vanliga misstag inom SEO copywriting? Kommentera gärna nedan!

Relaterad artikel: Vanliga misstag inom SEO

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på reddit
Dela på whatsapp

Liknande inlägg

Instagram hashtags
Sociala medier

Instagram hashtags: En liten guide

Instagram hashtags – det kan verkligen vara en djungel. I den här guiden kan du läsa allt om Instagram hashtags och hur du kan använda dem på bästa sätt!

LinkedIn för företag
Sociala medier

LinkedIn för företag: En nybörjarguide

LinkedIn för företag – varför är det viktigt? I den här nybörjarguiden går vi igenom allt för att komma igång med LinkedIn för företag!

Vill du synas på webben och öka din försäljning?

Vi hjälper dig med content / text, sökmotoroptimering / SEO, digital marknadsföring och webbdesign.

Content

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *