De flesta känner till att sociala medier är en stor del av marknadsföringsstrategier, men visste du att copywriting för sociala medier inte bör vara densamma på alla sociala kanaler? Olika kanaler har olika målgrupper, bäst tid att publicera och även max antal tecken som går att använda. Så hur bör copywriting för sociala medier se ut, i olika kanaler?
Vi har skapat den här artikeln för att hjälpa dig med copywriting på 5 olika sociala medier – Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram och Snapchat.
Copywriting för sociala medier: Facebook
Vilken målgrupp finns då på Facebook? För internetanvändare som är 26 år eller äldre, är Facebook den mest använda sociala kanalen i Sverige. Bland internetanvändare som är mellan 26-45 år använder 9 av 10 plattformen. Facebook är dessutom mer populärt bland kvinnor än män.
Källa: Svenskarna och internet 2020
Det är bra att ha den här statistiken i tankarna när du skriver copy till Facebook. Om du har en målgrupp mellan dessa parametrar, kan Facebook vara en bra plattform för ditt företag. Då kan du ha fokus på den här plattformen och återanvända innehållet i andra sociala medier (men självklart anpassar det för de kanalerna).
Några tips för bättre copywriting i sociala medier Facebook:
- Var säker på att formateringen är korrekt innan du publicerar. Om du publicerar samma content i alla kanaler, kan det hända att du råkar ta med en taggning som egentligen är till en annan kanal.
- Max antal tecken som du kan använda i ett inlägg är 63 206, inklusive mellanslag. Men att använda så många tecken är inte optimalt, en studie visar att 80 tecken eller mindre, får 66 % högre engagemang.
- Glöm inte att använda visuellt innehåll ditt din copy!
Relaterad artikel: Bildstorlekar på sociala medier
Copywriting för sociala medier: Twitter
På Twitter är åldrarna 16-25 år som störst, bland internetanvändare i Sverige. Det är också fler män än kvinnor som använder Twitter.
Källa: Svenskarna och internet 2020
140 är max antal tecken som du kan använda på Twitter. Plattformen är en så kallad mikroblogg, där alla kan skriva korta inlägg. Enligt en forskare inom sociala medier, Dan Zarrella, är den optimalaste längden för tweets runt 120-130 tecken, sådana tweets får högst CTR (Click-Through Rate). Glöm inte bort att också använda hashtags på Twitter, det är ett bra sätt för att bli upptäckt av fler som inte redan följer ditt konto.
Copywriting för sociala medier: LinkedIn
LinkedIn är ett socialt nätverk som främst fokuserar på arbetslivet och företagande. Idag har plattformen 690 miljoner användare runt om i världen. De flesta internetanvändare på LinkedIn, var under år 2017 mellan 26-45 år. Under år 2020 var det fler män än kvinnor som använde plattformen.
Sociala kanalen LinkedIn är bra både för att publicera inlägg men också för att publicera artiklar (och mycket, mycket mer). I den här kanalen kan du med fördel återanvända ett blogginlägg och göra om den till en artikel på LinkedIn. En statusuppdatering på LinkedIn får max ha 1 300 tecken och du kan ha upp till 210 tecken innan länken “se mer” dyker upp. Glöm inte bort att använda visuellt innehåll till din statusuppdatering också!
Copywriting för sociala medier: Instagram
Enligt Svenskarna och internet användare 9 av 10 internetanvändare som är mellan 16-25 år både Instagram och Snapchat. Instagram är också en plattform som har ökat hos pensionärerna under år 2020. Plattformen används också av fler kvinnor än män.
Källa: Svenskarna och internet 2020
Instagram är en plattform som domineras först och främst, av visuellt innehåll som bilder och videor. Därför bör ditt fokus vara främst på det visuella. Däremot är det bra att också använda copywriting för sociala medier, för att skapa en kontext till bilden eller videon. Instagram är också den plattform som du bör använda flest hashtags på, åtminstone 7-8 hashtags. Enligt Sprout social är max antalet för Instagram’s text, 2 200 tecken.
Relaterad artikel: Instagram hashtags: En liten guide
Copywriting för sociala medier: Snapchat
Som vi tidigare nämnde, använder 9 av 10 internetanvändare som är mellan 16-25 år Snapchat och Instagram. Dessutom har båda plattformarna valt att ha mest fokus på det visuella innehållet. Den största åldersgruppen på Snapchat är mellan 16-35 år, och fler kvinnor än män använder denna plattform.
Källa: Svenskarna och internet 2020
Max antal tecken som du kan använda samtidigt på Snapchat, är 31 tecken. Men det finns också verktyg och sätt för att kunna använda fler tecken. På Snapchat gäller det alltså att publicera ofta, och med kort mening.
Sammanfattning
Att arbeta med en strategi för sociala medier är inte lätt, och det tar en del tid. Copywriting för sociala medier är en av de faktorer som tar tid och finess, dessutom eftersom det bör vara olika typer av copy beroende på plattform. Kom ihåg att du kan återanvända samma content till alla dina sociala kanaler, bara du skriver om den lite och anpassar för dina olika sociala medier.