Sociala medier förändras ständigt och det kan vara knepigt att hänga med ibland. Vi skapade den här guiden för att du enklare ska kunna hålla koll på olika bildstorlekar för sociala medier. Beroende på vilken plattform du använder, eller om du använder flera, är det olika bildstorlekar du behöver.
Att använda visuellt innehåll som till exempel bilder är en viktig del i marknadsföringen. Spara gärna lathundarna nedan för att enklare kunna ändra storlekar på ditt innehåll i sociala medier, beroende på vilken plattform du skapar innehåll till.
Bildstorlekar för sociala medier: Hoppa direkt till din plattform
Bildstorlekar på LinkedIn
Enligt Svenskarna och internet använder 31 % av alla internetanvändare i Sverige, LinkedIn. Globalt sett har LinkedIn totalt 500 miljoner använder registrerade på plattformen, varav 350 miljoner är aktiva. Det är minst sagt en plattform som används av många, speciellt ur ett företagsperspektiv. Många menar att LinkedIn har användare med högre förväntan på bra innehåll, till skillnad från andra plattformar. Detta har även medfört att många är “rädda” och “nervösa” att publicera sitt innehåll på plattformen.
Därför kan det vara extra viktigt att ha koll på bildstorlekar på LinkedIn för att ditt flöde ska bli symmetriskt. Se också till att både din privata profil, ditt företag och dina anställdas profiler är uppdaterade!
Använd gärna bilden nedan som mall när du skapar ditt visuella innehåll, på det sättet använder du rätt bildstorlekar på LinkedIn! Detta är för din privata profil, för att använda rätt bildstorlekar på din företagssida kan du kika på LinkedIn’s riktlinjer!
Rekommenderade bildstorlekar på LinkedIn
Profilbild: 400 x 400 px
Det är möjligt att använda en profilbild i annan storlek på LinkedIn, men bilden kommer att visas i 400 x 400 px. Plattformen kommer erbjuda dig att justera bilden, när du laddar upp den. Filformatet på din profilbild behöver vara PNG, JPG eller GIF.
Omslagsbild: 1584 x 396 px
Omslagsbilden på din profil är en bakgrundsbild som visas längst upp på sidan. Välj en som är kopplad på något sätt till ditt yrke eller arbete.
Inlägg: 1200 x 627 px
Extra tips! Du kan använda samma storlek på dina bilder för inlägg på både LinkedIn och Facebook!
Bildstorlekar på Facebook
Facebook har 2.7 miljarder aktiva användare varje månad, runt om i världen. Plattformen fortsätter att vara det största sociala nätverket i världen. Sent under år 2012 hade Facebook över en miljard aktiva användare, och blev den första sociala plattformen att ha det.
Källa: https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide/
Den här sociala plattformen fortsätter att vara fördelaktig att använda för företag, även om den organiska räckvidden är relativt låg. På Facebook finns det möjlighet att skapa event, vara informativ och starta konversationer.
Rekommenderade bildstorlekar på Facebook
Profilbild: 180 x 180 px
När det kommer till profilbilden på Facebook, är det viktigt att tänka på att den beskärs till cirkelform i både annonser och inlägg medans den annars är kvadratisk när någon besöker din profil. På företagssidor är det ofta logotypen som används till profilbild.
Omslagsbild: 1584 x 396 px
På Facebook finns det möjlighet att ladda upp en omslagsbild på din profil, och på din företagssida. Det är en bakgrundsbild som visas längst upp på sidan. Den här bilden är alltså den bild som en besökare ser allra först, därför är det fördelaktigt att använda den i marknadsföringssyfte för att visa vad du gör.
Inlägg: 1200 x 630 px
Extra tips! Du kan använda samma storlek på dina bilder för inlägg på både Facebook och LinkedIn!
Bildstorlekar på Instagram
År 2020 firar Instagram 10 år på marknaden. Plattformen har över en miljard aktiva användare varje månad och över 500 miljoner användare som är aktiva dagligen. Det är minst sagt en social media som kan ge stora fördelar som företag, oavsett vilken bransch. Instagram är också en plattform med flera olika format, vilket gör att det kan vara svårt att komma ihåg vilka storlekar som är bra att använda!
Relaterad artikel: Marknadsföring på Instagram: 5 tips för att växa
Rekommenderade bildstorlekar på Instagram
Profilbild: 110 x 110 px
Inlägg: 1080 x 1080 px
På Instagram skalas bildinlägg automatiskt ner till 612 x 612 px. Du kan också använda karuseller, max 10 bilder i samma storlek som bildinläggen.
Stories: 1080 x 1920 px
Instagram Stories är korta “berättelser” eller bilder, som visas under 24 timmar på din profil. Du kan också spara dina stories i highlights, dessa kan du kategorisera och finns sedan kvar på din profil under profilbild och beskrivning. Ratio är 9:16 och en story ska max vara 4MB. Tidslängden på dina stories bör vara 1-15 sekunder.
Bildstorlekar på Twitter
År 2019 hade Twitter 330 miljoner aktiva användare varje månad, världen runt. Plattformen grundades år 2006 och varje dag skickas det ungefär 500 miljoner tweets. Det är alltså en plattform som företag med fördel kan använda för att nå ut till sin målgrupp!
Rekommenderade bildstorlekar på Twitter
Profilbild: 400 x 400 px
Omslagsbild: 1500 x 500 px
Precis som med flera andra sociala medier visas omslagsbilden längst upp på din profilsida eller företagssida. Den får max vara 10MB och i formatet JPG, PNG eller GIF.
Inlägg: 1024 x 512 px
Dina bildinlägg på Twitter visas i 440 x 220 px men i expanderat läge visas dem i 1024 x 512 px. Du kan alltså med fördel använda storleken 1024 x 512 px när du skapar bilder för ditt Twitterflöde. Kom också ihåg att Twitter har rundade hörn på bilder i flödet, så du tänker på det när du skapar ditt visuella innehåll.
Bildstorlekar för sociala medier: Sammanfattningsvis
Vi hoppas att den här artikeln kan användas som en guide, när du skapar dina bilder och ditt visuella innehåll för olika sociala medier. Självklart finns det rekommendationer när det handlar om Pinterest, YouTube och andra sociala kanaler också. Men vi har valt att ta med bildstorlekar för sociala medier som LinkedIn, Facebook, Instagram och Twitter i den här artikeln!
Här kan du läsa om rekommendationer för Pinterest.
Rekommendationer för YouTube hittar du här!
Lycka till med ditt content i sociala medier!