Vad är en Facebook-pixel?

Facebook pixel

En Facebook-pixel hjälper dig att bli mer träffsäker i din annonsering och kan därför effektivisera din marknadsföring på Facebook. 

Det blir svårare och svårare att nå ut till rätt målgrupp på sociala medier. Facebook och Google har ändrat sina algoritmer, men främst har användarnas beteende förändrats. 

I den här artikeln kommer du att lära dig allt om Facebook-pixeln!

Vad är en Facebook-pixel?

En Facebook-pixel är en så kallad Javascript-kod som placeras i webbplatskällkoden. Du aktiverar den i Facebook Business Manager innan du kör igång dina riktade kampanjer. 

Varje annonskonto har en standard pixel, vilket gör att du endast kommer att använda en Facebook-pixel. Den består av två huvuddelar  – pixelbaskoden och händelsekoden

Den ena delen, pixelbaskoden, spårar trafiken generellt på din webbplats medans den andra delen, händelsekoden, spårar beteendet på särskilda händelser som du väljer ut. 

Här är några olika händelsekoder som du kan använda: 

  • Visa innehåll
  • Sök
  • Lägg till i kundvagn
  • Lägg till i önskelistan
  • Påbörja betalning
  • Köp
  • Lägg till betalningsinformation
  • Prenumerera
  • Starta testperiod
  • Slutför registrering
  • … och många fler!

Som du märker finns det väldigt många olika pixelhändelser som du kan använda för att samla in data. Det kommer att hjälpa dig att skapa Facebook annonser som är framgångsrika och som lär dig mer om besökarna på din webbplats.

Hur fungerar en Facebook-pixel?

Hur fungerar då en Facebook-pixel egentligen? För att göra det enklare använder vi ett exempel.

Du säljer té online. På din webbplats har du en webbshop, information om hur té odlas och en lista över olika sorter av té. Dina besökare kommer att göra olika saker beroende på vilket behov de har och för att kunna omvandla dem till betalande kunder, behöver du nå ut till dem på olika sätt.

När du placerar en Facebook-pixel på din webbplats, på olika handlingar (till exempel att lägga till produkter i varukorgen) kan du se vilka som gör det – direkt i Facebook Business Manager. Sedan kan du utforma dina kampanjer för din målgrupp under olika stadier i köpresan. 

Hur skapar jag min Facebook-pixel?

Nu är det dags att installera Facebook-pixeln och börja använda den för att köra framgångsrika kampanjer. Så här skapar du din Facebook-pixel:

  1. Gå till Facebook Ads Manager
  2. Klicka på den övre menyknappen (den med tre rader på varandra) 
  3. I kolumnen Mät och rapportera klickar du på “Pixlar”.
  4. Sedan klickar du på “Skapa en pixel”
  5. Välj ett namn på din pixel och klicka på “Skapa”

Så installerar du Facebook-pixeln

Då har du skapat din Facebook-pixel och måste välja ett alternativ för att installera den. Om du använder WordPress för din webbplats kan du använda plugins (tillägg) för att installera den. Alternativt kan du också kopiera och klistra in pixelkoden manuellt.

Om du ska installera koden själv, väljer du alternativet “Kopiera och klistra in koden” och då kommer du se sidan “Install Pixel”. Här markerar du hela koden och kopierar den. Sedan behöver du klistra in pixelkoden längst ned i avsnittet för sidhuvudet, ovanför taggen. Du kan antingen lägga till din Facebook-pixel över eller under andra spårningstaggar som till exempel Google Analytics. Sedan klickar du på “Klar”

Det sista steget är att testa statusen på pixeln. Det kan du göra genom att gå till Annonshanteraren och väljer “Pixlar”. Om statusen lyser grönt och det står “Aktiv” så har din Facebook-pixel blivit korrekt installerad. Men tänk på att det kan ta upp till 20 minuter innan statusen uppdateras.

Facebook-pixel

Målet med din pixel

Målet med din Facebook-pixel är att ytterligare förstå hur dina besökare engagerar sig med ditt innehåll. Sedan kan du använda den här värdefulla informationen för att skapa produkter, tjänster och innehåll som din målgrupp uppskattar mer! 

Dessutom är det väldigt värdefullt för din annonsering på Facebook. Med hjälp av pixeln kan du nå besökare som har varit på din webbplats men som inte har blivit en konvertering, och samtidigt utesluta de besökare som har genomfört den handling du önskade.

Facebook-pixel sammanfattning

Sammanfattningsvis är Facebook-pixel ett kraftfullt verktyg att använda för att förstå dina nuvarande kunder men också för att hitta nya potentiella kunder.

Även om du inte planerar att annonsera på Facebook idag, kan du med stor fördel installera pixeln för att ta reda på hur besökare engagerar sig med ditt innehåll.

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg

Att hantera kommentarer i sociala medier
Sociala medier

Att hantera kommentarer i sociala medier

Hantera kommentarer på sociala medier på bästa sätt, kan vara svårt. Läs gärna vår artikel om att hantera kommentarer på sociala medier!