LinkedIn annonsering: Så annonserar du på LinkedIn

LinkedIn annonsering

Arbetar du med, eller funderar på LinkedIn annonsering? Då har du kommit helt rätt. I den här artikeln kommer vi att gå igenom vad det innebär, vilka typer av LinkedIn annonser det finns och hur du kommer igång med LinkedIn annonsering! 

Vad är LinkedIn annonsering?

Precis som med alla sociala medier, kan du också annonsera på LinkedIn. Plattformen har mer än 690 miljoner medlemmar världen över, och du kan rikta dina annonser till specifika jobbtitlar, befattningar, branscher etc. 

När du börjar med LinkedIn annonsering kommer du troligtvis känna igen konceptet, om du har annonserat på andra sociala medier. På LinkedIn kan du också kontrollera dina kostnader genom att välja budget själv och avsluta dina annonser när du vill. 

Olika typer av LinkedIn annonser

LinkedIn erbjuder olika typer av annonser som du kan använda för din LinkedIn annonsering. Beroende på vad du väljer, kommer din annons att synas på olika sätt, på olika platser.

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll, som också brukar kallas för native annonser, visas i flödet på LinkedIn, oavsett om det är på desktop eller mobil. LinkedIn märker dessa annonser med “Sponsrat” för att du ska kunna avgöra om det är ett organiskt inlägg eller en annons.

Om du väljer LinkedIn annonsering med sponsrat innehåll, kan du använda karuseller, vanligt inlägg eller video annonser.

Sponsrade meddelanden

Genom sponsrade meddelanden kan du annonsera direkt till medlemmar i deras inkorg på plattformen. LinkedIn har en limit på hur många medlemmar som får ta emot ett sponsrat meddelande per månad. Till exempel, en medlem i din målgrupp, kommer inte ta emot ett sponsrat meddelande mer än två gånger inom en kort period.

Sponsrade meddelanden finns i två format: 

Meddelandeannonser

Bild från LinkedIn

Konversationsannonser

LinkedIn annonsering
Bild från LinkedIn

Textannonser

Textannonser inom LinkedIn annonsering visas längst upp eller på högra sidan, bredvid flödet på desktop. Det är en bra möjlighet om du vill bygga starka leads med en professionell demografi. 

Detta eftersom 58 % av marknadsförare, menar att förbättra lead generering är en av deras största mål inom digital marknadsföring.

Dynamiska annonser

Dynamiska annonser är skapade för att vara mer personlig. När en dynamisk annons dyker upp i ditt flöde, kommer dina personliga detaljer som ditt foto, din arbetsgivare och jobbtitel, reflekteras tillbaka mot dig. Om du däremot tycker att det är för personligt, kan du ändra dina inställningar på LinkedIn för att gömma dessa detaljer.

Följarannonser och sponsrade annonser är två typer av dynamiska annonser.

LinkedIn annonsering
Bild från LinkedIn

Mål med LinkedIn annonsering

LinkedIn använder målbaserad marknadsföring, precis som Facebook och Instagram. Det hjälper marknadsförare att skapa annonskampanjer för specifika mål.

De tre vanligaste målen är: 

Kännedom (brand awareness)

För att sprida ditt varumärke och få fler medlemmar att känna till det, kan målet vara brand awareness eller varumärkeskännedom. På så sätt kommer fler att lära känna ditt varumärke, dina produkter eller dina tjänster. 

Med den här typen av mål kan du också få fler följare, öka antalet visningar och skapa större engagemang. 

Intresse

Det här målet kan passa om din målgrupp redan har en del medvetenhet om ditt varumärke. Den här typen av annonser är optimerade för att hjälpa marknadsförare med följande målsättning: 

  • Webbplatsbesök
  • Aktiviteter
  • Filmvisningar

Konverteringar

När du vill generera leads eller öka försäljningen, kan du fundera på det här målet. Då kan medlemmar genomföra följande call to actions: 

  • Leadgenerering
  • Webbplatskonverteringar
  • Jobbansökningar

Olika format av LinkedIn annonser

LinkedIn annonsering kan genomföras med 10 olika format av annonser. Nedan kommer vi gå igenom de flesta formaten, med bildexempel och specifikationer enligt LinkedIn.

Galleriannonser (karusell)

Galleriannonser fungerar till viss del på samma sätt som karusellerinlägg på Instagram. Du kan använda en rad med kort som berättar varumärkes historia, visa olika produkter eller dela med dig av insikter. Nyckeln är egentligen att få dina läsare att swipa vidare för att se mer. 

Specifikationer för galleriannonser: 

  • Namnet på annonsen får inte vara mer än 255 tecken
  • Inledning bör inte vara längre än 150 tecken, för att inte riskera att kortas ned
  • Mellan 2-10 kort får du använda
  • 10 MB max filstorlek
  • 6012 x 6012px är max storlek på korten
  • Tillåtna format är JPG, PNG och GIF (icke animerade)
  • Inte mer än två rader som titel på de olika korten
LinkedIn annonsering
Bild från LinkedIn

Konversationsannonser

Konversationsannonser ger möjligheten för en närmare kontakt med din målgrupp. När du har påbörjat en konversation, kan medlemmarna välja ett alternativ som respons till meddelandet. Den här typen av annons för LinkedIn annonsering ger dig möjligheten att visa produkter eller tjänster, samtidigt som du uppmuntra event eller webinar.

Specifikationer för konversationsannonser: 

  • Namnet på annonsen får inte vara mer än 255 tecken
  • Introduktionsmeddelande får vara max 2 500 tecken
  • Bild är frivilligt, men ska i sådana fall vara 250 x 250px (JPEG eller PNG)
  • CTA text får max vara 25 tecken
  • Du får max ha 5 CTA knappar per meddelande
  • Meddelandetext är max 500 tecken
LinkedIn annonsering
Bild från LinkedIn

Följarannonser

Följarannonser är en typ av dynamiska annonser som är personliga för din målgrupp. Den här typen av annonser marknadsför din LinkedInsida med förhoppningen att de klickar på följknappen.

Specifikationer för följarannonser: 

  • Beskrivningstext får max bara 70 tecken
  • Som titel kan du antingen välja förvalda alternativ, eller skicka en egen på max 50 tecken
  • Företagsnamn får max vara 25 tecken
  • Bilden bör vara 100 x 100px och JPG eller PNG
LinkedIn annonsering
Bild från LinkedIn

Jobbannonser

LinkedIn annonsering med jobbannonser, som också kallas för Work With Us annonser, kan vara perfekt för dig som söker fler anställda. Enligt LinkedIn, är 90 % av alla medlemmar öppen för nya möjligheter.

Specifikationer för jobbannonser: 

  • Företagsnamn får max vara 25 tecken
  • Företagslogga bör vara 100 x 100px
  • Titel för annonsen får vara upp till 70 tecken
  • Call to action får vara max 44 tecken
LinkedIn annonsering
Bild från LinkedIn

Enskilda bildannonser

Enskilda bildannonser dyker upp på LinkedIn’s startsida och ser egentligen ut som vanliga inlägg, förutom att de är betalda och  kommer att vara märke med “Sponsrad” för att skilja dem från organiskt innehåll. Dessa annonser har en bild.

Specifikationer för enskilda bildannonser: 

  • Namn på annons (ej obligatorisk) får vara upp till 225 tecken
  • Introduktionstext får max vara 150 tecken
  • Titel bör inte vara längre än 70 tecken för risken att bli kapad, däremot kan du använda upp till 200 tecken
  • Beskrivning bör inte vara längre än 100 tecken för att inte riskera att bli kapad, däremot kan du använda upp till 300 tecken
LinkedIn annonsering
Bild från LinkedIn

8 steg för att börja med LinkedIn annonsering

Nu är du verkligen redo för LinkedIn annonsering! Använd följande 8 steg för att skapa din första annons:

Steg 1: Skapa en företagssida på LinkedIn

För att kunna använda annonserna sponsrat innehåll och sponsrade meddelanden, behöver du ha en företagssida på LinkedIn. 

Steg 2: Logga in på Campaign manager, eller skapa ett konto

Campaign manager, eller Kampanjhantering, är LinkedIns annonscenter. Det är härifrån som du kommer att navigera alla dina annonser på plattformen. 

LinkedIn annonsering
Klicka på bilden för att förstora

Steg 3: Välj ett mål

Nästa steg är att välja ett mål, vilket syfte har din annons?

Steg 4: Välj din målgrupp

När du kommer till sektionen för målgrupp, behöver du först välja områden och sedan kan du gå vidare till jobbtitlar, företagsamn, branscher och intressen. 

Du har också möjligheten att välja Matched Audiences. Den här möjligheten kan du använda för att nå människor som har besökt din webbplats eller om du laddar upp en e-postlista. 

I den här videon, från LinkedIn, kan du se vad Matched Audiences innebär:

Steg 5: Välj format

Beroende på vilket mål du valde, väljer du sedan vilket format på annonsen du vill använda för din LinkedIn annonsering.

Steg 6: Skapa din budget och schema

Campaign manager kommer att ge en budget som baseras på andra konkurrenter som har samma målgrupp som du. 

Steg 7: Skapa din annons

Dags att skapa din annons! Om du har valt sponsrat innehåll eller textannonser, kommer du se förhandsvisningar för att kunna se hur din annons kommer att se ut. Har du istället valt meddelandeannonser, kan du skicka ett test meddelande till dig själv för att se hur det ser ut.

Steg 8: Fyll i betalningsuppgifter

Innan din annons är redo för lansering, behöver du fylla i dina betalningsuppgifter. När det är klart, då är du redo för lansering av din annons!

Analysera LinkedIn annonsering

När du loggar in nästa gång, på Campaign Manager, kommer du se rapporter för dina annonser. Härifrån kan du analysera hur annonserna gick och få tillgång till grafer som du kan exportera.

Det är också hit du går när du vill analysera konverteringar.

LinkedIn annonsering bästa tips

Vi har samlat de bästa tipsen för din LinkedIn annonsering och det är tips som LinkedIn själva berättar är avgörande för att skapa en framgångsrik annonskampanj på plattformen.

Ta reda på din målgrupp

Vart du vill visa dina annonser på LinkedIn, är något som du behöver ha koll på och även obligatoriskt när du skapar din annons. Du kan antingen gå brett, och välja vilket land du vill visa din annons, eller så kan du gå närmare och välja på stadsnivå.

Sedan kan du definiera din målgrupp med företagsuppgifter, till exempel bransch eller storlek på verksamheten. Du kan också välja utbildning, arbetserfarenhet och intressen. 

Däremot råder LinkedIn att du inte går för specifikt med din målgrupp. Speciellt om du är ny på LinkedIn annonsering, då kan det vara en bra idé att kasta ett vidare nät, så att säga. 

Du kan också A/B testa dina kampanjer med olika kriterier. Till exempel kompetenser mot jobbtitlar, för att lära dig vilken målgrupp som funkar bättre för ditt varumärke.

Din annonscopy bör vara kortfattad och tydlig

LinkedIn annonser bör sluta med en tydlig CTA, oftast i form av en knapp. 

Dina läsare är upptagna. Du behöver berätta för dem vad de bör göra härnäst, annars kanske de missar att skriva upp sig på ditt webinar eller köpa en ny produkt som kan vara hjälpsam i deras arbetsliv. Var bara säker på att din CTA matchar dina mål.

Effektiva Call to Actions brukar vara “Registrera dig nu” eller “Boka idag!”.

Välj rätt innehåll

LinkedIn kan hjälpa ditt innehåll att hitta den rätta målgruppen, men det får dem inte möjligtvis att ta action. Testa några av teknikerna nedan för att ta din LinkedIn annonsering till nästa nivå!

Sponsrat innehåll:

  • Återanvänd innehåll från din blogg, webbplats eller andra sociala medier
  • Använd video, ljud eller annan media
  • Utveckla en personlig koppling genom att dela riktiga stories
  • Om du delar trender och nyheter, lägg till insikter från ditt varumärke

Sponsrade meddelanden:

  • Om du försöker få fler att engagera sig i ditt varumärke: Dela blogginlägg, webinar eller trender och analyser
  • Fler leads och kunder: Visa upp demos, tutorials eller nöjda kunder

Textannonser:

  • Även om dessa annonser är baserad på text, skippa inte visuellt innehåll! Bilder brukar ha bättre resultat
  • Istället för att inkludera en logotyp, ta med en profilbild istället

Sammanfattning om LinkedIn annonsering

Nu kan du enkelt komma igång med dina första LinkedIn annonsering! Kom ihåg att du bör testa dig fram, för att se vad som fungerar bättre och sämre för just ditt företag och varumärke. Analysera och utvärdera resultaten!

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg

Facebook pixel
Sociala medier

Vad är en Facebook-pixel?

Har du hört talas om en Facebook-pixel? Här kan du läsa allt om pixeln – vad det är, hur den fungerar och hur du installerar den.

Att hantera kommentarer i sociala medier
Sociala medier

Att hantera kommentarer i sociala medier

Hantera kommentarer på sociala medier på bästa sätt, kan vara svårt. Läs gärna vår artikel om att hantera kommentarer på sociala medier!