Vill du öka engagemanget på Instagram men vet inte hur du ska göra? Då har du kommit rätt! Idag behöver varumärken titta ännu djupare på statistiken och analysera kommentarer, sparade inlägg, visningar på Instagram Stories och även DMs, för att förstå hur de presterar.
I den här artikel har vi samlat 11 sätt som du kan använda för att öka engagemanget på Instagram.
1. Hitta den bästa tiden för dig att publicera
Visste du, att du kanske begränsar engagemanget på Instagram genom att publicera på fel tid eller inte tillräckligt regelbundet? Det finns flera sätt att öka engagemanget på Instagram, men ett snabbt sätt är att publicera när dina följare är mest aktiv.
Instagram’s algoritm älskar inlägg som generera mycket engagemang på kort tid, och lägger ofta dessa inlägg på toppen av en följares flöde. För att lära dig vilken tid som är bäst för dig att publicera, analysera din statistik. Använder du ett verktyg som Later, utgår den från dina tidigare inlägg och räknar ut din bästa tid att publicera åt dig.
2. Öka engagemanget på Instagram genom stickers på Instagram Stories
Över 500 miljoner användare tittar på Instagram Stories varje dag och den siffran kommer, med stor sannolikhet, bara att öka.
Stickers på Instagram Stories är ett jättebra sätt att uppmana dina följare att konversera, dela sina åsikter och erfarenheter med dig. Det kommer i sin tur hjälpa dig att skapa en lojal följarskara som känner sig mer “connectad” till ditt varumärke.
Här är några sätt som du kan använda stickers för att öka engagemanget på Instagram:
Frågestund
Inget hjälper till att öka engagemanget på Instagram som en bra frågestund på Stories. Det är ett perfekt sätt för dina följare att lära känna dig och varumärke bättre, och samtidigt ställa frågor om dina produkter eller tjänster.
Men du kan också fråga så mycket mer. Till exempel vad deras favoritserie på Netflix är just nu, vad de ska göra idag, om de föredrar den eller den bilden etc.
Frågesporten
Att använda sticker för frågesport är ett annat bra alternativ för att öka engagemanget på Instagram. När någon av dina följare annvänder stickern, kan de se om de svarade rätt. Du kan också se hur många som svarade på de olika alternativen och hur varje följare svarade.
Nedräkningen
För att skapa intresse, kan du med fördel använda nedräkningen på dina stories. Du kan använda nedräkningen inför ett event eller en rea.
3. Testa och analysera regelbundet
Precis som med mycket annat, bör du testa och analysera nytt content regelbundet. Det är genom att testa sig fram som du kan förbättra dina contentstrategier! Men det kan vara svårt att veta vart man ska börja, så här kommer några exempel:
- Testa nya contenttyper som till exempel memes, citat, mini-infografiker etc.
- Experimentera med dina videor på Instagram Stories, Reels och IGTV. Varva lång och korta videor, och analysera resultatet.
- Olika stilar på Instagram Stories, testa för att se vad dina följare tycker mer om!
4. Skapa mer content som uppmanar att spara
Kommentarer, delningar och “sparande” är har blivit viktigare på Instagram. Ett av de bäst sätten att öka engagemanget på Instagram är att skapa content som får dina följare att klicka på “Spara” ikonen.
För att skapa innehåll som du vill att dina följare ska spara, gäller det att skapa innehåll som du vet att de vill komma tillbaka till senare. Karusellinlägg brukar vara effektiva för att få fler att spara ett inlägg. Om du skapar ett karusellinlägg med tips, brukar följare vilja komma tillbaka till det senare för att genomföra tipsen.
5. Öka engagemanget på Instagram genom att dela data
Att dela data blev en stor trend under år 2020, och det hjälper även för att öka engagemanget på Instagram.
Ett utmärkt exempel på detta är Spotify’s Wrapped kampanj, som både är informativ, personlig, delningsbar och helt enkelt fantastisk!
Men hur ska du då hoppa på trenden? Du kan börja med att kika på din egen data. Om du till exempel driver e-handel, kan du se vilken tid som flest människor handlar i din webbutik? Vilken är den populäraste produkten? Med hjälp av liknande data kan du skapa ett intressant inlägg eller Story för dina följare.
6. Skriv längre captions
Visste du att texten på dina inlägg på Instagram kan vara upp till 2 200 tecken långa? Det är relativt långt. En av faktorerna som påverkar hur bra ett inlägg fungerar, är “tid spenderat på inlägget”.
Därför är en av de enklare sätten att öka engagemanget på Instagram, att skriva längre captions (texter).
7. Var öppen om ditt företag
Att vara genuin på plattformen är enormt, och fortsätter att bli ännu starkare. Fler företag och framförallt varumärken blir mer öppen om sig själva och deras verksamheter. Berätta mer om vad ditt företag kämpar med eller vad ditt varumärke har klarat av. Flera av dina följare kommer att kunna relatera, vilket i sin tur kommer att öka engagemanget på Instagram.
Relaterad artikel: Så bygger du ett varumärke i sociala medier
8. Använd lite humor för att öka engagemanget på Instagram
Fler företag börjar lägga till lite humör på deras Instagram, genom memes och deras följare verkar älska det! Varje inlägg behöver inte vara lärorikt, en rolig meme som är relaterad till din bransch kan komma lång väg för att öka engagemanget på Instagram!
9. Analysera dina hashtags noggrannare
Om du vill öka engagemanget på Instagram, är det viktigt att förstå vilka hashtags som driver fler användare till ditt konto. Analysera din hashtags och se vilka som driver mest engagemang i form av gillningar och kommentarer!
Relaterad artikel: Instagram hashtags: En liten guide
10. Skapa delningsbart innehåll
Funktionen där du kan dela inlägg via Instagram Stories eller via DMs, kan vara hjälpsam för att öka engagemanget på Instagram. Däremot gäller det att skapa innehåll som dina följare vill dela vidare.
Populära inlägg som är delningsbara kan vara statistik, citat eller innehåll som liknande infographics.
11. Skapa mer innehåll i form av video
År 2020 var ett stort år för videor på Instagram, speciellt med tanke på Instagram Reels. Det verkar inte lugna ner sig heller, så genom att implementera mer innehåll i videoformat, kommer du troligtvis öka engagemanget på Instagram.
Däremot kan det kännas skrämmande att skapa videor, men det behöver inte vara något avancerat! Istället för att göra ett karusellinlägg eller vanligt inlägg, kan du få ut samma budskap genom att bara berätta om det – i videoformat.
Relaterad artikel: Annonsera på Instagram: Den ultimata guiden