Instagram hashtags kan vara en djungel. Vilka ska man använda? Hur många ska man använda? Vad bör man tänka på kring hashtags? I den här guiden går vi igenom allt du behöver veta för att använda hashtags på rätt sätt!
Vad är Instagram hashtags?
Instagram hashtags är en kombination av bokstäver, siffror eller emojis som börjar med tecknet #, exempelvis #norrland. De används för att kategorisera innehåll och göra det enklare att hitta till det.
Hashtags är klickbara, du kan klicka på en Instagram hashtag eller söka på den och då får du se alla inlägg som har använt den specifika hashtaggen.
Varför ska man använda Instagram hashtags?
När du vill expandera på Instagram, nå ut till fler och öka antalet följare är Instagram hashtags bra att använda. Om du använder en specifik hashtag på ett inlägg kommer ditt inlägg att synas i flöde på just den hashtaggen.
Du kan också välja att följa hashtags, detta betyder att när någon använder den hashtag som du valde, kommer du att se inlägget i ditt flöde – även om du inte följer personen eller företaget.
På det här sättet kan hashtags användas för att nå ut till fler och öka antalet följare. Det är också ett bra sätt för att bygga en gemenskap och skapa engagemang på plattformen.
Relaterad artikel: Marknadsföring på Instagram: 5 tips för att växa
Hur många Instagram hashtags ska man använda?
I ett inlägg kan du använda upp till 30 Instagram hashtags och i en Story kan du använda upp till 10 hashtags. Om du försöker att använda fler så kommer inte din kommentar eller bildtext att publiceras. Men bara för att du tekniskt kan använda 30 hashtags för varje inlägg, betyder inte det att du ska göra det. Det finns inget korrekt nummer eftersom det varierar från bransch till bransch, och från inlägg till inlägg. Men en bra riktlinje är ungefär 11 hashtags, vanligast är att man använder en eller två bara.
Vilka Instagram hashtags ska man använda?
Vilka Instagram hashtags kan man då använda? Det allra viktigaste att komma ihåg är att använda hashtags som din målgrupp faktiskt är intresserad av och följer! Det också viktigt att inte alltid använda samma hashtags, det kan vara lockande eftersom det sparar mycket tid. Men om det också skadar dina möjligheter att växa på plattformen är det ju inte värt det?
Ett annat tips är att inte använda hashtags som har använts över 1 miljon gånger. Varför? En sådan hashtag ger dig troligtvis några fler likes, men kommer inte hjälpa dig att växa och bygga en engagerad och målinriktad följarskara. Försök istället att använda nischade hashtags som är specifikt relevant för just det inlägg du ska publicera.
Verktyg och hjälpmedel
Det finns många verktyg som hjälper till med Instagram hashtags! Vi använder verktyget Later, där kan du både spara dina hashtags och kategorisera dem för att hålla koll. Dessutom kan du också få hjälp med förslag på hashtags. Du skriver in ett ord, sedan föreslår verktyget passande och rekommenderade hashtags.
Relaterad artikel: Verktyg för sociala medier som underlättar ditt contentarbete
Instagram hashtags: 5 extra tips att tänka på
Här kommer också 5 extra tips som du kan tänka på kring Instagram hashtags!
- Använd hashtags i din profil! Då kan fler hitta till dig enklare.
- Följ hashtags! På så vis får du bredare innehåll att läsa och få inspiration av.
- Håll koll på olika trender av hashtags och använd dessa där det passar för att skapa mer engagemang.
- Du kan använda fler hashtags genom att lägga in dem i din första kommentar.
- Glöm inte att använda hashtags på dina stories!
Relaterad artikel: Bildstorlekar på sociala medier
Sammanfattningsvis
Nu kan du allt om Instagram hashtags, eller hur? När du planerar och publicerar ditt nästa content på Instagram, hoppas vi att du har en tanke på den här guiden. Fortsätt arbeta med sociala medier, dela med dig av din expertis och kunskap, sprid inspiration och knyt fler kontakter!