Verktyg för sociala medier som underlättar ditt contentarbete

Med hjälp av olika verktyg för sociala medier kan du effektivisera ditt contentarbete! Läs vår artikel för att få de bästa tipsen!
verktyg för sociala medier

Att hantera sina sociala medier tar tid, och kräver dessutom engagemang. För att effektivisera arbetet är det fördelaktigt att använda ett verktyg för sociala medier. Ett verktyg där du kan schemalägga dina inlägg, mäta statistik och data för dina inlägg och andra funktioner som kommer att hjälpa ditt arbete med sociala medier. I den här artikeln har vi därför tagit med fyra tips på verktyg för sociala medier, som definitivt kommer att underlätta ditt contentarbete!

Verktyg för sociala medier: Varför?

Många företag använder flera olika kanaler för att nå ut till sin målgrupp. Instagram, Twitter, LinkedIn, Facebook, TikTok, Pinterest .. listan kan göras lång. När du har nytt content som du vill dela i dina sociala medier, skapar du olika format beroende på plattform och sedan publicerar på samtliga kanaler. Det kan ta en stund, så med hjälp av ett verktyg kan du istället publicera innehållet i alla sociala medier.

Dessutom kan du schemalägga dina inlägg för att inte behöva komma ihåg att publicera en specifik dag, på en specifik tid. Både vi på Norrlands Webbyrå och andra företag som arbetar med sociala medier, schemalägger vårt content en tid framåt (vi gör det en månad i förväg). På så vis kan vi ha en långsiktig social media strategi, när det dyker upp nyheter eller något spontant du vill publicera är det bara att göra det! 

Verktyg för sociala medier: Vilka funktioner?

Vilka funktioner ska du söka efter när du väljer ett verktyg för sociala medier? Detta beror helt och hållet på vilket behov som just du och ditt företag har, vad ditt mål med sociala medier är. I vårt fall, letade vi ett verktyg som vi kan schemalägga med och då började vi använda Hootsuite. Sedan ville vi verkligen kunna schemalägga Instagram Stories också, vilket gjorde att vi gick över till verktyget Later. 

Beroende på vilken social kanal som är ditt företags fokus, kan verktygen skilja sig åt. Till exempel är verktyget Later bra på så vis att du kan spara hashtags som du använder ofta men också få förslag på hashtags. 

Några funktioner som var avgörande för oss:

  • Schemaläggning
  • Kunna schemalägga Instagram Stories
  • Enkel och stilren design (i verktyget) 
  • Spara hashtags
  • Analytics (data)

4 tips på verktyg för sociala medier

Vi har samlat våra 4 bästa tips för att kunna planera content i sociala medier. Vi har testat hälften av dem själv och de andra tipsen är baserad på popularitet.

verktyg för sociala medier

1. Later

Later är ett verktyg för sociala medier som vi varmt rekommenderar. Vi använder det själva och är helnöjda! Med Later kan du schemalägga dina inlägg i flera olika sociala medier (beroende på vilket abonnemang du väljer, varierar antalet sociala kanaler). Det som bland annat gör Later hjälpsamt är att du kan schemalägga Instagram Stories. De publicerar inte av sig själv (till skillnad från andra inlägg) men du får en notifiering på mobilen och då kan du enkelt bara publicera din Story på Instagram. Later är också bra på vis att du kan klicka på “preview” och se hur ditt flöde på Instagram kommer se ut. 

Om ditt företag satsar mycket på just Instagram, är nog Later det bästa verktyget för dig! 

Läs mer om Later här!

2. Hootsuite

Hootsuite är ett annat stort verktyg för sociala medier. Det här verktyget hjälper dig när du ska schemalägga dina inlägg, publicera direkt eller följa upp dina sociala kanaler. I den kostnadsfria versionen kan du koppla på 3 sociala media konton, så om du är ett mindre företag och inte behöver mer än så kommer den kostnadsfria versionen räcka för dig. Om du däremot ska hantera andras konton eller har fler än 3 sociala media konton själv, bör du kanske fundera på betalversionen. 

Läs mer om Hootsuite här!

verktyg för sociala medier

3. Buffer

Buffer är ett verktyg för sociala medier som har funnits en tid på marknaden. Precis som tidigare nämnda verktyg kan du även här schemalägga, mäta statistik och följa upp olika aktiviteter. Buffer påminner en hel del om Hootsuite, men kan vara något enklare att hantera och arbeta inom. Dock har Hootsuite nyligen uppdaterat sitt utseende som även gör dem mer användarvänlig. 

Läs mer om Buffer här!

4. Sprout Social

Sprout Social är ett annat verktyg för sociala medier. Vi har inte själva använt verktyget men tog med det ändå eftersom det är populärt. Med Sprout Social kan du hålla koll på dina sociala medier och mäta enormt mycket data och statistik. Om du har kunder som du hanterar sociala medier åt, kan Sprout Social vara en bra idé eftersom det går att skapa djupgående analysrapporter. En nackdel med Sprout Social är dock att det kostar lite mer än de andra verktygen för sociala medier. Men, vi har inte testat verktyget så det kanske är värt varje krona!

Läs mer om Sprout Social här!

Extra tips på verktyg för sociala medier

Här kommer några extra tips som också hjälper till med planering och strategi av sociala medier. Schemaläggning och statistik är en sak, du behöver också kunna skapa ett snyggt flöde i dina sociala kanaler. Dessutom krävs det planering för att ha en långsiktig strategi till sociala medier, på så vis kan du nå dina mål enklare!

Canva

Det är ofta som vi rekommenderar Canva. Verktyget är väldigt enkelt att använda, det finns nästan oändligt med mallar som du kan använda och gratisversionen är väldigt bra! Med Canva kan du inte bara skapa proffsiga och snygga bilder till sociala medier, utan också offerter, fakturor, visitkort, presentationer och mycket mer! 

Asana

På Norrlands Webbyrå har vi nyligen börjat använda Asana och älskar det! Verktyget kan du använda för att planera ditt content i sociala medier, men också för att hålla koll på olika projekt. Du kan enkelt tagga olika kort och det blir enkelt att hålla koll på vart i processen du är i olika projekt. Det är också väldigt enkelt att samarbeta i, ditt företag kan använda verktyget för att hålla koll på olika avdelningar och vad som gör vad. Vi rekommenderar verkligen! 

Här hittar du Asana!

Trello

Trello är ett annat bra verktyg som du kan använda både för att planera ditt content i sociala medier men också för organisera och hålla koll på olika projekt. Vi har nyligen bytt från Trello till Asana, bland annat för att Trello inte hade ett lika användarvänligt schema (för att till exempel planera sociala medier). Däremot är Trello mycket enklare och mer simpel att använda.

Här hittar du Trello!

Verktyg för sociala medier: Sammanfattning

Många av verktygen som har nämnts ovan, har gratisversioner eller testperioder. Varför inte testa någon för att se hur du kan effektivisera ditt contentarbete? Att använda verktyg för sociala medier kommer inte bara spara dig tid, du har större chans för en långsiktig strategi som hjälper dig att komma närmare dina mål med sociala medier!

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

Facebook pixel
Sociala medier

Vad är en Facebook-pixel?

Har du hört talas om en Facebook-pixel? Här kan du läsa allt om pixeln – vad det är, hur den fungerar och hur du installerar den.