Arbetar ditt företag med marknadsföring på Instagram? Enligt Svenskarna och internet visade statistik år 2015 att 40 % av internetanvändare använde Instagram och siffran steg till år 2018 då 60 % av internetanvändare använde Instagram. År 2019 steg siffran inte lika mycket, den landade på 61 % och även om inte Instagram gjorde ett jättestort hopp är det trots allt mer än hälften av alla internetanvändare som idag använder Instagram.
Det finns alltså en stor marknad för sociala medier som den här plattformen för att öka kundbasen för företag, därför borde fler företag arbeta med marknadsföring på Instagram. I det här inlägget kommer vi därför tipsa om några saker du kan göra för att förbättra din marknadsföring på Instagram och således dra in fler potentiella kunder till ditt företag.
1. Lär känna din målgrupp för optimal marknadsföring på Instagram
För att kunna nå ut till din målgrupp är det viktigt att känna sina följare och även potentiella följare. Speciellt när det kommer till vilket språk de använder. Om ditt företag är globalt kanske många av de som redan följer ditt företag talar engelska som första språk. Eftersom även många svenskar kan engelska kan det vara fördelaktigt att även skapa dina inlägg på Instagram på engelska, specifikt när det kommer till hashtags.
2. Skapa bra och värdefullt content
Precis som med blogginlägg är det också viktigt att fokusera på att leverera bra innehåll på alla sociala medier. När du har bra innehåll kommer följare att ansluta sig nästan automatiskt. Detta är såklart förutsatt att du också uppdaterar och lägger upp innehåll kontinuerligt, för att inte tappa följare.
Relaterad artikel: Verktyg för sociala medier som underlättar ditt contentarbete
3. Var aktiv på plattformen
Desto mer du postar nytt innehåll och är aktiv, desto högre blir chanserna att du når ännu fler människor. Tänk på att inte lägga upp så mycket som möjligt, det ska också vara kvalitativt. Hinner du bara posta en eller två gånger i veckan, eller kanske en gång i månaden – gör det! Huvudsaken är egentligen att du är konsekvent med det. Sedan kan du också experimentera för att se när dina följare är som mest aktiv. Posta på olika tider och använd Instagram Insights för att kolla när dina följare är som mest engagerad.
4. Marknadsföring på Instagram handlar också om att vara social och engagerad
Instagram är trots allt en social media. Det innebär att det är viktigt att vara social med sina följare och även engagerad. Integrera med målgruppen, gilla andras inlägg och kommentera med företagets expertis och intresse. Troligtvis kommer personer vara engagerade tillbaka om ditt företag är engagerad mot dem.
5. Ha tålamod
Kom ihåg att också ha tålamod och även roligt. Bra saker tar tid brukar man säga. Marknadsföring på Instagram och att växa på plattformen tar sin tid. Det kan vara en lång process och det kan ta ett tag innan följare börjar komma och engagera sig. Det är därför viktigt att ha tålamod och inte oroa sig alltför mycket om statistiken. Fokusera på att skapa unikt och bra innehåll. I slutändan kan det vara själva tålamodet som kommer att avgöra om företaget lyckas på Instagram och andra sociala medier eller inte.
Relaterad artikel: Instagram hashtags: En liten guide
Vill du har hjälp med den digitala marknadsföringen? Norrlands Webbyrå hjälper till att planera marknadsföringen och att skapa inlägg till sociala medier. Kontakta oss gärna för att veta mer!