Värdefullt och relevant content ger en bra effekt när du vill bygga ett varumärke i sociala medier. Men du behöver också vara konsekvent och aktiv när det kommer till att kommunicera med ditt kontaktnät. På så vis kommer du att skapa god kännedom om ditt varumärke och bygga bättre relationer på sociala medier.
Vi har samlat en del tips på hur du kan bygga ett varumärke i sociala medier.
Identifiera varumärkets syfte
Varumärkets syfte är enormt viktigt, hur ska du annars veta vilken riktning som du ska styra din närvaro på sociala medier om du inte vet vad syftet för ditt varumärke är? Kika på företagets vision och värderingar. Vad står ditt varumärke för? När du vet det, kan du använda det som grund för vad du ska säga och göra på sociala medier.
Utveckla röst, tonalitet och synvinklar
Röst, tonalitet och synvinklar är också viktiga faktorer när du vill bygga ett varumärke i sociala medier. Ditt varumärke kan vara tufft eller mjukt, det kan vara neutral eller ha en stark hållning. Du bestämmer! Hitta din tonalitet genom att fråga dig själv hur låter mitt varumärke? Svara på frågan med din målgrupp i tankarna. Din röst, tonalitet och synvinklar borde reflektera densamma hos din målgrupp.
Publicera (ofta) regelbundet
De flesta säger att du borde publicera varje dag, på alla plattformar. Men har du ingen som sköter sociala medier på ditt företag, du är själv än så länge, kan det bli ohållbart i längden. Det allra viktigaste är att du är konsekvent och publicerar regelbundet.
Om du kan publicera content varje dag, hålla den planen långsiktigt och alltid tänka på kvalitét före kvantitet – superbra! Men det viktigaste är att du är konsekvent, så kommer du inte kunna publicera varje så satsa på varannan dag! Eller till och med två gånger i veckan, bara du fortsätter med det långsiktigt.
Relaterad artikel: Bildstorlekar för sociala medier
Använd olika format
För att bygga ett varumärke i sociala medier behöver du använda olika format av content, men det är inte vad vi menar med den här punkten. Den här punkten handlar om när du ska vara aktiv och när du ska ta ett steg tillbaka. Ibland kan det vara lika kraftfullt att vara tyst som att uttala dig.
När du kommer till ett sådant tillfälle, fråga dig själv bidrar min kommunikation med något värde?
Utvärdera och optimera
Alla varumärken är olika och har olika mål med sin närvaro. Vissa företag vill öka sin varumärkeskännedom medans andra vill driva in fler leads. Se till att utvärdera och optimera ditt varumärkes närvaro på de digitala plattformarna.