LinkedIn för företag – varför är det viktigt? Vilka fördelar är det för företag att finnas och synas på LinkedIn? LinkedIn har ett nätverk med över 722 miljoner användare världen runt, vilket gör den till världens största professionella nätverk. Alla sociala medier är olika och kräver att innehållet formas på olika sätt. I den här nybörjarguiden går vi igenom LinkedIn för företag – varför ditt företag borde finnas på LinkedIn, hur du sätter upp eller uppdaterar en företagssida, bästa tipsen för att lyckas på plattformen och mycket, mycket mer!
LinkedIn för företag: Varför?
Varför bör ditt företag finnas på LinkedIn? Vi rekommenderar nästan alltid att företag borde ha en företagssida på plattformen, men det räcker inte med att endast skapa en företagssida för att synas. Sidan behöver också uppdateras relativt regelbundet och med värdefullt innehåll.
Den största anledningen till en företagssida är synlighet. När till exempel, en privat person (som är anställd på företaget) har fyllt i sin LinkedIn profil (på ett korrekt sätt) så kommer företages profil att synas där. Detta gör att rekryterare eller andra kontakter kan gå in på företagssidan och läsa mer om verksamheten (och även klicka sig vidare till företagets webbplats).
Uppdatera din företagssida på LinkedIn
Ditt företag kanske redan har en företagssida på LinkedIn? Se till att uppdatera den och hålla den up to date! Följande är några tips som du kan tänka på kring profiler på LinkedIn för företag:
1. Företagets profilbild och omslagsbild
Företagets profilbild är det första som någon ser när de söker på företaget, ser inlägg i flödet eller gå in på din företagssida. Se därför till att ha en snygg profilbild som är kopplad till ditt företag. I de flesta fall är det företagets logotyp som används, på Norrlands Webbyrå har vi en lite lång logotyp vilket gjorde att vi skapade en fyrkantig logotyp som används för sociala medier. LinkedIn’s rekommendationer för en profilbild är följande:
- 300 x 300 px
- PNG-format
- Max 8 MB
- Fyrkantig
Omslagsbilden på företagssidan ger lite mer utrymme för att visa upp företaget. Här kan du ha en bild som exempelvis innehåller kontaktuppgifter eller ett fint foto från företaget. LinkedIn’s rekommendationer för en omslagsbild är följande:
- 1536 x 768 px
- PNG-format
- Max 8 MB
- Rektangulär
Relaterad artikel: Bildstorlekar på sociala medier
2. Sektionen "Om oss"
Försök att skriva en intressant och värdefull text som handlar om företaget. Du kan svara på följande basfrågor om företaget:
- Vilka är vi?
- Vart finns vi?
- Vad erbjuder vi?
- Vilka är våra värderingar?
- Vad är vårt varumärke?
- Hur kan människor kontakta oss?
3. Uppdatera och fyll i andra värdefulla fält
När din företagssida är komplett och uppdatera, kommer du att få fler besökare. För att optimera LinkedIn för företag, tänk på att inkludera följande värdefulla fält också:
- URL adress till ditt företags webbplats så att besökare kan hitta till verksamheten!
- Adress
- Om företaget finns global eller i flera länder, se till att lägga till vilket land som verksamheten utgår ifrån
- Bransch, det här vill ofta besökare veta snabbt
- Storleken på företaget, hur många anställda som finns inom verksamheten
LinkedIn för företag och de anställda
Se till att de anställda i företaget håller sina profiler uppdaterade och kopplade till verksamheten. Bland annat bör de ha ett professionellt profilfoto, länkat till sin position på företaget och uppdaterat sin kontaktinformation. Personalen är en del av företagets ansikte utåt och deras profiler bör därför vara uppdaterade.
Eftersom de anställdas profiler är kopplade till företaget, blir det ofta kollisioner. De anställda kanske inte vågar publicera eller ens finnas på LinkedIn, av flera anledningar. Många ser LinkedIn som en rekryteringsplattform (vilket det till viss del också är) men plattformen är så mycket mer! Genom att personalen och de anställda publicerar och syns på LinkedIn så gör ju också företaget det!
LinkedIn för företag och mätning
Glöm inte bort att mäta och kolla statistiken på din företagssida! Med hjälp av mätning kan du veta vad som fungerar för din företagssida, och vad som inte gör det. På så vis har du underlag för när du ska planera ditt innehåll. Det finns både statistik i LinkedIn men även en del data i Google Analytics. I Google Analytics kan du bland annat se hur många besökare som kommer från LinkedIn och besöker din webbplats.
LinkedIn för företag: Vad ska vi publicera?
Vad ska du då publicera på LinkedIn för företag? Vilket innehåll brukar vara fördelaktigt för en företagssida jämfört med din personliga profil? Något som är grundläggande är att inte publicera för “säljigt” innehåll eller att vara för “säljig”. Självklart kan du publicera när ditt företag har en ny produkt eller extra pris på en tjänst, men publicera också annat innehåll. Dela med dig av tips och råd, det brukar uppskattas på LinkedIn.
Som företag brukar det också uppskattas om du delar med dig “bakom kulisserna”. Du kan publicera när ditt företag anställer någon, eller när verksamheten delar med sig av hur produkter eller tjänster produceras och liknande.
Annonsera på LinkedIn
Som många andra sociala medier kan ditt företag annonsera även på LinkedIn. Om du har ett B2B-företag kan LinkedIn vara en jättebra plattform att annonsera på. När din organiska räckvidd inte räcker hela vägen fram, kan du få en större publik som också överensstämmer med din målgrupp.
Bästa tipsen för företag på LinkedIn
Nu är din företagssida skapad och modifiera, för att enklare gå vidare med din LinkedIn strategi kommer här våra bästa tips för att lyckas på LinkedIn:
- Dela relevant innehåll på rätt tidpunkter
- Skapa uppmärksamhet med en bild eller video
- Försök att ha en kort text, dela annars upp texten i punktform för göra det lätt för läsaren
- Inkludera en tydlig och enkel CTA (Call to Action)
- Namnge den målgrupp som du försöker nå, till exempel “ett meddelande till alla kreatörer” eller “är du en giggare?”
- Tagga alltid människor eller andra företag som du nämner
- Ställ en fråga för att få mer respons
- Inkludera en eller två hashtags på ett naturligt sätt
- Svara på eventuella kommentarer relativt snabbt för att uppmuntra engagemang