Synonymer och relaterade sökord: Varför ska de användas?

Synonymer och relaterade sökord, varför ska de användas? Läs vår artikel om synonymer och relaterade sökord inom SEO och content writing!
Synonymer och relaterade sökord

Att använda rätt sökord inom sökmotoroptimering är en av de viktigaste faktorerna. Genom att använda de sökord som användare faktiskt söker på, kan vara avgörande för att dina sidor eller artiklar ska ranka i det organiska sökresultatet. Därför är det så viktigt att göra en grundlig och bra sökordsanalys. Så, efter att du har hittat ditt sökord, varför ska du då inte använda det om och om igen? Varför ska du använda synonymer och relaterade sökord?

Synonymer och relaterade sökord ger variation

Den största anledningen till att du bör använda synonymer, är för att din text blir enklare att läsa. Om du skriver en text om ”godis” och använder det sökordet i varannan mening – då kommer inte texten att flyta på. Därför bör du sikta på variation i dina texter. Du kan till exempel använda synonymer som ”karameller” eller ”sötsaker”. Dessutom kan du också använda relaterade sökord som exempelvis ”choklad” eller ”lakrits”, som inte är synonymer till ”godis” utan relaterade ord. 

För att göra din text mer engagerande och intressant, är variation en viktigt del. Det kan du skapa genom olika sätt, till exempel genom att blanda både långa och korta meningar. Att använda korta meningar gör att en text blir enklare att läsa. Den viktigaste saken du kan göra är att variera dina ord. Det här är extra viktigt om du använder long tail sökord, som består av flera ord. Om du använder ditt long tail sökord för många gånger, kommer din text att bli svår att läsa. Genom att använda synonymer och relaterade sökord istället, blir din text mycket mer intressant och enklare att läsa.

Relaterad artikel: Vad är long tail sökord?

Synonymer och relaterade sökord: hur hittar jag dem?

Hur hittar du då synonymer och relaterade sökord? Ett tips när det kommer till synonymer är att googla på ”synonymer godis”. Längst upp i sökresultatet kommer troligtvis webbplatsen Synonymer.se upp och där kan du se flera synonymer och även relaterade sökord till ditt sökord ”godis”.

Tänk på densiteten

Självklart är det viktigt att använda ditt fokus sökord regelbundet och vara medveten om din sökordsdensitet. Förr var det möjligt att fylla texten med sökordet så mycket som det bara går. På så vis förstod Google vad texten handlade om och kunde placera den rätt i sökresultatet. Google har kommit en lång bit på vägen sedan dess, den förstår texter mycket bättre och straffar dig om du använder sökordet för många gånger. Det kallas idag för keyword stuffing. 

Så, se till att använda sökordet tillräckligt många gånger i din text men inte för många gånger. Använd också sökordet i början, i mitten och i slutet av din text. Här blir också synonymer och relaterade sökord en viktig faktor, istället för att använda ditt fokus sökord för många gånger kan du använda dessa istället! 

Hur ofta ska jag använda synonymer och relaterade sökord?

Hur ofta ska man då använda synonymerna och de relaterade sökorden? Det finns inget direkt svar på den frågan. Allra viktigast är vad besökaren upplever när denne läser din text. För att förstå det, behöver du läsa din text om och om igen. Tycker du att synonymerna upprepas för många gånger? Används relaterade sökord för mycket? 

Sammanfattning

Ditt primära sökord bör vara ditt fokus, det är det här ordet/orden som dina besökare kommer att söka på, på Google. Synonymer och relaterade sökord använder du främst för att din text ska bli så bra som möjligt, men också för att vissa besökare kan söka på ett annat relaterat ord som din text handlar om. 

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

SEO plugins
SEO/sökmotoroptimering

SEO plugins för WordPress

SEO plugins kan vara väldigt hjälpsamma när du arbetar med SEO på din hemsida, här kan du hitta tips på de SEO plugins som vi tycker om!

sökintention
SEO/sökmotoroptimering

Sökintention: Allt om search intent

Sökintentionen handlar om intentionen bakom en sökning på Google, vad är syftet med att söka på olika ord? Läs allt om sökintentionen här!