Vanliga misstag inom SEO

Att göra misstag inom SEO är något som förekommer mycket och det kan påverka resultatet mycket. Vi har tagit upp några vanliga misstag inom SEO som du bör undvika.

Att göra misstag inom SEO är något som både är vanligt och kan påverka resultatet en hel del. I det här inlägget går vi igenom några vanliga misstag och vad du kan göra för att åtgärda dessa.

Om du har erfarenhet av att jobba med SEO känner du säkert igen många av dem. Har du däremot inte arbetat speciellt mycket med sökmotoroptimering är det bra att se över att du inte gör några av dessa misstag inom SEO.

Misstag inom SEO

Saknas mätbara mål

Ett misstag inom SEO är att det inte finns några mätbara mål uppsatta. Oavsett vilken marknadsföring du arbetar med är det viktigt att sätta upp mål. Inom digital marknadsföring som SEO är det extra viktigt. För att kunna utvärdera och optimera är det A och O att du har mätbara faktorer som du sedan kan utvärdera mot.

Missar sökbeteendet - ett annat vanligt misstag inom SEO

Det är inte ovanligt att företag utgår från sin egna begreppsvärld istället för att utgå från de potentiella kunderna och hur de faktiskt benämner saker. Att hitta rätt sökord och att göra en bra sökordsanalys kan vara en av de svårare sakerna inom SEO. 

Företag kan benämna en produkt eller tjänst på ett specifikt och branschmässigt sätt. Problemet med detta är att de potentiella kunderna söker på ett annat begrepp och att sökvolymen skiljer sig mycket mellan de olika benämningarna. Ibland kan det exempelvis vara 100 gånger fler sökningar på ett sökord jämfört med ett annat som betyder samma sak. 

För att hitta rätt sökord finns det flera verktyg. Ett tips är att använda Sökordsplaneraren i Google Ads. Det är också bra om kontot är aktivt och att du annonserar på Google för att kunna få ut fullständig data. Andra lite dyrare alternativ är också Ahrefs som används i så många andra aspekter också, när det kommer till SEO.

Duplicerat innehåll

Google nedvärderar en webbplats om det finns duplicerat innehåll. Detta innebär att det finns flera sidor (URL:er) som har samma brödtext. Det här kan vara ett vanligt problem, speciellt hos e-handlare, då återförsäljare kanske helt enkelt tar produkttexter rakt av. Ett annat problem för just e-handlare är att dupliceringar skapas genom filtreringar eller sorteringar. 

Ett tips som jag har nämnt i tidigare inlägg är att använda verktyget Copyscape för att säkerställa att texter är helt unika och inte duplicerade på något sätt. Verktyget kostar lite men är definitivt värt pengarna för att undvika duplicerat innehåll.

Vanligt misstag inom SEO - Glömmer bort att prioritera

Från ett SEO-perspektiv behöver du välja vilket innehåll på webbplatsen som är viktigt. Det här brukar kunna vara ett vanligt misstag inom SEO. Förenklat kan man säga att desto fler klick det krävs för att komma till den viktiga sidan, desto färre “SEO-poäng” kommer den att få från Google perspektivet. Med hjälp av navigeringen och den interna strukturen på webbplatsen skapar du prioriteringen.

Relaterad artikel: 10 SEO myter du borde ignorera

Inget SSL-certifikat

För många är SSL-certifikat en självklarhet, men inte för alla! SSL-certifikat är det som gör att din sida är säker, visar ett lås samt https istället för http. Många implementerar fortfarande inte detta och det kan skada SEO vilket leder till att du får färre besökare.

misstag inom SEO - ssl-certifikat

Bilder har inte blivit sökmotoroptimerade

Bilder på din webbplats är också en viktig del, även för sök. Idag går det att genomföra bildsökningar i stor utsträckning. Om du inte optimerar dina bilder är risken att ditt SEO-arbete försämras eller att du går miste om ett stort visuellt sökresultat. Så här kan du optimera dina bilder:

  • Se till att bilderna har passande filnamn (beskriver bilden och innehåller ditt sökord)
  • Att bilderna har rätt format
  • Att bilderna är av hög kvalitet
  • Att bilderna har blivit komprimerade 
  • Att samtliga bilder har en lämplig alt-text

Att inte mobilanpassa webbplatsen

Idag är det fler och fler som surfar på mobilen istället för datorn. Hela 87 % av internetanvändare i Sverige använder internet på mobilen dagligen. Även Google har vänt sig till mobiler och indexerar mobilen först sedan mars år 2018. Därför är det väldigt viktigt att mobilanpassa sin webbplats. 

I Google Search Console kan du se om din webbplats är mobilvänlig eller inte. Det finns även många andra sätt att mobilanpassa sin webbplats. Vi använder WordPress och Elementor till den här sidan och då går det enkelt att byta till en mobil vy för att se och anpassa för att det ska se bra ut på mobiltelefoner. Självklart kan du ju också gå in på din sida på din mobil för att se hur den ser ut!

Misstag inom SEO - Sammanfattning

Det var några misstag inom SEO som är bra att undvika. Såklart finns det fler men det kan vara en bra början att se över så du inte utför några av dessa misstag. Kontakta ossNorrlands Webbyrå om du har några frågor så hjälper vi gärna till.

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

SEO plugins
SEO/sökmotoroptimering

SEO plugins för WordPress

SEO plugins kan vara väldigt hjälpsamma när du arbetar med SEO på din hemsida, här kan du hitta tips på de SEO plugins som vi tycker om!

sökintention
SEO/sökmotoroptimering

Sökintention: Allt om search intent

Sökintentionen handlar om intentionen bakom en sökning på Google, vad är syftet med att söka på olika ord? Läs allt om sökintentionen här!