Att använda välformulerade produkttexter till sina produkter kan leda till öka försäljning men också till bättre positioner i sökresultatet. Därför har vi samlat några tips och trix för att du enklare ska kunna skriva bättre beskrivningar till dina produkter.
Många e-handlare idag har nog koll på varför det är viktigt med välformulerade och unika texter till sina produktsidor. Om man arbetar med att skapa produkttexter till varje produktsida ökar chanserna för att attrahera rätt målgrupp vilket kan öka försäljningen och dessutom förbättra positionerna i sökmotorer. Det är med andra ord en ganska liten insats som kan generera ett betydande resultat för din e-handel.
Relaterad artikel: Kategoritexter: Vikten av optimerade kategoritexter inom e-handel

Viktigt att varje produkttext är unik
Hur skriver man då bra produkttexter? En sak att tänka på är att det är viktigt att använda unika texter till varje produkt. Använd därför inte beskrivningar som du har fått från leverantörerna. För att lyckas få bättre placeringar i sökresultatet och även ökad försäljning behöver varje text vara unik. Dessutom är unika texter viktigt ur ett SEO-perspektiv. Sökmotorer som Google älskar unikt innehåll. Det är också betydelsefullt från ett användarperspektiv genom att trycka extra mycket på sådant som är viktigt och intressant för just din målgrupp.
Det finns flera verktyg man kan använda för att kontrollera att beskrivningarna är unika. Copyscape är väldigt bra för att kolla om texten är unik och inte finns någonstans på webben. Det kostar lite (ungefär 10 öre per 200 ord) men är helt klart värt om du skriver många produkttexter. Ett annat tips är verktyget Plagiarism Checker från Small SEO Tools som också är väldigt bra och är kostnadsfritt. Båda verktyget är enkla att använda och du klistrar bara in din text och verktygen kontrollerar att den är unik.
Relaterad artikel: 6 tips för att skriva intressant text
Produkttexter bör inte vara alldeles för teknisk
Något som kan vara ganska vanligt är att produkttexter blir alldeles för tekniska. Istället är det bättre att lyfta fram produktens bra egenskaper. Exempelvis vad dessa egenskaper innebär för en kund? Vilka känslor kan de eventuellt framkalla och varför kan produkten vara bra?
Många webbutiker har valt att använda både en sektion för “Produktbeskrivning” och en sektion som kan kallas “Teknisk beskrivning”. I den tekniska beskrivningen bör man använda alla tekniska specifikationer som produkten har och göra det i punktform för att det ska vara lätt för kunderna att läsa.

Se till att produkttexterna är lättlästa
En produktbeskrivning ska såklart vara lätt att läsa. Det blir ingen bra användarupplevelse om texten varken innehåller underrubriker eller styckeindelningar. Risken är då att besökare går till en konkurrent istället. För att göra en produkttext lätt att läsa bör du använda underrubriker, korta stycken tillsammans med punktlistor.
Om du använder WordPress för din webbplats eller webshop finns det kostnadsfria tillägget (pluginet) Yoast som kontrollerar läsbarheten av ditt innehåll. Där kan du enkelt kontrollera att ditt innehåll är användarvänligt och även få tips på vad som kan förbättras. Om du inte använder WordPress finns ett annat kostnadsfritt verktyg Hemingway Editor, där du kan klistra in din produkttext och på samma sätt se hur läsvänlig den är. Här får du också tips på hur du eventuellt kan förbättra den.
Glöm inte bort att tydligt visa dina USP:ar (Unique Selling Points)
Inom e-handeln kan konkurrensen vara riktigt hård om du inte säljer en unik produkt som inte finns att hitta på speciellt många andra ställen. Varför ska besökare handla hos just dig? Gör det enklare för besökare att besluta sig för att utföra köpet hos dig. Presentera dina USP:ar tydligt. Dessa kan exempelvis vara:
- Fri frakt och fria returer
- Öppet köp
- Säkra betalningsalternativ
- Certifieringar som exempelvis Trygg E-handel
Sammanfattning av produkttexter
Se också till att det är enkelt för dina kunder att lämna recensioner. Detta har inte så mycket med produkttexter att göra men ändå värt att nämnas. När du låter dina kunder lämna recensioner på dina produkter skapas ett dynamiskt innehåll som kan vara en fördel för dina positioner i Google. Dessutom ingjuter detta ett förtroende och trygghet för nya potentiella kunder.
Vill du ha hjälp att med dina produkttexter? Vi är en webbyrå som skriver unika och användarvänliga produkttexter till din e-handel. Kontakta Norrlands Webbyrå för att veta mer!