Kategoritexter: Vikten av optimerade kategoritexter inom e-handel

Driver du e-handel eller jobbar inom branschen? Har du arbetat med sökmotoroptimering på webbutiken och använder kategoritexter? 

Idag är det många e-handlare som har insett vikten av att använda sökmotoroptimerade produkttexter. Dock glömmer man ofta bort kategorisidorna i webbutiken. 

Att använda sökmotoroptimerade kategoritexter är minst lika viktigt som produkttexterna, om inte viktigare! Vi kommer gå igenom varför kategoritexter är så viktiga och några tips på hur du kan sökmotoroptimera dessa på bästa sätt.

kategoritexter

Vad är en kategoritext?

När du besöker en webbutik och klickar in på en kategori, exempelvis “klänningar”, då kommer du till en kategorisida som visar klänningar. Här bör du finna en kategoritext som exempelvis beskriver vad kategorin handlar om och omfattar. Det kan till exempel vara olika varumärken som klänningarna finns i, vilka typer av klänningar som finns i kategorin eller vilka säsonger. 

Varför använda kategoritexter?

Varför ska man då använda kategoritexter? Det finns flera positiva aspekter till detta. Bland annat blir det lättare för Google att förstå vad din sida handlar. Dessutom brukar sökorden för kategoritexter ha större sökvolymer än produkttexterna, eftersom produkttexterna brukar ha mer specifika namn och sökord.

Fördelar med att använda kategoritexter: 

  • Google förstår enklare vad din sida handlar om
  • Kategoritexterna har oftast större sökvolym eftersom de vanligtvis har bredare sökord
  • Du kan fånga in många fler long tail sökord 

5 tips för sökmotoroptimerade kategoritexter

Hur ska man då sökmotoroptimera sina kategoritexter? Att optimera kategoritexter är en process som liknar annan optimering av texter. Till exempel när det handlar om rubriker och underrubriker, sökord och längd på texten. 

Det finns några fler faktorer som är bra att tänka på, följande är 5 tips på hur du kan optimera dina kategoritexter på ett optimalt sätt. 

kategoritexter

1. Dela upp kategoritexten

En vanlig frågeställning med kategoritexter kan vara vart man bör placera dem. Ovanför eller nedanför produkterna? Det bästa du kan göra är att dela upp texten. Ta med en liten paragraf, kanske två till tre rader ovanför produkterna och placera resterande text under produkterna. Efter den lilla paragrafen ovanför kan du också lägga till en länk som leder längre ned på sidan, på så vis vet besökaren att det finns mer att läsa om kategorin nedanför samt hittar lätt dit. 

För att sökmotoroptimera på bästa sätt bör du använda en textlängd på 350-500 ord. 

2. Rubriker och underrubriker

Precis som med all text egentligen, blir det enklare att läsa om det finns rubriker och underrubriker. Från ett SEO-perspektiv bör du ha en H1-rubrik och åtminstone två eller tre H2-rubriker. Använd gärna H3- eller H4-rubriker också, om det behövs.

3. Sökordsdensitet

Sökordet för kategoritexten bör vara jämnt fördelat på sidan. Använd den åtminstone i början, mitten och slutet av texten. Du kan med fördel ta med sökordet i första meningen i den lilla paragrafen ovanför produkterna. 

4. Interna länkar

Interna länkar är alltid viktiga när du arbetar med sökmotoroptimering. Ta alltid med en länk som leder till startsidan och använd sökordet för din startsida som ankartext. Sedan bör du också länka till åtminstone två eller tre andra sidor på webbplatsen. Det kan exempelvis vara andra kategorier som är inom samma område eller varumärken, om du har specifika varumärken i din webbutik.

5. Optimera bilder

Att sökmotoroptimera bilder är också alltid viktigt, oavsett om det är inom e-handel eller inte. När du ska optimera dina bilder bör du tänka på att ta med ditt sökord och lägga till den i bland annat filnamnet till bilden och alt-text. 

När det handlar om kategorisidor kanske man inte har någon bild eftersom det ofta finns flera bilder på produkterna. Ett tips är att använda en allmän bild för kategorin och lägga till den i brödtexten, nedanför produkterna.

kategoritexter

Sammanfattningsvis om kategoritexter

Nu vet du varför kategoritexterna är så viktiga ur ett SEO-perspektiv. Dessutom har du fått tips för att komma igång med att skriva och sökmotoroptimera dina kategoritexter. 

Om du redan har gått igenom dina produkttexter är det förståeligt om det känns jobbigt att också skapa kategoritexter till varje kategori. Det är där vi kommer in! På Norrlands Webbyrå hjälper vi dig gärna att skapa sökmotoroptimerade kategoritexter (och självklart produkttexter också), så slipper du fundera på detta. Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller vill ha hjälp!

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på reddit
Dela på whatsapp
Dela på pinterest

Liknande inlägg

vad är google my business
Marknadsföring

Vad är Google My Business?

Vad är Google My Business? I det här inlägget har vi samlat information kring verktyget, vilka fördelar det finns och hur ditt företag skapa en.

Vill du synas på webben och öka din försäljning?

Vi hjälper dig med content / text, sökmotoroptimering / SEO, digital marknadsföring och webbdesign.

Content