De flesta myterna är ofarliga. Tuggummi tar sju år att smälta, hajar får inte cancer, blixten slår aldrig ner på samma ställe två gånger. Tyvärr går det inte säga detsamma om SEO myter. I värsta fall kan de leda till att du slösar mycket tid, pengar och resurser på saker som inte kommer att förbättra din SEO.
Vi kommer gå igenom 10 SEO myter du bör ignorera!
SEO myter nr 1: SEO är död
Att SEO är död är ett relativt vanligt påstående i media. Varför? Det kan bero på flera olika anledningar, en av de största är relaterad till direct answers i Google.
Direct answers är den ruta som visas om du till exempel söker på ”väder Sundsvall” eller ”hur gammal är Elon Musk”. Däremot betyder verkligen inte det här att SEO är död, du kan ändå få klick även om ditt sökord eller sökfras går att svara på med hjälp av direct answers.
Så länge det finns sökmotorer som Google, kommer SEO att leva vidare.
SEO myter nr 2: SEO är en engångsgrej
En annan av SEO myter är att SEO är en engångsgrej. SEO är lite som att gå till gymmet, det är okej om du missar en träning här eller där, men ligger du för ofta i soffan och äter chips så börjar det att dala.
Varför är det på det här sättet? Att du behöver fortsätta arbeta med SEO beror på flera anledningar:
- Dina konkurrenter går om dig i rankningarna (eftersom de fortsätter att arbeta med SEO)
- Du börjar förlora länkar mot din sajt
- Ditt content är inte lika fräscht och uppdaterat (mer om det senare i den här artikeln)
Självklart finns det undantag, det finns sajter som fortsätter att ranka bra i sökresultatet trots att de inte längre arbetar med SEO.
SEO myter nr 3: Google rankar bara nytt content
Att uppdatera gammalt content på webbplatsen är något vi ofta rekommenderar till våra kunder. Varför? För att nytt eller uppdaterat content är en stor rankningsfaktor. Däremot behöver det inkludera att ditt content får en högre kvalitet när du uppdaterar innehållet.
Det här beror också på vad det är för sorts content, till exempel ”hur man knyter en slips” är innehåll som inte förändras speciellt mycket över tid.
SEO myter nr 4: Long tail sökord är enklare att ranka på
Att long tail sökord är enklare att ranka på, är en liten SEO myt. I många fall kan det vara enklare att ranka på ett long tail sökord, men det stämmer absolut inte alltid. Även om ett sökord är long tail behöver det inte nödvändigtvis betyda att det är lättare att ranka på det, det kan ändå vara hög konkurrens om det ordet.
Relaterad artikel: Vad är long tail sökord?
SEO myter nr 5: Duplicerat innehåll straffar din sajt
SEO myter som att duplicerat innehåll straffar din sajt är delvis sant. Google har sagt på flera tillfällen att de inte alltid straffar sajter som har duplicerat innehåll men det kan däremot ställa till med andra negativa saker gällande SEO:
- Stökiga URL:adresser i sökresultatet
- Förvirrande för backlinks
- Onödig crawling
- ”Fel” sidor rankar högre
SEO myter nr 6: Sociala signaler hjälper rankningar
Om du har artiklar eller sidor som delas mycket i sociala medier, är det inte långsökt att tro att detta även hjälper för SEO.
Däremot, enligt Google’s John Mueller så påverkar inte sociala medier rankningarna i sökresultatet.
Men även om sociala medier inte har någon direkt påverkan av SEO, har den flera andra anledningar bland annat:
- Får du mycket synlighet i sociala medier ökar det kännedomen av ditt varumärke
- Det kan också leda till att fler besöker din webbplats, vilket i sin tur påverkar SEO
SEO myter nr 7: PPC kan hjälpa dina rankningar
Att PPC kan hjälpa dina organiska rankningar är en annan av SEO myter. När det handlar om det organiska sökresultatet, påverkar det inte om du ger Google pengar eller inte.
SEO myter nr 8: PageRank spelar ingen roll längre
PageRank är grunden till Google. Den tittar på kvantiteten och kvaliteten av backlinks för att avgöra värdet av en sida.
Många menar att PageRank inte spelar någon roll längre, men Google har bekräftat att PageRank fortfarande är en rankningsfaktor, åtminstone år 2018.
SEO myter nr 9: SEO handlar bara om rankningar
Alla vill ranka nr 1 i det organiska sökresultatet, eftersom då får du mest trafik till din webbplats. Det här är nödvändigtvis inte sant. En undersökning som Ahres genomförde, visade att första platsen i sökresultatet fick mest trafik 49 % av tiden.
Varför är det så? För att de andra sajterna får trafik från flera sökord, inte bara ett. Därför behöver vi börja fokusera på trafiken, inte bara på rankningarna.
Några korta punkter du kan tänka extra på:
- Djupdyk i ditt ämne
- Bygg fler backlinks för att boosta din auktoritet i sökresultatet
- Ha koll på sökbeteendet
SEO myter nr 10: Sökordsanalys är inte viktigt
Eftersom många hemsidor rankar på hundratals sökord, kan det blir lätt att tänka att sökordsanalysen inte är viktig längre. Däremot är sökordsanalys enormt viktig när du börjar sökmotoroptimera, men också under arbetets gång. Detta för att du ska kunna vara säker på att du arbetar med rätt sökord, och det sökord som användare faktiskt använder på Google!
Men också för att du inte längs vägen ska råka sökmotoroptimera två sidor för samma sökord.
Sammanfattning
Det var 10 SEO myter som du kanske inte visste var myter! Vi hoppas att de ska hjälpa dig i ditt SEO-arbete, vill du diskutera några av dem vidare – tveka inte att kontakta oss!