Vad är Google Search Console och vad används den till?

Vad är Google Search Console och vad används det till? Läs allt om gratisverktyget från Google - Google Search Console här!
google search console

Google Search Console är ett mycket praktiskt verktyg för alla som arbetar aktivt med sin webbplats. Det går bland annat att få fram mängder av information om din webbplats. Även hur olika sidor presterar och om besökarens beteende. I den här artikeln kan du fördjupa dig i vad Google Search Console är. 

Du får även några praktiska tips och hur du kan komma igång. Sist får du även en kortare sammanfattning med de viktigaste punkterna.

Vad är Google Search Console?

Google har skapat ett gratisverktyg som heter Google Search Console. Med hjälp av verktyget får du fram mängder av information som rör webbplatsen prestanda och funktion. Du kan även få fram matnyttig information om besökare och deras beteende. Bland annat:

  • Få fram antalet besökare över tid och på vilket sätt de hittade din webbplats.
  • Vilka enheter de använder primärt för att surfa, det vill säga mobil, surfplatta eller dator.
  • Du kan se vilka segment på din webbplats som lockar mest trafik.
  • Identifiera brister på webbplatsen och hur du kan åtgärda dem.
  • Det går att koppla ihop Google Analytics med Google Search Console.

En stor fördel är också att du kan få fram information i analysen kring hur din webbplats positioneras ungefärligt i olika sökningar.

Varför är det bra att använda Google Search Console?

Att använda Google Search Console ger dig möjlighet att gratis kunna få fram information om din webbplats. Det i sin tur gör det möjligt att förbättra brister och arbeta proaktivt med bland annat SEO. 

Du får även fram historiska data och kan följa din webbplats status utifrån Google Index. Tre andra områden varför det är bra att använda Google Search Console är:

  1. Arbeta mer precist med SEO. Bland annat genom möjlighet att arbeta med sökordsanalys. Exempelvi att hitta nya områden att arbeta med kring optimering av sökord.
  2. Identifiera brister. Brister som kan leda till att Google rankar sidan sämre. Det kan vara säkerhetsbrister till indexeringsproblem. 
  3. Få information om webbplatsen är användarvänlig för mobiler (mobile usability). Tänk på att Google premierar användarvänlighet när det kommer till mobile-first. 
google search console

Praktiska funktioner i Google Search Console

Det finns många praktiska funktioner i Google Search Console att utforska. För att få en introduktion kan du se Google’s egna introduktionsvideo till verktyget:

Några viktiga funktioner som är bra att lära sig är:

Användbarhet för mobila enheter (mobile usability)

Att Google premierar webbplatser som har hög användbarhet för mobila enheter är ingen nyhet. Med hjälp av Google Search Console får du inte bara fram betyg utan kan hitta brister. Därefter är det enklare att åtgärda problemen. Bland annat får du fram om texter och bilder inte är tillräckligt mobilanpassade.

Se hur webbplatsen presterar (performance)

Du kan ställa in det intervall och se hur din webbplats presterar. Det kan vara så långt tillbaka i tiden som runt 16 månader till en vecka. Här kan du se både antal visningar och klick. 

Under average position kan du även se vilken i genomsnitt den position din webbplats har hos Google. Du kan även analysera organisk trafik med information som vilka länder besökaren befinner sig i och givetvis vilken enhet de använder.

Indexering och fel på webbplatsen (coverage)

Med Google Search Console kan du du se indexeringsstatus på dina sidor. Du ser även fel som 404-fel och varningar. Här får du även en bra översyn över om någon sida tagits bort ur registret och varför. Därefter blir det enklare att åtgärda indexeringsfel och brutna länkar.

Säkerhetsbrister och manuell åtgärd

I Google Search Console kan du få fram säkerhetsbrister (security issues). Finns det brister som att överföringen inte är krypterad kan sidan få varningar. Genom att åtgärda säkerhetsbrister går det att få bättre ranking och undvika bestraffning från Google

Under manuell åtgärd (manual action) kan du se om webbplatsen bryter mot några av Googles riktlinjer. Det innebär att din sida kan plockas bort helt eller rankas lågt av Google. Det kan även vara bristande kvalitet som gör att webbplatsen råkar ut för manuell åtgärd.

Andra bra funktioner

Två andra bra funktioner i Google Search Console är sitemaps och links. I verktyget kan du ange sitemaps. Sitemaps är viktigt för att Google lättare ska kunna navigera på olika undersidor på din webbplats. Det gör att även riktiga besökare sedan kan hitta rätt information.

Under länkar (links) får du en överblick över både externa och interna länkar. På så sätt kan du arbeta med mer precision när det kommer till internlänkning på webbplatsen. Här kan du även läsa om viktiga begrepp hos Google.

google search console

Hur börjar jag att använda Google Search Console?

Första steget är att verifiera din webbplats vilket kräver att du loggar in på ditt Google-konto. Viktigt att notera att det är Google-kontot som är kopplat till webbplatsen. Därefter öppnar du Google och väljer att ”starta nu”. Det kommer ge dig två alternativ som kallas domän eller webbadressprefix. Valen är till för att du måste verifiera att du är ägare av webbplatsen.

Alternativet domän innebär att du måste använda en kod i konfigurationen för DNS. Den ska anges hos den leverantör du har för domännamnet.

Webbadressprefix erbjuder olika metoder för verifiering. Ett sätt är att ladda upp en HTML -fil på din webbplats. Du får tydliga instruktioner om exakt hur du ska gå tillväga för varje alternativ.

Sammanfattning om Google Search Console

Google Search Console är ett gratis verktyg som ger överblick över vem som besöker din webbplats. Du får information om vilken enhet de använder när de surfar och vilka segment som är populärast. 

Det är även ett verktyg som gör det möjligt att arbeta med SEO. Med Google Search Console får du även fram säkerhetsbrister och fel på webbplatsen. Verktyget kan kopplas ihop med Google Analytics. 

För att komma igång med Google Search Console behöver du verifiera din webbplats och ägarskap. Sen är det bara att börja använda de många funktioner du får tillgång till. Genom att arbeta med Google Search Console kan du förbättra funktioner och få bättre ranking på sökmotorer.

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg