Har du hört talas om Google My Business förut? Använder ditt företag verktyget redan?
I den här artikeln går vi igenom vad det är, vilka fördelar det finns med att använda verktyget och hur ditt företag kan skapa ett konto samt tips på hur du kan optimera det för att öka synligheten.
Vad är Google My Business?
Google My Business är ett verktyg från Google där företag kan lista sina verksamheter på webben. Här kan ditt företag lista saker som verksamhetens adress, telefonnummer och öppettider, bland annat. Genom att lista produkter eller tjänster som ditt företag säljer kan du synas både i Google sökresultat och i Google Maps. Dessutom kan dina kunder lämna recensioner, vilket kan ha en positiv inverkan på din rankning.
Vad kostar Google My Business?
Det här verktyget är helt gratis och kostar alltså ingenting. Du kan uppdatera ditt konto med inlägg, nyheter, erbjudanden eller andra uppdateringar. Du kan också annonsera direkt i verktyget, detta är lite som en mindre version av Google Ads.
Fördelar med att använda verktyget
Det finns således flera fördelar att använda Google My Business för ditt företag. Egentligen finns det inga nackdelar, eftersom det inte ens kostar en krona. Följande fördelar finns för att använda och arbeta med verktyget:
- Helt gratis
- Öka synligheten för ditt företag i sökresultatet samt Google Maps
- Kunder kan lämna recensioner
- I mobilen går det enkelt att klicka på ”Ring” så kan kunder ringa dig direkt
- Tydliga öppettider
Så skapar du ett Google My Business-konto i 9 steg
Om det inte är du som äger företaget som ska registreras för Google My Business, är det viktigt att du säkerställer att du kan skapa och verifiera kontot. Här kan du läsa mer om ägarskap.
1. Skapa ett Gmail-konto
För att kunna registrera företaget behöver du ett Gmail-konto. Om du redan har ett kan du gå vidare till steg 2, annars skapar du ett Gmail-konto så här.
2. Gå vidare till Google My Business
När ett Gmail-konto är avklarat går du vidare till startsidan för Google My Business. Här klickar du på Logga in och anger ditt Gmail-konto.
3. Skriv in företagsnamn
I rutan Ange ditt företagsnamn skriver du in det och klickar på Nästa. Förhoppningsvis dyker inte ditt företagsnamn upp vilket gör att du istället kan klicka på Skapa ett företag med detta namn.
4. Ange adress till ditt företag
Har företaget en fysisk adress kan du skriva in den. Annars kan du ange ett område, exempelvis ett visst område som ditt företag är verksam inom. Om du däremot inte vill att adressen ska synas på Google Maps kan du istället välja Jag levererar varor och tjänster till mina kunder och klicka sedan Nästa.
5. Vill du visa din företagsadress på Google Maps?
Om det är möjligt för dina kunder att besöka verksamheten, exempelvis om du driver en restaurang, butik eller har ett huvudkontor så kan du välja att visa adressen i Google Maps. Då anger du adressen i fältet Ange företagets adress.
Om du däremot inte vill att adressen ska synas på Google Maps kan du istället välja Jag levererar varor och tjänster till mina kunder och klicka sedan Nästa.
6. Välj företagskategori
Här väljer du en företagskategori. Tänk på att välja rätt, om du exempelvis har ett café eller fik bör du inte välja restaurang eftersom du inte erbjuder restaurang mat. När du har valt klickar du på Nästa.
7. Ange företagets kontaktuppgifter
Skriv in företagets kontaktuppgifter, exempelvis telefonnummer, webbplatsadress och om företaget har en bokningssida går det även att ange den. Därefter kan du klicka på Nästa.
8. Granska registreringen och välj ett verifieringsalternativ
Nu kan du granska din registrering (självklart går det också att ändra sedan) samt välja ett sätt att verifiera kontot. Det går att verifiera via telefonnummer men många företag väljer att verifiera via post vilket innebär att Google skickar ett verifieringskort på posten.
1. När du har granskat dina uppgifter klicka du på Post längst uppe till vänster.
2. Du kan också ange ett namn på den som ska ta emot verifieringskortet. Det är helt frivilligt, Google kommer att skicka kortet till företagsadressen som du har angett. Därefter klickar du på Skicka vykort.
Det är också möjligt att klicka på Verifiera senare och göra detta vid ett senare tillfälle om du vill, däremot rekommenderar vi att du verifierar snart. Ditt företag kan exempelvis inte visas på Google Maps förrän du har verifierat.
9. Slutför verifiering
När du har fått ditt verifieringskort (några veckor senare) kan du slutföra verifieringen. Detta gör du genom att gå till startsidan, loggar in på företagets Google My Business och klickar på Verifiera nu. Du skriver då in verifieringskoden och följer resterande anvisningar.
Nu är ditt Google My Business-konto igång och du kan börja uppdatera och optimera den för bäst synlighet!
Tips för att optimera din Google My Business för bäst synlighet
Nu när du har startat ditt konto så kan du optimera den för bäst synlighet. Desto mer information du använder, desto bättre. Dessutom bör du uppdatera med nyheter, bilder och även svara på recensioner eftersom både Google och besökare ofta tittar på omdömen. Några tips för att optimera ditt konto:
- Använd endast korrekta uppgifter som även finns på hemsidan (kom ihåg att uppdatera vid ändringar)
- Glöm inte bort att verifiera kontot för att få ökad synlighet
- Fråga nuvarande och nya kunder om det är möjligt att lämna en recension
- Kom ihåg att också svara på recensioner
- Lägg till flera bilder på företaget och verksamheten
- Skriv en bra beskrivning och använd sökfraser som passar
- Undvik att använda flera Google My Business-konton för samma verksamhet