fbpx

7 strategier inom copywriting som proffs använder

Strategier inom copywriting är fördelaktigt för dig som vill ha mer trafik, fler leads och ökad försäljning. Läs vårt inlägg för 7 strategier inom copywriting som proffs använder.
strategier inom copywriting

Att följa några strategier inom copywriting är ingen dum idé. Om du vill ha mer trafik, fler leads och ökad försäljning är det absolut fördelaktigt att arbeta med din copy. 

I det här inlägget kommer vi gå igenom 7 strategier inom copywriting som proffsen använder. Det kommer att hjälpa dig att skriva bättre copy från början, eller för att förbättra den copy som du redan har. 

De här 7 strategierna inom copywriting kommer vi att gå igenom: 

strategier inom copywriting

Först och främst, vad är copywriting?

Copywriting handlar om att sälja en produkt eller tjänst med hjälp av ord. Det innebär att övertyga potentiella och nuvarande kunder att agera på exempelvis ett erbjudande eller en utmaning. Copywriting kan du med fördel använda på din webbplats, i blogginlägg, e-postkampanjer eller genom annonsering. 

En copywriter skriver alltså texter som säljer helt enkelt.

The slippery slide

Allra första målet med copy är att få läsaren att läsa vidare. 

Inom copywriting talar man då om en “slippery slide”. Du kan till exempel börja med en fråga eller en liten historia. Det här är en strategi inom copywriting som du bör försöka implementera så ofta som det går. 

Strategier inom copywriting

AIDA-formeln

AIDA är en populär strategi inom copywriting som står för: 

Attention
Interest
Desire
Action

Det är en kraftfull formel som bland annat fungerar för: 

  • Säljsidor
  • Landningssidor
  • Intro på blogginlägg
  • E-post nyhetsbrev
  • Video beskrivningar

Konceptet för AIDA daterar tillbaka till år 1898 när Elias St. Elmo Lewis skrev en kolumn (anonymt) om tre principer inom reklam och annonsering. Den är kolumnen hamnade i en av de största tidningarna i USA under 1800-talet. Senare blev också Elias inkluderad i Advertising Hall of Fame. 

Det var så AIDA föddes. 

Så här fungerar den här strategin inom copywriting

ATTENTION – Det första steget handlar om att skapa medvetenhet om ditt varumärke. 

Du vill skapa content som framkallar uppmärksamhet och engagerar dina besökare. Det här kommer att göra att dina besökare blir nyfiken och vill veta vad ditt varumärke faktiskt gör.

strategier inom copywriting

INTEREST – Nu har du lockat till dig ett intresse och behöver bibehålla det intresset och engagemanget hos besökaren. För att det ska finnas en anledning för besökaren att bibehålla sitt engagemang måste du ge den en anledning. 

Detta kan du göra genom att beskriva problemet som den möter, genom exempelvis storytelling. Nyckeln är att göra problemet personligt, på det sättet talar du bara till besökaren och ingen annan.

DESIRE – I det här steget visar du besökaren hur dina produkter eller tjänster kan lösa deras problem. Det är här som du beskriver funktionerna av din produkt och de fördelar som finns med den. Här brukar det vanligen användas före och efter bilder för att illustrera, beroende på vad din produkt eller tjänst innebär. 

ACTION – När du har lyckats med att skapa ett begär, alltså att besökaren känner till att dina produkter eller tjänster kan lösa deras problem, är det dags att få besökaren att agera. När du säljer face to face är det här som du frågar om personen vill köpa. 

Det är viktigt att du gör det enkelt för besökaren att agera, det kan du göra genom en tydlig CTA (call-to-action) eller dina kontaktuppgifter för att personen lätt ska kunna kontakta ditt företag vid eventuella frågor.

Fördelar > Funktioner

Funktioner är jättebra, men det är fördelar som säljer. Det här är ett misstag som många gör när det kommer till sin copy. Att man fokuserar på funktionerna istället för de fördelar som finns med funktionerna. 

Till exempel, om du ska lansera en ny mjukvara som är designad för att hjälpa människor att bli mer produktiv. Då kan du vända kanske lite tråkiga funktioner och berätta om fördelarna det ger istället: 

Funktioner: 

Enkla att göra-listor
Enkelt planera din arbetsdag
Prioritera viktiga uppgifter
Enkelt att komma igång
Avsluta när som helst
Status uppdateringar

Fördelar: 

Få mer gjort varje dag
Klara dina mål (utan att stressa)
Fokusera på det som är viktigast
Börja spara tid idag
Inga åtaganden
Håll dig uppdaterad

Starka CTAs

En CTA är en call-to-action, oftast i form av en knapp. Att använda tydliga och starka CTAs, kan vara skillnaden mellan en sida som konverterar och en sida som faller pladask.. 

Din CTA är viktig eftersom prospekts (potentiella kunder) är upptagna. De har inte tid att fundera på vad de ska göra härnäst. Därför behöver du säga till dem exakt vad de ska göra. 

Socialt bevis

Enligt Nielsen Norman Group är det många människor som förlitar sig på socialt bevis när de inte är säker på vad de ska göra härnäst. Med socialt bevis menar vi kundomdömen och liknande. Därför är det viktigt med socialt bevis när någon ska bestämma om de ska köpa det du säljer.

På grund av detta använder copywriters som är proffs både resultat, kundcase och omdömen i texterna. Det här är en strategi inom copywriting som fungerar enormt bra. 

Här nedan är ett exempel från Hotjar där de visar att de över 500 000 organisationer använder deras verktyg: 

strategier inom copywriting

Istället för siffror kan du också ha kundomdömen. Här nedan ser du ett exempel från Elementor‘s hemsida.

Paradoxen för socialt bevis

Du behöver socialt bevis för att sälja men du behöver sälja för att få socialt bevis. Det kan vara ett knepigt läge. Något du kan göra är att visa ditt starkaste bevis.

Vi använder ett exempel där du säljer en produkt som har en gratis version och två betalversioner. 1 000 personer signade upp på gratis versionen men inte så många har uppgraderat till någon av betalversionerna. Då kan du exempelvis lyfta att upp 1 000 personer har registrerat sig. 

Samma sak kan du göra om du inte har så många kunder, men de kunder du har är supernöjda med din tjänst eller produkt. Då kan du visa upp exempelvis tre kundomdömen. 

Kristallklar USP

USP står för Unique Selling Point eller Proposition. Det är här som du besvarar frågan “Varför ska man köpa av dig”? Kanske du har bäst priser, kanske du har snabba leveranser eller du kan garantera resultat. Oavsett vad det är behöver du påpeka det i din copy flera gånger. 

Känslan av att det är brådskande

Den här strategin inom copywriting handlar om att få kunderna att köpa nu. Alltså skapa en känsla av att det är brådskande. Här är några exempel på hur du kan göra det här i din copy: 

  • “Tidsbegränsat erbjudande”
  • “Så länge lagret räcker”
  • “Bara 4 kvar i lager”
  • “Erbjudande fram till 17 juli”
  • “Erbjudande bara nu i helgen”
  • “Missa inte”

(Självklart behöver de här påståendena vara sanna, annars riskerar du att förlora kundernas förtroende). 

Strategier inom copywriting - sammanfattning

Nu när du har läst det här inlägget känner du säkert igen dessa strategier inom copywriting. Många företag använder sig av de här metoderna och copywriters som är proffs har koll på att det fungerar, därför fortsätter dem. 

Applicera gärna någon eller flera av strategierna inom copywriting i ditt företag. Vill du ha hjälp med säljande copy kan du alltid kontakta oss på Norrlands Webbyrå.

Lycka till!

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg