Black Friday närmar sig med stormsteg och för e-handeln kan detta innebära en hel del försäljning. Att sökmotoroptimera för såhär stora kampanjdagar kan vara lite mer speciellt. Detta eftersom konsumenter och besökare söker efter specifikt “Black Friday rea” eller “Black Friday tv” och liknande. Miljoner svenskar letar efter billigare priser under den här dagen, eller till och med veckan känd som Black Week. Under den här dagen, år 2019 shoppade vi svenskar för 7,1 miljarder kronor, vilket visar att det absolut är nödvändigt och fördelaktigt för din webbutik att sökmotoroptimera inför kampanjdagen.
I den här artikeln kommer du få våra bästa tips för att sökmotoroptimera!
När är Black Friday?
Vanligtvis brukar Black Friday infalla på den sista fredagen i november, vilket i år blir den 27:e november. Många webbutiker startar dock sin rea i förväg medans andra startar sina erbjudanden i förväg.
Vad är Black Friday?
Thanksgiving är alltid den fjärde torsdagen i november varje år, Black Friday är alltid dagen efter. Dagen har utvecklats till en helg, Black Weekend som följs av Cyber Monday. Detta har utvecklats ännu mer och många inom e-handeln har nu en hel vecka, Black week.
Den stora kampanjen har också gjort att White Monday har utvecklats, det är en svensk kampanj som under några år har spridit sig i över 23 länder. White Monday faller alltid in på måndagen innan Black Friday och syftet är att sprida företag som erbjuder cirkulära produkter och tjänster till konsumenter.
Black Friday tips för sökmotoroptimering
När du ska sökmotoroptimera för kampanjdagar är fokuset att fånga upp breda sökord som har stora sökningar under en kort period, exempelvis “black friday”, “mellandagsrea” och “black week”. Men du kan också använda sökord som “black friday tv”, sökvolymen är inte lika stor men har högre relevans i perspektiv till trafiken samt att konkurrensen troligtvis inte är lika hög.
Följande är våra bästa tips för att sökmotoroptimera inför rea dagarna!
Tips 1: Börja sökmotoroptimera i tid
Att ranka högt i det organiska (icke-betalda) sökresultatet tar tid. Även om din webbplats eller sida har hög auktoritet kan det ta längre tid för konkurrenskraftiga sökord som “black friday”. Därför är det bra att vara ute i god tid, helst några månader. Ska du däremot sökmotoroptimera en sida med ett mindre konkurrenskraftigt sökord, kan det troligtvis räcka med mindre tid.
Däremot skadar det aldrig att vara ute i god tid när det gäller SEO, så börja planera och arbeta med sökmotoroptimeringen tidigt!
Tips 2: Skapa bra och relevant innehåll
Bra innehåll är A och O när det kommer till sökmotoroptimering. Använd det primära sökordet på sidan, till exempel “black friday” och komplettera med sekundära sökord som du ser att många söker på, till exempel “black friday 2020” eller “vad är black friday” och liknande. Dela upp ditt textinnehåll så det blir enkelt för besökaren att läsa och använd underrubriker. Att använda listor brukar också vara fördelaktigt!
Kom ihåg att också använda minst en bild som har relevant alt-text och namn.
Relaterad artikel: Alt-text: Vad är det och varför är den viktig
Tips 3: Använd permanenta sidor
Det är vanligt att företag skapar tillfälliga sidor som ska användas vid kampanjer, och sedan tar bort dessa. Från ett SEO-perspektiv är det slöseri med både resurser och tid. För att få de bästa förutsättningarna att ranka på ett sökord (speciellt ett konkurrenskraftigt) är det viktigt att behålla sin position. Den kommer ju igen nästa år?
Lämna därför sidan uppe när kampanjen är slut, se till att Google (och andra sökmotorer) fortfarande kan nå sidan. Du behöver inte placera den långt upp i strukturen eller i menyn, men att den fortfarande finns kvar och har några interna länkar riktad mot sig.
Tips 4: Tänk på URL-adresser
Som ett komplement till tips nummer 3, bör du undvika årtal i din URL-adress. Om du följer tipset ovan, och låter sidan vara kvar även efter kampanjen så kan du återanvända den nästa år också! Sökningar som “black friday” eller “cyber monday” är återkommande varje år och då är det bra om du inte har använt årtal i URL-adressen.
Bra URL: https://exempel.se/black-friday
Dålig URL: https://exempel.se/black-friday-2020
Tips 5: Årtal i samband med kampanjen
Årtal kan du istället använda i rubriker, underrubriker, brödtext, metatitel och metabeskrivning bland annat. Uppdatera sedan detta när kampanjen är över. Ett sökord som “black friday 2020” har många sökningar och det visar också på att din sida är uppdaterad och i tiden.
Black Friday extra tips
Ett litet extra tips som vi tänkte dela med oss av, är att inte göra några stora förändringar på en sida som redan rankar bra (speciellt på ett konkurrenskraftigt sökord). Om sidan rankar bra vill vi inte att Google ska omvärdera rankningen!
Lycka till!