fbpx

Olika typer av marknadsföring: Den ultimata listan

Det finns väldigt många olika typer marknadsföring. Den här listan är den ultimata listan som har de flesta typer av marknadsföring som finns idag.
Olika typer av marknadsföring

Idag finns det enormt många olika typer av marknadsföring. Under 1990-talet föddes digital marknadsföring och då var det främst e-postmarknadsföring som dominerade. Marknadsföring har utvecklats mycket och det kommer egentligen nya typer av marknadsföring hela tiden. Vissa är mer effektiv och relevant än andra, också beroende på vilken målgrupp som just ditt företag riktar sig mot. 

I det här inlägget har vi samlat flera olika typer av marknadsföring för att skapa bättre koll på vad de alla egentligen innebär. Liten förvarning om att många av begreppen är på engelska!

Olika typer av marknadsföring: Den ultimata listan

1. Traditionell marknadsföring

Traditionell marknadsföring handlar om att marknadsföra ett varumärke på det sätt som användes innan internet kom. Den här typen av marknadsföring handlar om outbound taktiker som tryck, tv reklam och skyltar (billboards). 

2. Outbound marketing

Outbound marketing handlar om kall marknadsföring. Detta genom exempelvis kalla samtal, tryckta annonser och tv annonser. Den här metoden inom marknadsföring kallas för outbound eftersom den fokuserar på att sprida meddelandet till alla för att väcka uppmärksamhet, alltså oavsett om mottagarna behöver det eller inte.

3. Inbound marketing

Inbound marketing är egentligen motsatsen till outbound marketing och traditionell marknadsföring. Istället för att arbeta med kalla leads, fokuserar istället inbound marketing på varma leads. Det handlar om att bygga ett varaktigt förtroende för ditt varumärke och en start attraktionskraft, på det sättet hittar kunderna ditt företag istället för tvärtom.

4. Digital marknadsföring

Digital marknadsföring handlar kort om marknadsföring via digitala kanaler. Därför ett begreppet stort och består av flera olika typer av marknadsföring. Några av dessa är: 

5. E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring handlar om marknadsföring via e-post, vanligtvis i form av nyhetsbrev. Det primära målet är att skapa en relation med de som har lämnat sin e-postadress, exempelvis på din webbplats.

typer av marknadsföring - e-postmarknadsföring

6. SEM / Sökmotormarknadsföring

SEM är en förkortning på Search Engine Marketing och som på svenska är sökmotormarknadsföring. Det här är en typ av marknadsföring som är väldigt vanlig och handlar om annonser som visas i sökresultatet. Ofta brukar den här typer av annonser vara Google Ads eller Google Shopping.

7. Content marketing / Innehållsmarknadsföring

Content marketing handlar om att skapa förtroende och lojalitet till företaget. Genom att delge sin målgrupp med relevant och värdeskapande innehåll skapar man detta med hjälp av den här marknadsföringsmetoden. Idag konsumerar vi stora mängder av innehåll i olika format, det är en av flera anledningar till att content marketing har blivit väldigt aktuellt att arbeta med.

8. Social media marketing

Social media marketing brukar förkortas SMM och är en typ av marknadsföring som handlar om användare som kan interagera och bidra med så kallat User Generated Content (användargenererat innehåll). De vanligaste kanalerna för detta är sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och även TikTok på senare tid. 

9. Videomarknadsföring

Videomarknadsföring är precis vad det låter som, marknadsföring via video eller av videor. Du kanske ha spelat in en utbildningsvideo och vill marknadsföra den? Eller du kanske vill marknadsföra din nya tjänst via video? 

typer av marknadsföring - video marketing

10. Buzz marketing & word of mouth marketing

Buzz marketing är en metod inom marknadsföring som handlar om att nöjda kunder sprider budskapet vidare, detta genom kreativt innehåll, events och influensers. På det sättet kan man generera word of mouth marketing (mun till mun marknadsföring) som går ut på att skapa förväntan och buzz kring en ny produkt eller tjänst.  

11. Influencer marketing

Influencer marketing eller influencer marknadsföring, har växt enormt de senaste åren. Det är en marknadsföringsmetod som innebär samarbeten med inflytelserika personer. De har ett start nätverk och förtroende inom den bransch som ditt företag verkar inom. Marknadsföringen med influencers blir autentisk eftersom den, på ett sätt, vävs in i konsumentens vardag. Man brukar säga att influencer marketing är styrd buzz marketing.

12. Contextual marketing / kontextbaserad marknadsföring

Contextual marketing eller kontextbaserad marknadsföring är en typ av marknadsföring som handlar om att anpassa marknadsföringen för målgruppen. Contextual marketing syftar på att anpassa marknadsföringen för att marknadskommunikationen ska bli så relevant som möjligt. Faktorer det handlar om är:

  • Rätt service
  • Rätt produkt
  • Rätt plattform
  • Rätt tidpunkt
  • Rätt plats
  • Rätt person och många fler

Relaterad artikel: Vad är contextual marketing?

13. Personalized marketing / Personlig marknadsföring

Den här typen av marknadsföring innebär att skapa tänkvärda diskussioner för att ditt varumärke ska bli ihågkommen och associerad med något positivt. När du börjar arbeta med personalized marketing behöver du verkligen ha koll på dina buyer personas och vad som tilltalar dem. Det är också positivt om du funderar på vart ditt varumärke passar in på marknaden och vad som gör det unikt från konkurrenterna.  

14. Brand marketing / Varumärkesmarknadsföring

Brand marketing eller varumärkesmarknadsföring, går ut på att sprida ditt varumärke. Du vill skapa en känslosam kontakt med din buyer persona, genom till exempel storytelling, kreativitet, humor eller inspiration. Brand marketing går hand i hand med personalized marketing.

15. Native marketing

Native marketing brukar också kallas för native advertising (annonsering). Det är en typ av marknadsföring som handlar om samarbeten med utgivare för att skapa sponsrade artiklar eller videor. Sådana artiklar ser ut som vanliga artiklar förutom att det är en liten taggning, där det står Annons. Native artiklar ska smälta in bland de “vanliga” artiklarna.

Relaterad artikel: Vad är native marketing?

typer av marknadsföring - native marketing

16. Affiliatemarknadsföring

Affiliate marketing eller affiliatemarknadsföring är en metod inom marknadsföring där privatpersoner och företag (affiliates) kan tjäna pengar genom att förmedla kunder till exempelvis en e-handel (annonsören). Om den här förmedlingen slutar med en försäljning får affiliaten eller provision av e-handeln. Det finns idag affiliate nätverk som erbjuder att koppla samman affiliate och annonsörer. 

17. Partner marketing / Partnermarknadsföring

Partner marketing eller partnermarknadsföring är en marknadsföringsmetod som kan liknas med affiliatemarknadsföring. Det handlar helt enkelt om att partners går samman för att marknadsföra en produkt eller en tjänst.

18. Produktmarknadsföring

Produktmarknadsföring handlar om att marknadsföra en produkt. Det handlar oftast om en ny produkt på marknaden och marknadsföringsprocessen kan inkludera position av produkten, meddelande om produkten, lansering och att se till så säljpersonal och kunder förstår fördelar och funktioner med produkten. 

19. Account-based marketing (ABM)

Under de senaste åren har account-based marketing (ABM) varit högaktuellt. Den här typen av marknadsföring fokuserar på den mindre specifika målgruppen, till skillnad från en bredare större målgrupp. 

20. Customer marketing / Kundmarknadsföring

Customer marketing handlar om att marknadsföra till sina existerande kunder. Genom att ta hand om dem genom att använda erbjudanden eller exceptionell kundservice kan dina kunder blir dina bästa ambassadörer. De kommer då att sprida dina produkter eller tjänster vidare och på så sätt kommer det fler kunder.

Olika typer av marknadsföring - några extra

Röstmarknadsföring / Voice marketing – Marknadsföring med rösten, ofta via t ex Alexa eller Google Assistant.
Conversational marketing –
Marknadsföring via personliga konversationer, t ex Slack eller Facebook Messenger.
Acquisition marketing –
Handlar om strategier och taktiker för att vända leads till kunder.
Stealth marketing –
En typ av marknadsföring som liknas influencer marketing, fast utan att influencern går ut med att det är en annons. Snarare att influencern diskret dricker en viss läsk eller liknande.
Guerrilla marketing –
Handlar om att sprida varumärken genom att ändra stora trafikerade fysiska platser, se exempel här!
Campus marketing –
En marknadsföringsmetod där företag hyr studenter som ambassadörer för varumärket.

Olika typer av marknadsföring - Sammanfattning

Som du säkert märker finns det otroligt många olika typer av marknadsföring. Dessutom går flera hand i hand och kompletterar varandra på något sätt. På Norrlands Webbyrå älskar vi content marketing, sökmotoroptimering, inbound marketing, social media marketing och annan digital marknadsföring med text eller bilder. 

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

native marketing
Digital marknadsföring

Vad är native marketing?

Native marketing är en marknadsföringsmetod som handlar om att diskret marknadsföra produkter och tjänster i artiklar. Läs mer här!