Affiliatemarknadsföring: En introduktion

Affilliatemarknadsföring har blivit en vanligare marknadsföringsform, men vad handlar det egentligen om? Läs en introduktion här!
affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring används alltmer av annonsörer för att marknadsföra sig. Det är också ett sätt att få inkomster, till och med generera passiva inkomster för den som är affiliate. 

Med affiliate avses en person eller ett företag som marknadsför produkter eller tjänster åt andra. Leder det sedan till att en person köper produkten eller tjänsten får affiliaten en viss provision.

Här går vi igenom:

  • Hur går affiliatemarknadsföring till?
  • Varför välja att arbeta med affiliatemarknadsföring?
  • Att börja med affiliatemarknadsföring som företag
  • Viktigt att tänka långsiktigt med affiliatemarknadsföring

Hur går affiliatemarknadsföring till?

Det finns olika varianter av affiliatemarknadsföring, framför allt när det kommer till ersättning. Generellt är det en form av prestationsbaserad ersättning eftersom den som annonserar har för avsikt att nå ett visst mål. I de allra flesta fall är målet att sälja en produkt eller tjänst. 

Som affiliate är det därför vanligast att du får ersättning när det leder till ett lead och utförd, önskad handling. I regel innebär handlingen ett sälj eller en prenumeration. Det kallas även CPA, cost-per-action. 

Vilken ersättning, eller provision som affiliate får varierar. Den vanligaste ersättningsmodellen innebär att du får en viss procent av försäljningsvärdet.

Varför välja att arbeta med affiliatemarknadsföring?

Omsättningen som affiliateindustrin genererar växer och beräknas växa mer. Det finns två perspektiv varför det kan vara lönsamt att arbeta med affiliatemarknadsföring. Ena perspektivet är lönsamheten för företag, det andra perspektivet är inkomst för den som blir affiliate.

Därför väljer annonsörer affiliatemarknadsföring

Fördelen för annonsörer, ofta företag, är att det är lätt att räkna ut kostnader för affiliatemarknadsföring. Framför allt om ersättningsmodellen till affiliates utgår från handling, det vill säga sälj av tjänst eller produkt. 

Utöver möjligheten till ökad försäljning bidrar affiliates med ökad exponering. Företagets produkt lyfts fram och syns mer, det leder även till att själva företaget syns mer. Samtidigt är det därför viktigt att överväga vilka affiliates som väljs för samarbete.

Att bli affiliate

Många lockas av potentiell passiv inkomst som det kan medföra att bli affiliate. Beroende på personliga förutsättningar kan det vara att dela en länk, visa upp en produkt eller tjänst. För den som har många följare på sociala medier eller en webbplats med mycket trafik kan det vara lätt att få inkomster utan större arbetsinsats.

Det finns även möjlighet att själva marknadsföra affiliatelänkar. En del som arbetar med affiliate lägger ner resurser i form av tid, men även ekonomiska resurser för att locka till rätt handling. Det kan vara exempelvis betalda annonser på sociala medier för att nå ut. Samtidigt går det ofta att komma igång med affiliatemarknadsföring utan några större resurser.

Affiliatemarknadsföring

Att börja med affiliatemarknadsföring som företag

Att börja med affiliatemarknadsföring är relativt lätt för företag. Det går att börja med ungefär följande steg:

  1. Räkna ut hur vinstmarginalen för en produkt för att veta hur mycket du kan ge affiliates i provision. Det kan vara mellan runt 1 upp till 10 %. 
  2. Tänk även på att affiliates kommer exponera produkten och företaget, därför är det bra att inte ge alldeles för låg ersättning. Det påverkar samarbetet och affiliates intresse.
  3. Hitta rätt affiliates, det finns olika nätverk för detta men du kan även ta direktkontakt med personer eller företag som kan passa utefter målgrupp. 

En del väljer att samarbeta med influencers som passar företaget målgrupp. Influencers med många följare som lyfter fram en produk kan generera större exponering. Andra väljer att samarbeta med andra företag eller privatpersoner som passar företagets framtoning.

Viktigt att tänka långsiktigt med affiliatemarknadsföring

En annonsör som arbetar med affiliatemarknadsföring bör tänka långsiktigt. Även om det är viktigt att lägga tid på att hitta rätt affiliates att samarbeta fortsätter annat arbete att vara viktigt. Exempelvis är det viktigt att inte släppa sin egen marknadsföring och fortsätta arbeta med erbjudande, SEO och den egna hemsidan.

Därför går det att se affiliatemarknadsföring som en pelare i annonseringen snarare än ersätta andra. Potentiella kunder som kommer in via affiliates ska trots allt lockas till att genomföra köp. Affiliates kan bidra till ökad trafik och potentiella kunder webbplatsen vara användarvänlig och uppdaterad.

Sammanfattning

Affiliatemarknadsföring innebär att marknadsföra tjänster eller produkter mot en ersättning, ofta prestationsbaserad. Affiliate kallas den som marknadsför, det kan vara en privatperson, influencer eller ett annat företag. 

Företag kan använda sig av affiliatemarknadsföring som del av marknadsföringsstrategin. Det ökar exponeringen och har stor potential att locka nya kunder. Att arbeta som affiliate har potential skapa passiva inkomster.

Annonsörer brukar betala sina affiliates en viss procent av försäljningsvärdet. Det är viktigt att samarbeta med rätt affiliates som lockar företagets målgrupp och i rätt kanaler. Samtidigt är det viktigt att fortsätta arbeta med såväl webbplats, SEO och annan marknadsföring.

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

native marketing
Digital marknadsföring

Vad är native marketing?

Native marketing är en marknadsföringsmetod som handlar om att diskret marknadsföra produkter och tjänster i artiklar. Läs mer här!