Influencer marketing: En nybörjarguide

Influencer marketing är en marknadsföringsmetod som har blivit otroligt stor på senare år. Läs vår nybörjarguide till influencer marketing!
Influencer marketing

Vill du arbeta med influencers och influencer marketing men vet inte vart du ska börja? Då har du kommit rätt! I den här artikeln går vi igenom vad influencer marketing är, hur du kan arbeta med influencers och hur du kommer igång. 

Vad är influencer marketing?

Influencer marketing är en metod inom marknadsföring. Den innebär att du arbetar med influencers för att marknadsföra en produkt, tjänst eller varumärket. 

Vad är då en influencer? Normalt brukar en influencer ha två karaktärsdrag:

Influencers har många följare

Influencers skapar högkvalitativt innehåll på deras plattform, till exempel Instagram eller YouTube. Människor hittar deras content och bestämmer sig för att följa dem eller inte. Ungefär så går det till för att bygga deras följarskara. 

Vanligen har influencers en stor följarskara, däremot är en ”stor” följarskara relativt. I vissa branscher, är 5 000 följare många. Medans i andra branscher behöver du ha en miljon följare. 

Du kan se på det så här: kan influencern nå ut till fler människor än du kan på din egen hand? Om svaret är ja, då är det en stor följarskara i jämförelse med din. 

Deras följare lyssnar på dem

Någon som har en stor men inte engagerande följarskara är inte en influencer. En influencer ”influenserar”, alltså att de kan övertyga sin målgrupp att genomföra en specifik action, till exempel ett köp. En influencers följarskara lyssnar helt enkelt på dem. 

Varför är influencer marketing så effektivt?

Det finns flera anledningar till att influencer marketing är så effektivt.

Det är en genväg

Gary Vaynerchuck är en populär influencer inom entreprenörbranschen. Han har över 3 miljoner prenumeranter på YouTube.

influencer marketing

Men för att komma dit har han också publicerat över 2 000 videor. Om du hade försökt att kopierat hans framgång, skulle det ta år. Även om du publicerar en video per dag, skulle det ta fem och ett halvt år innan du hade samma antal videor som honom … Då skulle han säkert ha många fler också. 

Att bygga en följarskala tar tid. Men du behöver inte göra det, eftersom influencer redan har gjort det arbetet. När du samarbetar med en influencer så får du ta del av deras följarskala. 

Kunder litar på människor, inte företag

Idag vill vi som kunder höra från andra människor, inte företag. 92 % av oss litar på rekommendationer från vänner och familj, istället för företag.

Influencer marketing är nästa nivå av övertygelse

Den största kraften i influencer marketing är psykologin bakom, hur det fungerar. Enligt Robert Cialdini, som är författare av boken Influence, finns det sex vapen av övertygelse som du kan använda:

1. Ömsesidighet. Det här innebär att vi försöker att ge tillbaka det som vi får från andra. Genom att ge bort värde som högkvalitativt content, influencers skapar en miljö där deras följare och fans känner sig skuldsatt till dem.

2. Engagemang och konsekvent. Vi brukar stanna med det som vi redan har valt. Genom ett enkelt klick av en knapp (”gilla”, ”följ” och ”prenumerera”), är en person engagerad i att följa, gilla och lyssna på vad influencers säger.

3. Socialt bevis. Vi brukar lita mer på människor som är populära. Antalet följare som en influencer har brukar användas som socialt bevis att de går att lita på. 

4. Gillar. Vi brukar vara mer mottaglig med rekommendationer som kommer från människor vi litar på, och som förstår oss bra. 40 % av millennials säger att deras favorit YouTube skapare förstår de bättre än deras vänner.

5. Auktoritet. Vi följer människor som verkar veta vad de håller på med. Det här fungerar direkt om du kollar på indirekta ledtrådar som visar på auktoritet. 

6. Sällsynthet. Vi drar till saker som är exklusivt eller begränsat. Flera influencers använder det här genom att använda en visst antal på saker som de marknadsför eller säljer. 

Det här sammanfattar att influencers är proffs på att övertyga människor.

Hur kommer jag igång med influencer marketing?

Organisk influencer marketing handlar om att använda influencers som dina varumärkesambassadörer. Istället för att bara betala dem för att marknadsföra dina produkter eller tjänster, marknadsför de dina produkter eller tjänster helt enkelt för att ni har en bra relation mellan varandra. 

För att hitta rätt influencers, skapar du en lista på de influencers som har din målgrupp som följare och som kan hjälpa dig att marknadsföra dina produkter eller tjänster. 

1. Definiera din målgrupp

En av de största misstagen inom influencer marketing, är att jaga stora personligheter som har väldigt många följare. 

Det skulle säkert vara coolt om Kylie Jenner marknadsför ditt företag, men kommer hennes följare att köpa dina produkter eller tjänster? 

2. Identifiera bästa influencers för ditt företag

Nu vet du vilken din målgrupp är och vilka du vill sälja dina produkter eller tjänster till. Då behöver du hitta influencers som har en liknande följarskara. 

För att identifiera influencers som passar just ditt varumärke, finns det olika faktorer att tänka på. Till exempel, vilken är din budget? Vad är målet med influencer marketing? Hur många influencers ska du samarbeta med? 

3. Hitta influencers

Influencers bygger vanligtvis följarskaror genom följande kanaler: 

  • Bloggar och e-postlistor
  • Sociala medier
  • Poddar
  • Facebook grupper och liknande

Du kan hitta dem genom lika sätt: 

  • Listor

Du är inte den enda som letar efter influencers. Därför har det skapats listor med influencers för att göra det lättare för varumärken att hitta dem. 

  • Olika plattformar och marknadsplatser

Eftersom influencer marketing har blivit så stort, finns det flera plattformar och marknadsplatser som för samman varumärken och influencers. 

Till exempel har YouTube en egen marknadsplats för influencers! 

  • Konferenser och mässor

Inom flera branscher är också influencers talare på olika mässor och konferenser. 

4. Bygg genuina relationer med dem

Organisk influencer marketing är inte annonsering, och bör därför inte behandlas som det. För att det ska fungera behöver du tänka långsiktigt. Fokusera på att bygga en relationer med influencers som du har bestämt dig för. Du behöver ge innan du kan be om något.

Här följer några exempel på hur du kan göra detta: 

  • Engagera dig med deras content

Influencers är content creators, vilket innebär att de vill ha engagemang. De vill att deras blogginlägg ska läsas, de vill att människor ska lyssna på deras poddar och titta på deras videor. 

Följ dem på sociala medier, prenumerera på deras nyhetsbrev och ta åt dig deras content. När det är möjligt, lämna en hjälpsam kommentar. Berätta varför du gillade innehållet och varför. 

  • Ge värde

Att engagera dig med deras content är första steget, om du vill att de ska märka dig behöver du ge ett värde. Ett sätt är att ta reda på deras nuvarande projekt, och se om du kan hjälpa till med något gratis.

En annan sak du kan göra är att till exempel intervjua dem och hjälpa dem att sprida sitt budskap på din blogg. Du kan också hjälpa dem att komma i kontakt med olika människor. 

  • Arbeta tillsammans i ett partnerskap som gynnar båda

Nästa steg blir att samarbeta på något som gynnar båda. Till exempel kan ni skapa content tillsammans, genom att gästblogga på varandras bloggar eller göra inlägg på varandras sociala medier. 

5. Mät ROI (Return Of Investment)

Sist kommer den stora frågan, hur vet vi om influencer marketing har varit framgångsrikt? ROI (Return Of Investment) är ofta knepigt att mäta och analysera. Ett sätt du kan göra det på är att ge influencers en rabattkod som har deras namn, på så vis kan du följa antalet köp som sker genom deras kampanj. 

Ett annat sätt är också att mäta trafiken som kommer från deras hemsida till din webbplats, i Google Analytics. 

Influencer marketing sammanfattning

Influencer marketing är en fascinerande marknadsföringsmetod. När man pratar om influencers tror många direkt att det handlar om skönhetsprodukter och kändisar. Men så är inte läget! Det finns influencers i alla branscher, och även alla branscher kan framgångsrikt arbeta med influencers. 

Vi hoppas att den här nybörjarguiden ska hjälpa till att förstå influencer marketing bättre, och kunna starta igång din första influencer kampanj! Lycka till!

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

native marketing
Digital marknadsföring

Vad är native marketing?

Native marketing är en marknadsföringsmetod som handlar om att diskret marknadsföra produkter och tjänster i artiklar. Läs mer här!