Contextual marketing har verkligen växt under det senaste decenniet. Men vad är contextual marketing? Vad innebär det och vad är fördelarna?
Contextual marketing: Vad är det?
Vad är contextual marketing? Kontextbaserad marknadsföring kallas det på svenska, även om den engelska termen ofta används. Contextual marketing är en strategi inom marknadsföring som grundar sig i beteenden och där all content är relevant för specifikt personen som mottar den. Du anpassar marknadsföringen för att marknadskommunikationen ska vara så relevant som möjligt.
Faktorer som driver contextual marketing är:
- Rätt service
- Rätt produkt
- Rätt plattform
- Rätt person
- Rätt tidpunkt
- Rätt plats
Till exempel, en besökare på din webbplats läser om sökmotoroptimering, en länk till en artikel om e-postmarknadsföring kanske inte är mest relevant då.
Men det finns också ett annat exempel, vi säger att någon frågar dig efter en guide om e-postmarknadsföring. Om du då skickar den två veckor senare, troligtvis är inte tidpunkten rätt då. Alltså bör alla dessa faktorer finnas med när du arbetar med contextual marketing.
Relaterad artikel: Olika typer av marknadsföring: Den ultimata listan
Fördelar med contextual marketing
Vilka fördelar finns det då, genom att arbeta med contextual marketing? Bland annat att den är kostnadseffektiv, att implementera contextual marketing kostar inte stora summor (förutom givetvis tid). För att bygga upp kontext av dina kommunikationer, behöver du ha rätt data. Det här betyder att du behöver organisera och sätta upp en kollektion av kunddata via ett CRM-verktyg. Det finns många olika på marknaden, både för större och mindre företag.
Några fler fördelar med contextual marketing:
- Målinriktad trafik
Contextual marketing fokuserar på att inrikta sig på beteenden. Genom att fokusera på specifika beteenden och demografi, kan du rikta dig mot dina prospekts rätt när de är på väg att göra en köpbeslut. Det här skapar också möjligheten för ditt varumärke att vara först i rätt tidpunkt, vilket skapar kännedom om ditt varumärke.
- Ökad kundupplevelse
Skulle inte du bli imponerad om en lösning till ditt problem magiskt presenterade sig själv? Eftersom contextual marketing är enormt fokuserad på personen, bör marknadsföringsmeddelandet vara presenterad för personen vid rätt tidpunkt och rätt positionerad. Kunder behöver inte bli bombad med marknadsföringsmeddelanden som de inte behöver eller vill ha. Kortfattat, skickar du bara ett meddelande på vad de behöver när de behöver det.
- Mer försäljning och omsättning
Eftersom annonserna som du använder är specifikt inriktade, personifierade och strategiskt positionerade – kommer dina kunder med större chans att köpa. Detta i sin tur skapar givetvis mer försäljning och ökad omsättning. Det här kan vara mycket mer effektivt en traditionell, mass-marknadsföring där målgruppen är mer generell istället för en specifik niche.
Så organiserar du kunddatabasen
När du är redo för contextual marketing, vart börjar du? Det första du bör göra är att organisera din kunddata. Här kommer ett CRM-verktyg att vara avgörande, genom att sätta upp segment kan du enklare välja kontext som ska vara basen för din strategi.
Det här behöver du göra innan du kan lansera din första contextual marketing kampanj:
- Sätta upp olika steg inom din livscykel
Olika steg inom din livscykel ger dig insikt i var din kund är i deras köpresa (buyers journey). När du har dina steg, kan du avgöra vilka i din kontaktdatabas är leads, prenumeranter, kunder och så vidare. På det här sättet kan du segmentera dina kunder och prospekts i olika grupper, vilket kommer att hjälpa dig avgöra vilken typ av marknadsföringsinnehåll som passar bäst.
- Definiera din buyer persona
Buyer personas är dina idealkunder. Beroende på din bransch och niche, kan du antingen skapa en eller några buyer personas. Det här kommer också hjälpa dig att dela upp dina kontakter och avgöra vilket innehåll och vilken plattform som är lämpligast.
Relaterad artikel: Buyer persona: Den ultimata guiden
- Rensa din kunddatabas
Genom åren har du byggt din kunddatabas och du kanske har tusentals kontakter, men är alla fortfarande relevanta? Vissa företag utför rensning av kunddatabasen månatligen, medans andra föredrar att göra det varje kvartal. Det kan bero på storleken av databasen. Håll din kunddatabas uppdaterad för att vara säker på att rätt meddelande blir skickat till rätt personer.
Exempel på contextual marketing kampanjer
Följande är två amerikanska företag, som har utfört contextual marketing kampanjer.
M&M
M&M, är välkända för sin choklad. De gjorde en contextual marketing kampanj för att öka engagemanget kring deras varumärke, hos millennials. M&M gjorde upptäckten att millennials hade minskat på sin konsumtion av choklad.
Deras marknadsföringsteam kom då på den roliga idén om att skapa röstningar i sociala medier. Röstningen gick ut på att få kunder att rösta på deras nya smak. Det fanns tre alternativ att rösta mellan – chilinöt, honungsnöt och kaffenöt. M&M skapade och placerade sedan banner annonser och bad sedan följare att rösta på Facebook och Twitter.
Resultatet blev ett ökat engagemang kring deras varumärke, hos deras målgrupp.
Johnson & Johnson
J&J’s kampanj för Clean & Clear är ett annat exempel på contextual marketing. För att nå deras målgrupp, etablerade de sitt varumärke på community sajter för tonårstjejer. Eftersom tonårstjejer mest brukade chattade med sina vänner, skickade J&J’s elektroniska kort och erbjöd gratis hudanalys och prover på Clean & Clear produkter.
Kampanjen var framgångsrik tack vare den virala komponenten som uppmuntrade tjejerna att värva så många vänner som de kunde.
Sammanfattning om contextual marketing
Contextual marketing är ett kostnadseffektivt sätt att nå din målgrupp och generera ökad försäljning och omsättning. Eftersom det är en strategi som riktar sig mot en specifik grupp, är det också enkelt att mäta hur framgångsrik kampanjen var.