Vad är native marketing?

Native marketing är en marknadsföringsmetod som handlar om att diskret marknadsföra produkter och tjänster i artiklar. Läs mer här!
native marketing

Native marketing eller native advertising är omdiskuterat men används flitigt. Kortfattat är native advertising en annons som smälter in där den publiceras. Även om det är en annons, ska det finnas ett värde för läsaren. Är det en webbplats som recenserar bilar ska annonsen visa kunskap och förståelse för bilvärlden.

Här går vi igenom:

  • Det här är native marketing
  • Varför använda sig av native marketing?
  • Nackdelar med native marketing

Det här är native marketing - med exempel

Native marketing förekommer på välkända webbplatser, i tidningar och på sociala medier. Det kan vara en artikel som publiceras i en större dagstidning men som innehåller reklam för en produkt. Tonalitet och utformning är snarlik övrigt innehåll. Däremot står det i de allra flesta fall ”sponsrat innehåll” eller ”annons” för att särskilja från rent redaktionellt innehåll

Exempelvis, Dagens Nyheter erbjuder att publicera native advertising och har tydliga riktlinjer hur annonser ska utformas. Bland annat för annonser som tar upp klimat och hållbarhet vilket är ett sätt att skapa trovärdighet. Även Dagens Industri välkomnar native marketing online och printat format. De allra flesta större dagstidningar och morgontidningar erbjuder möjlighet att skapa native marketing.

native marketing

Varför använda sig av native marketing?

Native marketing kan inkluderas inom strategier för bland annat content marketing. Det kan därför vara en del i arbetet att stärka varumärket, exponeras mer och skapa värdefullt innehåll för besökaren.

  • Det kan även konvertera till sälj eftersom det går att länka till event, produkter eller tjänster.
  • Fördelen med native advertising är att det kan få stor uppmärksamhet och delas vidare. 
  • Mottagaren kan uppleva innehållet värdefullt och intressant. 
  • Det finns olika format och medier som sociala medier, TV, webbplatser och printat format. Det innebär att det går att nå många olika målgrupper.
  • Det är även en del i länkbyggande strategier som del av content marketing.

Native advertising kan vara intressanta reportage

Stora företag som Netflix använder native advertising kreativt och i samarbete med bland annat The Wall Street Journal. Ett exempel är Cocainenomics som handlar om drogkarteller i Medellin med fokus på Pablo Escobar.

Det är en interaktiv tidslinje över hur narkotikahandeln utvecklats med kartor. Du får beskrivning av historiska händelser och förklaring till hur kokainhandeln påverkat världsekonomin, samtidigt är det reklam för Netflix Tv-serie Narcos.

Nackdelar med native marketing

Det finns nackdelar med native marketing, den främsta är att mottagaren kan uppleva innehållet som oärligt. Är inte innehållet noga märkt med ”annons” eller ”sponsrat innehåll” kan mottagaren luras att tro att det är redaktionellt innehåll. 

Det innebär att när mottagaren blir medveten om att innehållet är native advertising kan personen tappa förtroende. Både för källan som publicerar och företaget som annonserar. Därför är det viktigt att innehållet både kombinerar värde för mottagaren och att det är tydligt märkt som native.

En del av kritiken är att även att objektiviteten som kan förväntas av journalistik suddas ut. Även om de flesta medieplattformar anger tydligt att det rör sig om betalda annonser är det inte alla. Det är trots allt en linje mellan kommersiella intressen och oberoende journalistik.

Sammanfattning

Med native marketing eller advertising avses i de allra flesta fall annonser som liknar övrigt redaktionellt innehåll. Det kan vara artiklar i tidningar, på webbplatser eller sociala medier. Annonsen utformas i linje med publicisternas övriga innehåll men märks med ”annons” eller ”sponsrat innehåll”

Det är meningen att innehållet ska vara värdefullt för mottagaren samtidigt som det ger värde för annonsören. I exempelvis en artikel kan det förekomma länkar till produkter, event eller tjänster. I Sverige förekommer native advertising i stora tidningar som Dagens Nyheter.

Företag som Netflix använder native marketing som strategi för att uppmärksamma nya serier. Native marketing kan ses som en del i content marketing och som del av länkbyggande strategier. Bland fördelarna är att det är lätt att nå ut till många och samtidigt skapa intressanta inlägg.

Nackdelarna är att mottagaren kan känna sig lurad och tappa tilltron till annonsör samt publicist. Det kan vara svårt att särskilja objektiv journalistik från subjektivt innehåll.

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

affiliatemarknadsföring
Digital marknadsföring

Affiliatemarknadsföring: En introduktion

Affilliatemarknadsföring har blivit en vanligare marknadsföringsform, men vad handlar det egentligen om? Läs en introduktion här!