Att bygga e-postlista utgör ett sätt att behålla befintliga och locka nya kunder. Framför allt är e-post ett bra verktyg för att vårda och bearbeta de trogna kunderna. Det gör det lättare att växa och trots allt, är det ekonomiskt fördelaktigt att bygga upp en lojal kundbas.
Här kan du läsa 10 tips för att bygga din e-postlista. Både helt från grunden och hur du kan få fler att dela med sig frivilligt av sin e-postadress. Sist får du även en kortfattad sammanfattning med de viktigaste tipsen. Glöm inte att GDPR och samtycket är tillämplig när du arbetar med att bygga e-postlista.
1. Skapa unikt call to action för varje inlägg och landningssida
Att skapa unika och personliga call to actions för olika blogginlägg och landningssidor bidrar bygga upp din e-postlista. Eftersom besökaren är ute efter något speciellt när de väljer att läsa ett inlägg, är det bra att anpassa erbjudandet utefter ämnet.
Om du exempelvis har ett inlägg om tandvård som relaterar till tandblekning, kan ett passande budskap vara ”skriv upp dig för att få tips på hur du får ett vitare leende”. Förutsättningen för att kunna locka besökare till blogginlägg och landningssidor, är att skapa innehåll som lockar besökare.
Relaterad artikel: CTA: Så skapar du en framgångsrik Call to Action
2. Arbeta (på rätt sätt) med popup-erbjudande för att bygga din e-postlista
Popup-fönster har inte alltid det bästa ryktet och kan låta avskräckande. Det kan vara irriterande för besökaren om popup-fönster används på fel sätt, och då ha en avskräckande effekt. Att däremot använda popup-fönster eller slides för återkommande besökare som stannar en viss tid på sidan kan vara effektivt.
Popup-fönstret bör inte visas för den som kommit till sidan genom nyhetsbrev. Med rätt inställningar för popup-fönster, går det att öka antalet personer som vill ta del av erbjudanden. Det kan kräva att du testar lite olika alternativ i tidsinställningar. I sin tur kräver det bra verktyg för insamling av leads och e-postadresser samt genomtänkt marknadsstrategi.

3. Enkät som metod för att bygga din e-postlista
Låt besökaren ta del av ditt innehåll innan det dyker upp fråga om att skriva upp sig på nyhetsbrev eller erbjudande. Skapa sedan en enkät med enkelt ja eller nej för att få ta del av nyheter.
Gör det enkelt, inget långt formulär med många olika uppgifter utan endast låta besökaren dela sin e-postadress. Det gör att fler väljer att dela med sig av sina kontaktuppgifter och du kan lättare bygga din e-postlista.
4. Bygg upp din e-postlista med hjälp av humor i call to action
Humor uppskattar de allra flesta målgrupper och det är ett värdefullt redskap i call to action. För att tacka ja eller nej till ditt erbjudande att skriva upp sig på nyhetsbrev och erbjudande kan du locka till leende. Exempelvis inom städning, kan i stället för ett enkelt nej ge alternativet ”nej jag vill inte ha städtips. Jag vill lägga timmar på att städa i onödan”.
5. Skapa värde och exklusivitet i din call-to-action
Ingen vill bara ge ut sin e-postadress, för att du ska kunna bygga upp din e-postlista. Därför är det bra att tänk på hur du formulerar själva frågan om att ”skriva upp sig”. De allra flesta besökare vill inte få mängder med mejl i inkorgen. Däremot vill de gärna få något unikt och som ger dem mervärde. Det är även så du får trogna prenumeranter.
Genom att formulera ”ta del av unika erbjudande här för prenumeranter” erbjuder du besökaren värde. Bland annat Mailchimp har snygga lösningar att inspireras av.
Det ska inte bara vara tomma ord utan prenumeranter ska få unikt utformade erbjudanden. Annars riskerar du att tappa prenumeranter, vilket inte bidrar till att bygga upp din e-postlista i längden.

6. Använd sociala medier och e-post för att locka att prenumerera på nyhetsbrev
Missa inte att använda Facebook och andra sociala medier för att bygga upp din e-postlista. Genom att använda sociala medier kan du bygga upp en trogen skara följare, det kan vara LinkedIn, YouTube eller Instagram.
Samtidigt är det inte säkert att dina följare har hittat ditt nyhetsbrev, och där finns en stor potential. För är de trogna följare på sociala medier är besökaren ofta intresserad av erbjudanden.
Du kan även lägga till en länk i din signatur för e-post. Trots allt är det säkert många du har kontakt med per e-post som är potentiella kunder eller redan intresserade av ditt företag.
7. Arbeta mer med landningssidor
Bland annat HubSpot har gjort undersökningar som visar att antalet leads ökar med antalet landningssidor. Genom att skapa unika sidor med innehåll som lockar olika målgrupper kan du även öka antalet besökare som vill skriva upp sig på just din e-postlista.
Vill du bygga upp din e-postlista snabbare kan du därför arbeta effektivt med landningssidor. Det kräver att sätta sig in i vad olika målgrupper efterfrågar men ger bra effekt när du vill bygga upp din e-postlista.
Relaterad artikel: Landningssidor: Så skapar du landningssidor som konverterar
8. Uppmuntra aktivt till att prenumerera på nyhetsbrev
Besökaren ska inte behöva leta efter, hur den ska kunna ta del av nyhetsbrev eller erbjudanden. Placera därför strategiskt och tidigt i blogginlägg eller på laddningssidan ett erbjudande om att ta del av nyhetsbrev.
Alla besökare kommer inte att läsa hela blogginlägget och du fångar upp fler. Var däremot noga med att det ska vara attraktivt call to action som ger besökaren något av värde.
9. Lägg in möjligheten att prenumerera oväntade sidor
Även under ”om oss” eller på rena “vår historia” kan du lägga in möjlighet att skriva upp sig på nyhetsbrev. Har besökaren valt att gå in på sidor för att lära känna ditt företag bättre är det även troligt att de vill ha erbjudanden.
Därför kan du fånga upp en del personer du kanske hade missat som vill vara med och bygga upp din e-postlista. Så använd alla sidor på din webbplats för att fånga upp besökare.

10. Locka med olika erbjudanden
Alla gillar att få något, från rabatter till belöning för att vara en trogen kund. Det är troligare att besökaren kommer skriva upp sig på nyhetsbrev om du erbjuder något tilltalande. För vissa kan en rabattkod vara lockande för att dela med sig av sin e-postadress. För andra kan det vara att som trogen kund få lite speciella erbjudanden som bara går att få via e-post.
Att lägga tid på att skapa rätt sorts erbjudanden utifrån målgrupper och sidor kan löna sig snabbt när du vill bygga upp din e-postlista.
Bygga en e-postlista - Sammanfattning
Att arbeta med nyhetsbrev och erbjudanden per e-post gör det möjligt att växa och bygga upp en skara trogna kunder. Det är inte helt lätt att få personer att dela med sig av uppgifter men genom att locka med bra erbjudanden och göra det lätt att skriva upp sig går det snabbare att bygga upp din e-postlista.
Arbeta aktivt och testa allt från popup-fönster till att uppmuntra i sociala medier och i din e-postsignatur. Var inte rädd för att använda nya metoder eller lägga in erbjudande om nyhetsbrev på webbplatsens alla sidor.
Du kan arbeta effektivt med fler landningssidor där call to action finns tydligt och med humoristiska inslag. Ge även besökaren unika erbjudande varför de ska skriva upp sig. Genom att arbeta på många olika sätt går det snabbare att bygga upp din e-postlista.