Landningssidor: Så skapar du landningssidor som konverterar

Vad skiljer landningssidor från "vanliga" sidor? Hur skapar man landningssidor som konverterar? Läs mer här, mallar inkluderade!
Landningssidor: Så skapar du landningssidor som konverterar

Landningssidor är de viktigaste sidorna på din webbplats. Det är dessa sidor som förhoppningsvis slutar i en konvertering, alltså att besökaren genomför ett köp eller skriver upp sig på ditt nyhetsbrev eller liknande. 

I den här artikeln kommer vi gå igenom hur du skapar landningssidor som konverterar

Vad är en landningssida?

En landningssida är en sida som är designad för att skapa en handling. Det kan till exempel handla om ett köp, skriva upp sig på nyhetsbrevet eller fylla i ett formulär. 

Det kallas för landningssida eftersom det är en sida om en användare landar på, efter att de har klickat på en Google annons, ett Facebook inlägg, ett nyhetsbrev eller liknande. 

Vad skiljer en landningssida mot en "vanlig" sida på webbplatsen?

En ”vanlig” sida på webbplatsen brukar kunna ha flera olika handlingar och olika CTA’s. Till exempel en startsida, den brukar ha flera mål med olika call to actions. Du kanske vill att besökare på startsidan ska fylla i ett formulär, göra en beställning eller läsa mer om dina tjänster. 

Samma sak gäller för bloggartiklar, ”om oss” sidor och flera andra sidor på webbplatsen. De har flera olika CTA’s igång. 

Landningssidor brukar istället ha ett mål och en typ av CTA, sedan kan den självklart förekomma flera gånger på landningssidan men den leder till samma konvertering.

Landningssidor

Varför konverterar landningssidor så bra?

Det finns egentligen två anledningar till att landningssidor är perfekt för att öka konverteringar: 

  1. De har en fokuserad CTA.
  2. De riktar sig till en specifik målgrupp.

Som vi nämnde tidigare, landningssidor fungerar så bra eftersom de bara har en typ av CTA. Men det är inte bara därför som landningssidor konverterar så bra. 

Landningssidor konverterar också bra eftersom de fokuserar och riktar sig till en specifik målgrupp, antingen en kund eller ett erbjudande.

Olika landningssidor

Nu när du har koll på vad landningssidor är, hur de skiljer sig mot andra sidor och varför de konverterar så bra, är det dags att kika på hur olika landningssidor kan se ut för att konvertera bra! 

Landningssidor för nyhetsbrev

En landningssida för att skriva upp sig på nyhetsbrev, är en sida som finns för att samla in e-postadresser för att få ett nyhetsbrev, en guide eller liknande.

Rubrik = vad de får

Människor vill inte ge bort sin e-post för vad som helst, vilket är förståeligt. När du ger din e-post, eller fyller i den någonstans, vet du inte riktigt vad som väntar härnäst. Du kanske börjar motta en massa strunt, tusentals emails eller säljer din e-post till olika företag. 

Därför behöver du vara övertydlig med vad som väntar efter att de skriver upp sin e-post. Till exempel, kan du använda en rubrik som säger ”Få nyheter inom sociala medier varje vecka”. Då är det extremt tydligt vad de får, men också hur ofta de kommer att få emails.

Detaljerad underrubrik

Underrubriken kan du använda för att ge mer information om nyhetsbrevet eller guiden. Vad det är och varför den är bra. 

Utvald bild

Precis som alla andra sidor, behövs en bild även på landningssidor. Om landningssidan handlar om en gratis guide, kan du ta med en bild på guiden eller om landningssidan handlar om ett nyhetsbrev kan du ha någon bild relaterat till det. 

Bildens syfte är att locka till att skriva upp sig på nyhetsbrevet, eller i alla fall skriva in sin e-post.

Första CTA, Call to Action

Sedan är det dags för första CTA, Call to Action. Det är bra att ha den redan nu, utifall att besökaren är redo att skriva upp sig redan nu. Användaren kanske till och med redan hade bestämt sig, då är det bra om den kommer tidigt för att denne ska slippa bläddra långt ner. 

Lista, över till exempel fördelar

Listor av alla typer är alltid bra. Oavsett om det är en lista över fördelar med nyhetsbrevet, exempel på vad som kan finnas i nyhetsbrevet eller bara en sammanfattning. Listor har en tendens att snappa upp läsaren och om läsaren bara vill skumma igenom sidan, kommer denne troligtvis att åtminstone läsa listan.

Socialt bevis

Precis som alla sidor, är socialt bevis alltid en fördel. Oavsett om det handlar om att beställa något, köpa något eller skriva upp sig på något. Ta med en kundrecension, bara ett utlåtande eller ta med hur många som har skrivit upp sig hittills.

Andra CTA, Call to Action

Sedan är det dags för den andra och troligtvis sista CTA, Call to Action. Nu har säkert besökaren gått igenom hela landningssidan och förhoppningsvis är redo att lämna sin e-post. Istället för att denne ska behövs skrolla allra längst upp igen, går det att skriva upp sig i slutet också.

Landningssidor för produkter eller tjänster

Landningssidor för dina produkter eller tjänster är otroligt viktiga. Här vill vi att besökaren ska vilja köpa eller beställa en produkt eller tjänst. 

Landningssidor

Rubrik = Tydlig fördel

Det primära målet för rubriken på din landningssida för att köpa en produkt eller tjänst, finns för att väcka ett intresse och visa en tydlig fördel.

Intressant inledning

Efter rubriken, bör en intressant inledning komma. Inledningen ska fånga ännu mer intresse för att antingen läsa vidare eller självklart, för att köpa produkten eller tjänsten.

Bakgrund

Sedan bör en bakgrund till produkten eller tjänsten komma. Det kan vara vilket problem som finns, hur du löste det och varför du bestämde dig för att sälja just den här produkten eller tjänsten. 

Lista, till exempel över det som ingår

Listor, som vi nämnde tidigare, har en tendens att alltid snappa upp en läsares blick. Här kan du introducera produkten eller tjänsten rejält. Här kan du lista vad som ingår i köpet, till exempel.

Kundrecensioner

Självklart bör du ha med kundrecensioner och omdömen på din landningssida. Ta med superbra recensioner från tidigare kunder som har köpt din produkt eller tjänst!

Köp CTA

Du bör ha med åtminstone två köp CTA’s på din landningssida. Det är trots allt målet!

Garanti

Sista men inte minst, ta med eventuella garantier som finns med din produkt eller tjänst. Då menar vi inte bara garantier i form av att produkten går sönder eller liknande. Du kan garantera att produkten kommer göra si eller så, eller lösa ett problem och liknande. Ta med sådan information här.

Landningssidor sammanfattning

Nu har du full koll på landningssidor och kan skapa landningssidor både för nyhetsbrev, guider och försäljning av produkter eller tjänster. Använd gärna våra mallar för att skapa landningssidor som konverterar! 

Glöm inte att också sökmotoroptimera dina landningssidor! Besökare kan komma från sökresultatet in på din landningssida, om du har sökmotoropimerat på ett optimalt sätt! Lycka till!

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg